aan 1 kant bezweet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diana1981

aan 1 kant bezweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 11:30

Help ik heb een probleem, wanneer ik op mijn paard aan het rijden ben, valt het me op dat 1 kant van de hals meer bezweet is dan de andere kant.
Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik zorgen dat dit weer goed komt?

Diana

LiVetime

Re: aan 1 kant bezweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:33

Dit had ik ook bij een bonte die ik een tijdje heb gereden. Die was aan de ene kant van haar hals wit en aan de andere kant zaten er een zwarte vlek op. Aan de kant met de zwarte vlek was ze altijd veel meer bezweet dan aan de andere kant.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:28

Hoi Diana,

Meestal is 1 kant meer bezweet dan de andere kant als het paard zich aan die kant niet (volledig) los laat. Doordat hij aan 1 kant meer verzet geeft, zweet hij aan die kant ook meer, dat verzet kost het paard namelijk extra inspanning. Kans is dus vrij groot dat jouw paard de aan meest bezwete kant niet lekker nageeft??

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:35

Had ik bij mijn vorige paard ook, reed ik alleen maar mee rechtuit met losse teugels, dus ik dacht altijd dat het kwam doordat zijn manen er langs waaiden... Bloos

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:36

Die pony van heeft dat ook wel gehad maar toen reed ik het meest op de zelfde hand en was toen aan één kant bezweet nou ik hem op 2 kanten meer los rijd zweet ie aan allebij de kanten maar het zwerten bij mij pony gaat pas als ie goed werkt en los komt dan gaat ie heel erg zweten, maar nui ik hem echt goed los heb aan allebij de kanten en het warm is is ie overal bezweet!

xx.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:50

Er staat op de anti chipsite ook een paard wat veel meer zweet aan de kant van de chip.

http://www.invisio.nl/antichip/

Onder het kopje foto's, het is een tuigpaardmerrie.

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:57

Het zweten aan één kant wijst erop dat je paard niet volledig recht is. De spieren aan de bezwete kant gebruikt hij dus meer dan die aan de onbezwete kant. Zorg er dus voor dat hij de teugel niet vastneemt aan de bezwete kant. Wat je ook kan doen is contrastelling vragen en schoudervoor rijden. Uiteindelijk moet je evenveel contact hebben op beide teugels.

diana1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 08:10

Ik ben nu bezig gegaan met het vragen van contrastelling (ook op de voltes) en stukjes schoudervoor, moet zeggen dat het wel scheelt, hij is nu ook veel lichter in de hand. Bedankt voor de tip!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:15

jaa,,! mij viel eht de laatste tijd ook op dat mijn pony aan de ene kant meer zwete dan aan de andere,, ! Haha! maar nu snap ik (misshcien) waarom..Knipoog

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:48

't kan zijn dat je paard op 1 van de kanten heel weinig doet, of hij/zij is idd op één van de kanten niet los genoeg. je kunt dit wel trainen met wat extra stelling in de voltes en op de lange zijde te rijden.

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:10

Mijn paard heeft dat ook wel iets, maar dat komt meer doordat als ik langer op bijvoorbeeld de linkerhand rij dan de rechterhand. Als ik met mijn buitenteugel begrens en dus tegen de hals aanleg krijg je ook meer zweetreactie als aan de `holle`binnenkant.