paard gaat er van door als je buiten wilt gaan rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1988

paard gaat er van door als je buiten wilt gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 20:37

hoi ik heb een vraagje mijn zus der paard gaat er in volle galop er van door als je buiten gaat rijden en nu durft ze niet meer naar buiten hebben jully een idee hoe je het kan op lossen en als je er naast wandelt loop ze gewoon mee maar echt rijden gaat ze er vandoor groetjes chanatl

Narya

Re: paard gaat er van door als je buiten wilt gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 20:44

Opbouwen met iemand die ernaast loopt, daarna fiets en daarna pas los. Eerst alleen stappen en als ze dat netjes doet pas draven. Gewoon rustig doen in het begin Lachen

Gupjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:15

Hmm vrij lastig. Ik zou zeggen, bouw eerst het vertrouwen op, zodat je er niet onzeker al opgaat. Lekker troetelen aan de hand wandelen e.d.
Daarna kan er misschien iemand mee lopen (dat je zusje erop gaat, en jij ernast o.i.d.) zodat jíj hem op kan vangen, en je zusje dus wat zelfverzekerder is. Dit zou je langzamer op kunnen bouwen.

Nog een vraag, in wat voor omgeving ga je normaal gesproken buitenrijden? Bebost, met verkeer?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:25

rustig aan doen en langzaam opbouwen. je kan ook een ander paard meenemen die erg rustig buiten is en waarvan de berijder goed genoeg rijdt en genoeg ervaring heeft om je te helpen als het mis gaat. je kan er ook nog is voor extra iemand naast laten lopen. dat goed oefenen, steeds kleine stukjes. niet in een keer heel erg ver als het lekker gaat, want dan heb je kans dat ze het daarna niet doet. als het goed gaat kan je wat verder gaan en als dat goed gaat kan je of het andere paard of diegene die meeloopt weglaten. dus dan ga je maar met zijn tweeen. wie je weg laat, hangt van je paard af. wie vertrouwt ze het meest? je kan ook het andere paard weglaten en alleen met iemand er naast gaan. ik doe dat ook altijd. er moet bij mij altijd iemand naast. ook al vertrouw ik mij paard, je weet nooit wat er kan gebeuren en wat je voor malloten op de weg tegen komt die het leuk vinden om je paard te laten schikken. zorg er altijd voor dat veiligheid op de eerste plaats staat. vertrouw het een keertje niet, ga dan terug. dan ga je de volgende keer maar wat verder. dus rustig aan doen en langzaam opbouwen.

chantal1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 15:06

Gupjes schreef:
Hmm vrij lastig. Ik zou zeggen, bouw eerst het vertrouwen op, zodat je er niet onzeker al opgaat. Lekker troetelen aan de hand wandelen e.d.
Daarna kan er misschien iemand mee lopen (dat je zusje erop gaat, en jij ernast o.i.d.) zodat jíj hem op kan vangen, en je zusje dus wat zelfverzekerder is. Dit zou je langzamer op kunnen bouwen.

Nog een vraag, in wat voor omgeving ga je normaal gesproken buitenrijden? Bebost, met verkeer?

alle bij want we moeten eerst langs een dijk met verkeer en daarna het bos

chantal1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 15:08

Gupjes schreef:

Narya schreef:
Opbouwen met iemand die ernaast loopt, daarna fiets en daarna pas los. Eerst alleen stappen en als ze dat netjes doet pas draven. Gewoon rustig doen in het begin Lachen

thanxs

chantal1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 15:08

dolor schreef:
rustig aan doen en langzaam opbouwen. je kan ook een ander paard meenemen die erg rustig buiten is en waarvan de berijder goed genoeg rijdt en genoeg ervaring heeft om je te helpen als het mis gaat. je kan er ook nog is voor extra iemand naast laten lopen. dat goed oefenen, steeds kleine stukjes. niet in een keer heel erg ver als het lekker gaat, want dan heb je kans dat ze het daarna niet doet. als het goed gaat kan je wat verder gaan en als dat goed gaat kan je of het andere paard of diegene die meeloopt weglaten. dus dan ga je maar met zijn tweeen. wie je weg laat, hangt van je paard af. wie vertrouwt ze het meest? je kan ook het andere paard weglaten en alleen met iemand er naast gaan. ik doe dat ook altijd. er moet bij mij altijd iemand naast. ook al vertrouw ik mij paard, je weet nooit wat er kan gebeuren en wat je voor malloten op de weg tegen komt die het leuk vinden om je paard te laten schikken. zorg er altijd voor dat veiligheid op de eerste plaats staat. vertrouw het een keertje niet, ga dan terug. dan ga je de volgende keer maar wat verder. dus rustig aan doen en langzaam opbouwen.

thanxs

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:09

Ind zoals veel al zeggen rustig opbouwen daar heb je het meest aan eerst er naast lopen op de fiets dan er naast lopen zonder vast houden enz.. je kan ook proberen een wat scherper bitje in te doen een passoa of zo het is wel een erg onvriendelijk bitje maar als je hem gewoon los laat hangen in de mond en als je voelt dat je paard onder je weg wilt lopen druk geeft hebben ze wel snel door wat je wilt, als het niet werkt met rustig opbouwen zou ik eens een scherper bitje proberen voor alleen naar buiten dan niet in de bak voor de veiligheid!!