heel interessant , mijn keus gaat uit naar classic method

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shana

heel interessant , mijn keus gaat uit naar classic method

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 09:48

nicole_hetty

Re: heel interessant , mijn keus gaat uit naar classic method

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:01

ik vind dat de tekst wel snel weer weg gaat... ik kon de helft niet lezen... maar ook classic voor mij!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:38

Ze weten ook wel welke foto's ze uitkiezen. Bijvoorbeeld de eerste 'rollkur' foto is een stap foto, de eerste 'klassieke' foto is een piaffe foto. Niet gek dat de verzameling en houding enorm verschilt. Daarbij laten ze hele leuke getekende lijntjes zien maar 'vergeten' ze bij de klassieke foto het lijntje van de nek. Die ziet er niet veel florisanter uit dan bij de 'rollkur'. De type paarden zijn niet te vergelijken en zetten ze hele voordelige foto's van de klassieke dressuur en van de 'rollkur' de meest onvoordelige foto's neer. Beetje meten met 2 maten. Dit is imo geen filmpje waar je conclusies uit kan trekken. Daarbij hangt het heel erg af van het type paard dat je rijdt, welke trainingsmethode de beste is. Die barokke paarden hier op de foto's zijn van zichzelf al heel rond gebouwd en wanneer je die LDR gaat rijden zullen die waarschijnlijk idd op de kop gaan lopen. Een paard met een hele hoge, lange hals kan dit juist leren beter over de rug te lopen. Daarbij worden er in het filmpje verwijten gemaakt "veel druk in de hand/scherpe bitten" zonder enige aanleiding. De maker zal waarschijnlijk nog nooit op een goed gereden paard hebben gezeten die LDR getraind is. Anders wist deze wel beter. Bij de klassieke dressuur kan ik zóveel slechte foto's vinden en daar zijn ook zóveel fout gereden paarden.

Nee vind het filmpje enorm kort door de bocht!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:42

Filmpje staat mij niet aan. Inderdaad, precies wat Solvej al zegt. Filmpje probeert mij over te halen, gelukkig kijk ik nu wel over dit soort dingen heen! Steeds zeggen ze hoe het moet. Maar een goed onderbouwde mening? Nee! In klassiek rijden zit echt wel een goede kern. Maar de foto's in een boek dat ik thuis heb liggen, hét boek over de klassieke rijkunst, staan mij weer niet aan. Veel te gespannen, wat ik er persoonlijk niet fijn uit vind zien. Natuurlijk is een complete rijstijl niet op een serie foto's te beoordelen. Het filmpje denkt met één enkele foto te kunnen laten zien hoe een rijstijl in elkaar zit.

Klassiek rijden is niet mijn rijden, hoewel er veel kanten aan zitten die je goed kunt gebruiken. Rijd zelf ook niet zo laag met het hoofd als hoe in het filmpje 'rollkur' geschreven wordt. Pas als ik een goed verhaaltje waar écht over nagedacht is, duidelijk uitgelegd en goed onderbouwd, te zien krijg, doe ik echt moeite om me meer in die rijstijl te verdiepen. Alleen maar zeggen 'dit is goed, zo moet het, de rest doet het fout' doet dat juist niet.

De maker van het filmpje geeft mij echt de indruk dat ze zelf weinig van de KR afweet.

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:53

Dit filmpje komt er toch ongeveer op neer dat je je paard niet te diep moet rijden? Of zie ik dat nu verkeerd? Volgens mij weet een groot aantal ruiters dit zelf ook wel. Maar op deze foto's zie je alleen maar paarden die in de krul getrokken zijn enzo, maar sommige paarden lopen ook uit zichzelf te diep.. Beetje apart filmpje vind ik het.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 09:23

Filmpje is gemaakt door een vijftienjarig Zweeds meisje dat nog behoorlijk wat moeite heeft met correct Engels Clown

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:14

A10 schreef:
Filmpje is gemaakt door een vijftienjarig Zweeds meisje dat nog behoorlijk wat moeite heeft met correct Engels Clown

Oh, dat heb ik dan gemist, ik kon veel dingen helemaal niet lezen door de kleine letters en 'leuke' kleurtjes en snelheid waarmee de tekst weer verdween...
Verder idd een kort door de bocht filmpje, haar punt is me duidelijk, alleen de uitleg niet.
Voor mij geldt, kijk en luister naar je paard wat hij aankan.
Veel klassiek gereden paarden vind ik er gespannen en stijf uitzien terwijl ik een aantal ldr gereden paarden er los en lenig uit vind zien.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:50

Ja okee, maar dan is het:
Sommige klassiek gereden paarden ZIEN er gespannen uit, en sommige LDR VOELEN los en lenig aan.. Dat is dan toch ook wat kort door de bocht (alhoewel je er wel bijzet sommige).
Idd. de boodschap is duidelijk, alleen de uitleg is wat kddb.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:42

Als ik dit zo zie liever klassiek, maarja net als bij elk promotiefilmpje voor iets hebben ze alleen de positieve gepakt van wat ze willen promoten en slecht van wat ze juist niet willen promoten. Er zijn meer mensen die het hoofd van hun paard zo | hebben dan zo / . Maar het filmpje heeft wel gelijk over houding van het hoofd want ik heb nog nooit een paar met zn hoofd zo / door de wei zien rennen. Haha!
Maarja, beetje eenzeidig filmpje.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:08

Ashquar schreef:
Als ik dit zo zie liever klassiek, maarja net als bij elk promotiefilmpje voor iets hebben ze alleen de positieve gepakt van wat ze willen promoten en slecht van wat ze juist niet willen promoten. Er zijn meer mensen die het hoofd van hun paard zo | hebben dan zo / . Maar het filmpje heeft wel gelijk over houding van het hoofd want ik heb nog nooit een paar met zn hoofd zo / door de wei zien rennen. Haha!
Maarja, beetje eenzeidig filmpje.

Ik heb ook nog nooit een paard in de wei de piaffe zien doen en ook dat vragen ze in de klassieke dressuur Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:06

Er zijn maar weinig mensen die echt goed les krijgen en daardoor goed rijden. Er zijn meer mensen die denken of de illusie hebben dat ze goed rijden. Of dat nu klassiek of een andere methode is, de kwaliteit van paardrijlessen in de breedtesport is echt niet goed te noemen...... Met welk systeem dan ook, kan je dus niet veel kwaliteit verwachten.
Het heeft weinig zin om klassiek als beter te betitelen, als de meeste ruiters klassiek niet meer beheersen. Er worden voornamelijk stuuroefeningen geleerd: dus gasgeven, remmen en sturen en dat wordt in de breedtesport dan dressuur genoemd. Als je je oordeel velt, op basis van dit videootje, dan is dat wel een zeer smalle basis. Als je begrijpt hoe een paard in elkaar zit en hoe het zou moeten bewegen en daarnaast weet hoe de gangen en bewegingen moeten worden uitgevoerd en een paard hiertoe kan brengen, dan kan je gefundeerd tot een uitspraak komen. Ook op basis van bio-kinematica en bio-mechanica is er veel over trainingsmethoden te zeggen. Voor de meesten is dat te hoog gegrepen, dus vallen we terug op een uitermate smalle basis die uit kennis en ervaring zou moeten bestaan.