Rengalopje, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mea

Rengalopje, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 21:57

Hallo allemaal,

Als ik met mijn pony buiten rij, doen we weleens een rengalopje. Dit doe ik alleen op een overzichtelijk breed pad waar niemand anders te zien is en alleen als mijn pony de hele rit al rustig is en netjes luisterd, zodat ik zeker weet dat het een gecontroleerde galop wordt. We vinden het beiden heerlijk om eens voluit te gaan, echt kicken!
Maar nu waarschuwde een vrouw van stal mij dat dit onverantwoord en gevaarlijk is, als je paard struikelt vlieg je over de kop! Zelf denk ik dat het best meevalt, mijn pony is gewend om op zijn 'eigen benen' te lopen op allerlei terreinen waarbij ik hem zo min mogelijk stoor. Het lijkt mij inderdaad wel gevaarlijk als je dit doet met een paard die gewend is om veel op stal te staan en in de bak te lopen en dus niet zo gewend is aan kuilen en bulten in de weg.
Wat vinden jullie??

mandiiee

Re: Rengalopje, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:58

ik vind dat het wel kan hoor, zo doen ze het toch ook in e vrije natuur?!

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:59

ik vind dat het moet kunnen. Zolang je zelf goed oplet en er ook voor zorgt dat je pony z'n hoofd erbij houdt...?! En gewoon zorgen dat je echt op veilig terein loopt. (niet een zandpad met gaten enzo)

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:59

Als je erover nadenkt wat er kan gebeuren allemaal, dan is het eigenlijk best gevaarlijk. Vork

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:00

Het kan best, maar laat je pony zelf het maximale tempo kiezen, ga niet harder opjagen, want dan kan hij zichzelf over de kop rennen en dan kunnen er misschien ongelukken van komen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:03

Ehm ja als je paard struikeld kan je over de kop gaan, maar denk je niet dat dat bij een gewoon galopje ook gebeurd?
Ik zou het wel doen zoals jij al zelf zegt op een overzichtelijk pad n als de pony goed luistert, en zorg dat je het pad een beetje kent zodat je weet waar kuilen zitten enzo.
Dan is het op zich vind ik wel verantwoord om een keer een rengalopje mee te pikken.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 22:09

Nou ik ben het wel met jullie eens allemaal. Het weerhoudt mij niet van een rengalopje, maar ik ging er wel over nadenken....maar inderdaad met een rustig galopje kan je ook vallen. Ben al twee keer met mijn pony met springen gevallen en met een galopje in de bak uitgegleden, maar buiten nog nooit dat is gewoon rechtdoor op een bekend pad!

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 22:10

Maar rijden jullie weleens een rengalopje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:14

Ik laat hem zeker ook wel eens gaan.
Maar probeer daarbij wel op te letten dat hij niet overmoedig wordt.

Er is idd een risico dat je over de kop vliegt als er een gat of boomwortel zit.
Maar toch geniet ik en paard teveel van eens lekker gassen om het te laten Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:15

Mijn pony mag het wel, maar kan het niet Vork Hij gaat in de bak sneller met de galop dan buiten op een lang pad.. Lachen gek dier.
Mij lijkt het fijn voor het dier dat hij even zo hard mag als hij zelf wil, en wat is er nou fijner dan in het bos op een lang pad half op je paard zijn hals te hangen en het gevoel te hebben dat de wereld van jou is? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:16

ik laat ze ook wel eens gaan, wel op een stuk waar het overzichtelijk is, en geen kuilen oid zijn. ik vind het het heerlijk om even uit te vliegen Lachen

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:17

rengalop?.. altijd lang pad genoeg rem weg geen wandelaar etc..
EN het is gezond voor het paard.. Haha! doen ze dan toch ook

ik heb het gevoel alsof alle zorgen dan weg vliege Tong uitsteken

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:53

Ik ben zelf ook iemand die dat soort spoken ziet, dus echt laten gaan doen ik haar nooit. Sowieso vanwege het feit dat ze ongelofelijk moeilijk terug te krijgen is, zodra ik haar losgelaten heb, moet ik maar afwachten wanneer ze terug komt, en dat lijkt me geen gezonde situatie. Daarnaast heb ik liever een gewoon rustig galopje, maar dat zit er helaas bijna nooit in Tong uitsteken

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:56

Mijn paard en ik doen dat regelmatig, eerder hadden altijd ene weiland in het bos, lekker groot werd alleen gebruyikt om te hooien. Ze wist precies wanneer ze een sprintje kan doen, voelt zelf aan of de bodem het toelaat. Bij drassige bodem kan ik drijven wat ze wil maar gata ze toch niet harder.
En op de terugweg hadden we een tijdje braakliggend land waar suikerbieten op stonden moest nog omgeploegd worden. Heerlijk ff overcrossen ging ze ook voluit.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:43

tja ik denk daar maar niet bij na, bij wat er allemaal kan gebeuren.
Ik doe het gewoon, we hebben mooie paden hier zonder kuilen, op een te kort pad doe ik het niet Knipoog
Maar je merkt aan je paard hoe gelukkig ze er van wordt Pling Haha! en als mn paard er zo'n plezier in heeft geld dat voor mij ook Knipoog

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:46

Tuurlijk kan dat, ik hou haar wel altijd een beetje in want als ze gaat dan gaat ze ook écht.
Stuur haar meestal wel om de gaten enzo

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:52

Jij weet best wat je paard kan en wat niet ... wat je typt klinkt zeker verantwoord ook de manier waarop, volgens mij weet jij best wat jullie samen aankunnen en wat niet (en dat vind ik al super). Moest ik de mogelijkheid hebben en dergelijke zou ik het ook doen. Zeker niet voor laten dus!
(Zelf doe ik dit niet omdat ik enkel met shetlanders aan de lange lijnen werk en dus houd ik het liever bij stap en draf ... rengalopje zie ik mijzelf niet meteen lopen op dat hobbelige pad Haha!)

OP

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:54

Ytjuuuh schreef:
Als je erover nadenkt wat er kan gebeuren allemaal, dan is het eigenlijk best gevaarlijk. Vork

Als je over paardrijden alleen al nadenkt wat er allemaal kan gebeuren is paardrijden opzich al gevaarlijk Vork

Maar ik vind dat het wel moet kunnen alsje gewoon wel oplet maar ik vind het kunnen Lachen
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 29-04-07 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:54

Ik doe ook regelmatig een rengalopje, vind ze heerlijk en ik ook, even alles vergeten en gáán!!

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:38

Ik vind ook dat dat rustig kan.. als ik op buitenrit ga en het paard luisterd goed naar mij, dan ben ik ook zeker in voor een rengalopje!

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:39

Pistasche schreef:
Ytjuuuh schreef:

Als je over paardrijden alleen al nadenkt wat er allemaal kan gebeuren is paardrijden opzich al gevaarlijk Vork

Maar ik vind dat het wel moet kunnen alsje gewoon wel oplet maar ik vind het kunnen Lachen

Ja dat bedoel ik. Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:48

Alles kan,mijn werkgeefster is onder het paard gekomen met het aandraven in het bos,paard viel en zij lag eronder en het paard moest over haar heen rollen om weer op te staan. Daar heeft ze ook het 1 en ander aan overgehouden.Maar zo zie je dat het niet perse in rengalop hoeft te gebeuren.Zoals je schrijft is heel verantwoord,dus geniet er lekker van beiden! Ik doe het met de meeste paarden ook,alleen eentje houd ik iets meer bij me,want die heeft de neiging om in sloten en tegen bomen aan te springen.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:49

Dit moet kunnen zolang je jou paard maar in de hand hebt

Furore_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:50

Ik vind het kunnen, hoor!
Ik ga ook weleens lekker crossen, heeerlijk Haha!

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:53

in bos crossen we altijd een sloom galopje is er dan niet bij hoor zooooo saaaaai vinden we allebei..
me tinker is makkelijk terug te nemen hoef allemaal maar hoooooo te roepen en we staan meteen stil zelfs hahaha

tjah vallen en struikelen kan ook in draf....
rengalop is heerlijk!kan niet zonder en me paardjes ook niet!