Cross gevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Cross gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 16:35

Ik heb nu al een aantal keren foto's gezien op bokt van mensen die meedoen aan een cross. Ik vind dit er spectaculair uitzien, maar tegelijkertijd vraag ik me altijd af; is dat nou niet hartstikke gevaarlijk? Als een paard een 'normale' hindernis springt, kan hij de balk met zijn voor- of achterhoeven van de staanders tikken. Bij de cross-hindernissen gaat dit niet, is dit dan geen uiterst risicovolle sport?

Edit: Ik bedoel vooral risicovol voor het paard. Een mens kiest er zelf voor om deze tak van de sport te kiezen.
Laatst bijgewerkt door WildChild op 29-04-07 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistie

Re: Cross gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:39

Natuurlijk is de cross gevaarlijk,
Maar het is ook zó leuk dat de meeste ruiters en amazones het er wel voor over hebben! Party!!

Ik zou zelf ook graag aan crossen meedoen,
Maar Misty heeft met d'r vorige eigenaar een combinatie ingehaalt,
Was zo vroeg voor de tijd binnen, dat ik het er denk ik maar niet op waag Clown

Uiteraard zijn er speciale eventing-beschermers, en het dragen van een body protector en cap is verplicht.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:51

Je paard wordt er juist voorzichtiger door: Hij leert dat die balken vast liggen en zal daardoor, ook in het parcours voorzichtiger springen. Ik ken mensen die hun paard eerst laten crossen en daarna pas met de gekleurde balken aan de gang gaan.
Een paard in de cross vind het vaak geweldig. De meeste hindernissen zijn onoverzichtelijk voor het paard en daarom moet die op de ruiter kunnen vertrouwen. Als dat niet zo is, zal een paard niet eens springen.
Ja, deze sport brengt risico's met zich mee, maar de meeste paarden genieten er echt van. Met een paard dat niet wil, kun je niet crossen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:57

Alles heeft een risico. Maar ik kan niet zeggen dat crossen op laag niveau gevaarlijker is dan springen op laag niveau. Imo is dat nl. niet zo.
Daarnaast vinden de meeste paarden crossen helemaal geweldig en er is imo geen afwisselender leven voor een paard denkbaar. Als ruiter zijnde moet je wel weten waar je me bezig bent van als je als een ongeleid projectiel door het bos vliegt of door een springparcours is imo allebei even onverantwoord.
Dat paarden voorzichtiger gaan springen ben ik trouwens niet met Alicia eens. Ik vind dat ze juist lakser worden.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 17:29

Maar wat als het paard dan toch perongelijk verkeerd uitkomt, en met zijn hoeven blijft hangen achter de hindernis?

indytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:50

Het is inderdaad wel gevaarlyk, maar als je het zo bekykt is alles eigelyk wel gevaarlyk. Je kan met springen en dressuur ook hard vallen..

Ingrid

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:14

een paard kan wel ligt een boomstam aanraken, ze vallen niet direct. en paarden weten ook heel goed dat het allemaal vast is. ze worden niet zo snel lax op zulke hindernissen, en ze kunnen zich aardig goed redden als het niet uit komt.
tuurlijk is het niet zonder risico maarja daar kies je voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:38

Ach, wat is gevaarlijk? Bij het normale springen heb ik al vaker paarden met een balk tussen de benen zien landen. Soms met zeer serieuze gevolgen.
Ik zou niet zomaar zeggen dat crossen riskanter is. Wel vereist het kennis en inzicht. Maar welke sport niet?

Kapster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:40

Natuurlijk is crossen gevaarlijk, maar ook met ''gewoon'' springen kan je paard overkop gaan of vallen.
Ook als je een rustig buitenritje maakt kan hij over zijn eigen voeten vallen.
Ik ben zelf ook een crosser geweest, maar het viel mij heel erg op, dat mijn paarden met de cross veel beter opletten als met het ''gewoon'' springen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:16

Zoals al is gezegd: ja, crossen is gevaarlijk, maar met andere dingen zoals springen en buitenrijden is er net zo veel gevaar.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:18