Pony wil niet over hoefslag !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_supream

Pony wil niet over hoefslag !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 18:23

hallo,
Ik heb een heel leuk paardje supream.
als ik aan het rijden ben zijn er soms geen problemen
soms is het dus mis dan wil hij gewoon niet over de hoefslag lopen
hij is ook nog vrij jong dus soms ook wel aan het uitproberen.
maar heeft iemand tips wat ik moet doen als mijn pony gewoon niet over de hoefslag wil lopen hij loopt er dat gewoon een beetje met z'n voorbenen op en met z'n kont naast de hoefslag Duivel
Laatst bijgewerkt door love_supream op 29-04-07 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_DJS

Re: pony wil niet over hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:24

Als hij nog jong is dan kan het zijn dat ie nog niet zo'n goed evenwicht heeft en nog een beetje balans zoekt.

love_supream

Re: pony wil niet over hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 18:25

nou heel jong is die ook niet hij is 4 wel jong maar niet supper jong hij is bijna een jaar onder het zadel ( met het inrijden )

love_supream

Re: Pony wil niet over hoefslag !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 18:31

..
Laatst bijgewerkt door love_supream op 29-04-07 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:33

ja of je hebt gewoon even geduld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:35

Geduld is een schone zaak.. Rolleyes
Goed je binnenbeen eraan, en binnenteugel tegen de hals, en de buitenteugel er een beetje aan.

lascolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:35

of niemand heeft een idee..
mijn pony deed dat ook wel eens ooit maar dan stapte ik af en begeleidde hem over de hoefslag en dan als dat goed gaat er weer op en dan in stap over de hoefslag en dan als dat goed gaat draf.. ben je misschien wel even bezig.. maar bij mij werkte het wel

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:36

Mensen willen best reageren maar hebben ook de tijd nodig om een stukje te typen.
Snap best dat je reacties wilt, maar op deze manier stoot je ook mensen af. Die zullen misschien wel geen zin meer hebben om te reageren als je er zo naar vraagt.
In ieder geval hier mijn reactie:

Dan geldt hij nog steeds als een jonge pony. Een jaartje onder het zadel is nog niks. Recht lopen, en dan echt recht lopen, is voor een paard heel moeilijk, heel veel lopen met hun voorbenen op de hoefslag en hun kont eraf. Zelfs paarden die al jaren onder het zadel zijn.

Je kan als oefening schoudervoor gaan rijden. Vraag een beetje stelling aan de binnenkant en dan je binnenbeen eraan. Doe net alsof je van de hoefslag afwil om een volte te gaan rijden maar hou hem op de hoefslag met je binnenbeen. Ter afwisseling en omdat dit toch ook moeilijk is voor een paard rij ook gewoon een paar keer die volte erna.

Wat ook een goede oefening is volte sluiten en verruimen.

Weet niet of je les hebt, indien van wel laat diegene kijken of de oefening goed gaat.

love_supream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 18:38

okee bedankt allemaal sorry ik was een beetje boos ( om iets anders daarom zij ik dat )

love_supream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 18:40

er was ook iemand die heeft er op gereden een keer en die deed travers ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:46

Travers heeft er niks mee te maken maar het is niet verstandig om dat te doen met een paard die daar nog niet aan toe is.
Bij jouw paard heeft het met de leeftijd en de ervaring van het paard zelf te maken.

love_supream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 18:57

neeh ik heb der niks van gezecht wandt diegene is ouder dan mij

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:54

Ik begrijp dat het zeker op jouw leeftijd moeilijk is om iets ervan te zeggen tegen iemand die ouder is dan jou. Maar het is jouw paard en als iemand iets doet waar jij het niet mee eens bent kan je dat gewoon gerust zeggen hoor.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:29

Als ik stelling naar binnen vraag en het binnenbeen erbij houd dan loopt mijn pony wel over de hoefslag. Als ik met de buitenteugel haar weer naar de hoefslag stuur doet ze het juíst niet.
Dus misschien kan je proberen stelling naar binnen te doen (niet heel veel hoor) en je binnenbeen erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:14

Ashquar schreef:
Als ik stelling naar binnen vraag en het binnenbeen erbij houd dan loopt mijn pony wel over de hoefslag. Als ik met de buitenteugel haar weer naar de hoefslag stuur doet ze het juíst niet.
Dus misschien kan je proberen stelling naar binnen te doen (niet heel veel hoor) en je binnenbeen erbij.

Ik denk dat je beide dingen even moet proberen, stelling naar binnen en binnenbeen erbij, of beetje teugeldruk op de buitenteugel en binnenbeen erbij. Het is voor elke pony verschillend.

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:20

Idd wat veel mensen al zeggen, doe je binnen been naar achteren en druk er stevig aan houd dan ook de teugel meer aan de buitenkant.. (stuur wel tegelijk met twee teugels.) Gewoon goed zeggen wie er de baas is.. probeer dan ook aan paar keer vanhand te veranderen misschien ligt het aan de kant wat hij draaft.. of stapt .. (als hij in de stap het wel goed doet.. goed belonen en veel gaan stappen zodat hij aan de hoefslag kan wennen..) Knipoog

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:06

Weet niet of je les hebt, maar zou zeker lekker gaan lessen met de pony! Lastig te zeggen wat precies het probleem is.

merelj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:33

wsundayl schreef:
Mensen willen best reageren maar hebben ook de tijd nodig om een stukje te typen.
Snap best dat je reacties wilt, maar op deze manier stoot je ook mensen af. Die zullen misschien wel geen zin meer hebben om te reageren als je er zo naar vraagt.
In ieder geval hier mijn reactie:

Dan geldt hij nog steeds als een jonge pony. Een jaartje onder het zadel is nog niks. Recht lopen, en dan echt recht lopen, is voor een paard heel moeilijk, heel veel lopen met hun voorbenen op de hoefslag en hun kont eraf. Zelfs paarden die al jaren onder het zadel zijn.

Je kan als oefening schoudervoor gaan rijden. Vraag een beetje stelling aan de binnenkant en dan je binnenbeen eraan. Doe net alsof je van de hoefslag afwil om een volte te gaan rijden maar hou hem op de hoefslag met je binnenbeen. Ter afwisseling en omdat dit toch ook moeilijk is voor een paard rij ook gewoon een paar keer die volte erna.

Wat ook een goede oefening is volte sluiten en verruimen.

Weet niet of je les hebt, indien van wel laat diegene kijken of de oefening goed gaat.

idd de volte sluiten en weer verruimen,i is een goede optie.
Dat gebruik ik ook bij mijn verzorg paard die niet over de hoefslag wil.. Knipoog

miszfemmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:36

eeJ,,
bij ons op de manege wilde een paard ook niet over de hoefslag. toen bleek dat er iets mis was met een van zijn benen. ik geloof dat hij een ontsteking had. misschien heeft jou paard dat ook, maar het kan dus ook komen omdat hij nog jong is.

Xx

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:31

het is vrij normaal dat jonge paarden dat doen, gewoon omdat hun evenwicht nog aan het ontwikkelen is.
gewoon veel kilometers maken

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:04

Wanneer is ze beleerd ?
Maar ja je moet binnenbeen en buitenteugel er aan houden Lachen

clantindgk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:38

hey,
ik heb momenteel ook een shet met hetzelfde probleem. hij luistert helemaal niet naar benen, dus het is echt (bijna) puur teugels. als hij dan van de hoefslag af gaat en ik hem der terug op wil krijgen, dan lukt dat niet, tenzij ik hem echt dwing naar buiten te kijken. aangezien het een shetlander is, met een korte nek, bijt hij dan altijd in mijn tenen (weet trouwens niet of hij ooit echt bereden is geworden). ben hem aan het leren te reageren op mijn binnenbeen en hem er echt mee naar buiten aan het duwen, maar dat lukt nog niet echt. en het rare is, het gebeurt altijd op dezelfde plaatsen en altijd als ik in wijzerszin rij.
suggesties, aanraders???