Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Gupjes schreef:Hmm vrij lastig. Ik zou zeggen, bouw eerst het vertrouwen op, zodat je er niet onzeker al opgaat. Lekker troetelen aan de hand wandelen e.d.
Daarna kan er misschien iemand mee lopen (dat je zusje erop gaat, en jij ernast o.i.d.) zodat jíj hem op kan vangen, en je zusje dus wat zelfverzekerder is. Dit zou je langzamer op kunnen bouwen.
Nog een vraag, in wat voor omgeving ga je normaal gesproken buitenrijden? Bebost, met verkeer?
Gupjes schreef:Hmm vrij lastig. Ik zou zeggen, bouw eerst het vertrouwen op, zodat je er niet onzeker al opgaat. Lekker troetelen aan de hand wandelen e.d.
Daarna kan er misschien iemand mee lopen (dat je zusje erop gaat, en jij ernast o.i.d.) zodat jíj hem op kan vangen, en je zusje dus wat zelfverzekerder is. Dit zou je langzamer op kunnen bouwen.
Nog een vraag, in wat voor omgeving ga je normaal gesproken buitenrijden? Bebost, met verkeer?
Narya schreef:Opbouwen met iemand die ernaast loopt, daarna fiets en daarna pas los. Eerst alleen stappen en als ze dat netjes doet pas draven. Gewoon rustig doen in het begin
dolor schreef:rustig aan doen en langzaam opbouwen. je kan ook een ander paard meenemen die erg rustig buiten is en waarvan de berijder goed genoeg rijdt en genoeg ervaring heeft om je te helpen als het mis gaat. je kan er ook nog is voor extra iemand naast laten lopen. dat goed oefenen, steeds kleine stukjes. niet in een keer heel erg ver als het lekker gaat, want dan heb je kans dat ze het daarna niet doet. als het goed gaat kan je wat verder gaan en als dat goed gaat kan je of het andere paard of diegene die meeloopt weglaten. dus dan ga je maar met zijn tweeen. wie je weg laat, hangt van je paard af. wie vertrouwt ze het meest? je kan ook het andere paard weglaten en alleen met iemand er naast gaan. ik doe dat ook altijd. er moet bij mij altijd iemand naast. ook al vertrouw ik mij paard, je weet nooit wat er kan gebeuren en wat je voor malloten op de weg tegen komt die het leuk vinden om je paard te laten schikken. zorg er altijd voor dat veiligheid op de eerste plaats staat. vertrouw het een keertje niet, ga dan terug. dan ga je de volgende keer maar wat verder. dus rustig aan doen en langzaam opbouwen.