mexicaanse neusriem vertel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

mexicaanse neusriem vertel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 11:20

Ik heb een probleempje, ik ben nog niet zn ervaren springruiter en mijn paard heeft ook nog niet zoveel ervaring in het parcours. We zijn nu een tijdje terug actief ermee begonnen. Dat wil zeggen, oefenspringen, lessen en ook starten. Maar nu zit ik met het volgende, hij wordt nogal heet!

Hij is verder heel makkelijk te rijden, snel nageeflijk makkelijk te sturen ect. Maar dat veranderd nogal in het parcours. Waar ik de grootste problemen mee heb is dat hij me te snel af is, en hij dan dus als een idioot vertrekt in de lange lijnen. Niemand die hem dan nog kan stoppen zeg maar Clown . Nou opperde iemand al een scherper bit maar daar wil ik niet aan beginnen omdat hoe meer je hem in zijn mond zit hoe gekker hij word. Je moet dus je "ophoudingen" erg goed timen Koe . En mijn timing is dus telkens net wat te laat.

Nou vroeg ik me af zou een mexicaanse neusriem kunnen helpen? En wat zijn jullie ervaringen daarmee?

_Nicky

Re: mexicaanse neusriem vertel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:49

Ik denk het zelf niet, een Mexicaanse neusriem is meer bedoeld als het paard z'n mond open doet dat het paard dan druk krijgt.
Ik denk dat je dressuurmatig verder komt dan met een mexicaanse neusriem, maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Lachen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:24

Je kan wel een mexicaanse neusriem gaan gebruiken, maar daarmee los je het probleem niet op. Je moet de oorzaak vinden, en die ligt vaak in de dressuur. Mijn paard rende in het begin ook als een gek rond met springen, bij ons lag de oorzaak bij de dressuur.
Ik gebruik overigens ook een mexicaanse neusriem en mijn paard reageert er niet anders op dan op een normale neusriem.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 14:13

ik heb iedere week dressuur les en heb hem al een heeeeeel stuk beter in de hand een jaar terug was er geen land mee te bezeilen. de laatste tijd heb ik constant winst in de B en ook regelmatig in de prijzen. Dressuurmatig vind ik hem nu best voor elkaar ( bassis Knipoog). Daar heb ik ook geen problemen mee dat hij weg rent ect. Dat doet hij puur bij het springen, hij trekt er echt heel erg op af in de lange lijnen..

met mijn lessen werk ik veel aan overgangen, zodat hij leert op mij te wachten en terug te komen als ik wil. Dit gaat allemaal wel maar niet als ik in een parcours ben Vork

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:45

Is een martingaal niet een idee.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 14:46

heb ik er al aan, alleen die zit wel redelijk los. Zou inderdaad wat strakker kunnen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:48

Een scherper bit en mexicaanse neusriem zou ik beide niet proberen. Als een paard wil rennen, rent hij toch wel, met of zonder scherper bit of aparte neusriem. Ik zou het gewoon rustig opbouwen, als hij één sprong goed springt en hij blijft rustig in de hand daarna, metéén stoppen en uitvoerig belonen. En dat kun je dan later uitbouwen naar twee sprongen enz.. En veel overgangen rijden (zonder te springen) en zorgen dat hij goed is terug te rijden op je zit ipv op je teugelgebruik.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 14:50

Citaat:
En veel overgangen rijden (zonder te springen) en zorgen dat hij goed is terug te rijden op je zit ipv op je teugelgebruik.
door ben ik zo ongeveer fulltime mee bezig inderdaad. Teugels kom ik zo ie zo niet zo heel veel aan, op een ophouding hier en daar na. Want dan gaat hij alleen nog maar harder aangezien hij heel gevoelig is in zijn mond.

Woensdag heb ik een springtuin tot mijn beschikking en dan ga ik even jij tips uitproberen, bedankt!

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:51

randie schreef:
Ik heb een probleempje, ik ben nog niet zn ervaren springruiter en mijn paard heeft ook nog niet zoveel ervaring in het parcours. We zijn nu een tijdje terug actief ermee begonnen. Dat wil zeggen, oefenspringen, lessen en ook starten. Maar nu zit ik met het volgende, hij wordt nogal heet!

Hij is verder heel makkelijk te rijden, snel nageeflijk makkelijk te sturen ect. Maar dat veranderd nogal in het parcours. Waar ik de grootste problemen mee heb is dat hij me te snel af is, en hij dan dus als een idioot vertrekt in de lange lijnen. Niemand die hem dan nog kan stoppen zeg maar Clown . Nou opperde iemand al een scherper bit maar daar wil ik niet aan beginnen omdat hoe meer je hem in zijn mond zit hoe gekker hij word. Je moet dus je "ophoudingen" erg goed timen Koe . En mijn timing is dus telkens net wat te laat.

Nou vroeg ik me af zou een mexicaanse neusriem kunnen helpen? En wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Je geeft zelf eigenlijk al een probleem aan Knipoog. Misschien kun je proberen om dit te oefenen. (hoeft in eerste instantie niet met springen... je paard gewoon erg voorwaarst rijden en dan weer terug.. overgangen etc.

Als dit met de dressuur goed gaat dan kan je het proberen met springen. Probeer je paard na de sprong eens terug te krijgen naar de draf of stop.

Ik weet dat het erg lastig is, ik heb het gisteren ook gehad tijdens mijn eerste springwedstrijd. Met inspringen moest ik het paard echt vooruit rijden. Eenmaal in de springweide begon ze als een gek te rennen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 14:52

Citaat:
Eenmaal in de springweide begon ze als een gek te rennen.

ben ik gelukkig niet de enigste. Bloos

Heb een mod. gevraagd het topic te verplaatsen naar rijtechnisch.. Vork

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:07

randie schreef:
Citaat:
Eenmaal in de springweide begon ze als een gek te rennen.

ben ik gelukkig niet de enigste. Bloos

Heb een mod. gevraagd het topic te verplaatsen naar rijtechnisch.. Vork

je kan het in ieder geval wel zien als iets positiefs (tenminste als haar oren naar voren zijn Knipoog). Het paard waar ik op zit gaat zo hard omdat ze springen geweldig vind. Ik vond het alleen wat minder fijn. Want het leek net alsof ik op een stuiterbal zat. 3 juni hoop ik het weer op dit paard te kunnen proberen!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 15:10

Citaat:
je kan het in ieder geval wel zien als iets positiefs (tenminste als haar oren naar voren zijn ). Het paard waar ik op zit gaat zo hard omdat ze springen geweldig vind.

Dat is het bij die van mij ook, maar zelf vind ik het inderdaad ook minder. Helemaal omdat je bij dubbels in de problemen komt Bloos.

Edit: ik start de 13de weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:17

HAR --> RT-P.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:54

maar het heeft dus eigenlijk geen toegevoegde waarde zon neusriem?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 00:44

De mexicaanse neusriem werkt niet scherper in.. een goed afgestelde mexi zorgt er juist voor dat de werking van het bit niet begrenst wordt en dus optimaal gebruikt kan worden...

Een paard kan alleen rennen als je hem laat rennen, trekken heeft geen zin. Vaak zie je dat juist los durven laten en gaan rijden meer effect heeft.
Ook een zachter bit geeft dan vaak een beter resultaat.

Iedere neusriem heeft een doel... en is ooit ergens voor 'bedacht'.... en dus geen nutteloze zadelkamer vulling zonder doel Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 16:30

Citaat:
Een paard kan alleen rennen als je hem laat rennen, trekken heeft geen zin. Vaak zie je dat juist los durven laten en gaan rijden meer effect heeft.
Ook een zachter bit geeft dan vaak een beter resultaat.

klopt ben ik helemaal mee eens.MAAR het is in praktijk helaas niet zo makkelijk...Wanneer ik hem te veel tegenhoud dan krijg hij een stuiter gallopje en knalt hij net voor de hindernis vooruit omdat hij van druk om zijn teugels nog gekker wordt. Wanneer ik het te weinig tegen houd dan dendert hij erop af. Ik moet dus een tussen weg zien te vinden..Ik rijd met een loscontact teugeltje over het algemeen, en maar hier en daar een ophouding waar nodig. Wanneer ik dat te laat doe ben ik de L*L.
Het bit waarmee ik rijd is het eenvoudigste dat er is een watertrens Knipoog.

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:43

Ik had ook een paardje die nogal heftig werd met springen. Bij mij werkte de mexicaanse neusriem wél. Die van mij drukte zijn neus naar boven en denderde dan op de sprong af, ik kon hem nog wel regelen maar ik moest vrij sterk aan zijn mond zitten. Ik had wel een martingaal, maar doordat de mexicaanse neusriem iets scherper op zijn neus in werkte kon ik hem met minder druk terugrijden en hoefde ik minder hard aan de teugels te zitten. Nadat ik met die mexicaanse neusriem reed was het probleem over.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:49

Okey, je zegt zelfs al dat je bijna niet aan de teugels kan zitten. Met springen reageerd hij er nog heftiger op en met dressuur rij je hem fulltime met je zit. Misschien heb je wel een te scherp bit in. Of nog iets anders, misschien heeft ie wel last van zijn tanden!

Laat de tandarts er maar eens naar kijken, ik weet niet of je dat al eens hebt gedaan en anders wordt het misschien weer tijd. Die van mij was de laatste tijd ook druk met het hoofd en erg gevoelig in de mond, die had dus allemaal haken op de kiezen.... Nu is hij weer heel fijn te rijden en ook niet zo snel meer als je aan de teugels zit. Ik zou de tandarts proberen. Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:25

Citaat:
Okey, je zegt zelfs al dat je bijna niet aan de teugels kan zitten. Met springen reageerd hij er nog heftiger op en met dressuur rij je hem fulltime met je zit. Misschien heb je wel een te scherp bit in. Of nog iets anders, misschien heeft ie wel last van zijn tanden

Even verder lezen dan je dan je neus lang is Knipoog. Ik heb dressuur matig nergens last van, dan kan ik hem op 2 pinken rijden omdat hij zo makkelijk in zijn mond is. Ik ben zijn eerste echte ruiter en hij is geen trekken, rukken of sjorren gewend en raakt daarvan over de flos = druk / heet. Naar de tandarts gaan ze bij ons regelmatig en het soort bit staat boven beschreven, een watertrens waar hij al 4 jaar op loopt.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:37

randie schreef:
Citaat:
En veel overgangen rijden (zonder te springen) en zorgen dat hij goed is terug te rijden op je zit ipv op je teugelgebruik.
door ben ik zo ongeveer fulltime mee bezig inderdaad. Teugels kom ik zo ie zo niet zo heel veel aan, op een ophouding hier en daar na. Want dan gaat hij alleen nog maar harder aangezien hij heel gevoelig is in zijn mond.

Woensdag heb ik een springtuin tot mijn beschikking en dan ga ik even jij tips uitproberen, bedankt!

Je zegt hetzelf, Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:41

Citaat:
Teugels kom ik zo ie zo niet zo heel veel aan, op een ophouding hier en daar na. Want dan gaat hij alleen nog maar harder aangezien hij heel gevoelig is in zijn mond.

met springen inderdaad Clown. Dressuur is het no problemo. En met gevoelig bedoel ik dat hij geen betonne bek heeft zoals je wel eens meemaakt. Ik kan hem goed over de zeik krijgen door veel aan de teugels te rommelen, maar dat heeft ook wel met zijn karakter te maken moet ik zeggen Bloos .

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:36

Ik denk niet dat een mexicaanse neusriem de oplossing is voor jou probleem.
Zoals al eerder werd aangegeven is de dressuurbasis het belangrijkste. Pas als die goed genoeg is kan je gaan springen.

Wat wel wil helpen is dat je tussen die lange lijnen haar eens terugneemt naar de stap, dan weer in de galop overgaan en over de hindernis. Dit kan je ook in de draf doen op het begin.
Als je een paard heb dat niet snel weigert kan je hem/haar ook stil zetten voor de hindernis. Dis is echter geen aanrader als je een paard heb dat dus snel weigert.

Succes ermee!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 12:18

Citaat:
Als je een paard heb dat niet snel weigert kan je hem/haar ook stil zetten voor de hindernis. Dis is echter geen aanrader als je een paard heb dat dus snel weigert.

dit zou me nooit lukken daarvoor wil hij te graag. Dat andere is wel een goed idee!