paard loopt enkel in eigen tempo en bokt naar been/zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annex2

paard loopt enkel in eigen tempo en bokt naar been/zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 16:04

Mijn paardje loopt in een zeer fijne lichte aanleuning en knabbelt op het bit alsof het een lieve lust is. Ook laat hij zijn hoofd direct zakken wanneer ik dat vraag. Buigt soepel alle kanten op en doet zijn zijgangen keurig. Allemaal voorbeeldig maar er is toch één groot probleem. Hij loopt op deze wijze enkel in het tempo dat hij zelf wil. Als ik hem om meer impuls vraag (met name in draf is dit zo) en bijvoorbeeld vraag om enkele passen uit te strekken durft hij soms tegen het been komen en zelfs slaan naar het been. Als ik als reactie op zijn negeren/verzetten tegen het been een tik met mijn zweep durf te geven gooit ie zijn kont omhoog en legt zijn oren in zijn nek en blijft in zijn eigen tempo lopen. Als ik hem meer voorwaarts neerwaarts rijdt is het verzet minder maar gaat ie toch nog altijd niet volledig voorwaarts op mijn been. Soms loopt ie echter wel heel goed voorwaarts en dan weer gaat ie staken. Ik probeer het op te lossen door veel overgangen te rijden en mijn hand naar voor te doen en dan gaat ie heel vlot over van stap naar draf bijv maar toch gaat in de draf dan niet maximaal voorwaarts. Weten jullie hier raad voor? Aan de tanden ligt het niet want die zijn onlangs gecontroleerd, aan het adel ook niet, want ik heb net een nieuw zadel volledig gepast door de zadelmaker. In zijn rug zit het ook niet denk ik want hij loopt soms wel goed.

Liselot

Re: paard loopt enkel in eigen tempo en bokt naar been/zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:56

het lijkt alsof jouw paard jouw been gewoon niet accepteerd. als hij slaat of bokt naar het been moet je je been er juist aan blijven houden en naar voren blijven drijven. als hij doorkrijgt dat slaan of bokken naar het been niet helpt zal hij dat grapje als het goed is snel opgeven

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:33

Ik zou toch de rug heupen en schouders ed eens goed laten nakijken. Het kinkt niet als onwil maar eerder als onkunnen. Zodra jij impuls vraagt, dus zijn spieren äan het werk zet verzet?? Zou anders eventueel een week of twee alleen longeren met een goede bijzet. Lang en laag laten lopen en veel overgangen/tempowisselingen aan de longe.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:00

ik ben het met lissy eens. gewoon doorrijden en je been eraan houden. wij hebben ook zijn paard op stal. die ging stil staan, dus echt staken. en maar bokken en steiger en achterwaarts. in het begin negeerde ze het maar het werd steeds erger. toen ging ze haar vooruit drijven en gaf ze tikken met de zweep. ze bleef bokken naar de zweep maar de eigenaresse zette door en bleef net zolang drijven en tikken tot ze vooruit ging. toen ze vooruit ging beloonde ze haar. en nu doet ze eigenlijk nooit meer.
dus gewoon doorzetten.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 02:02

heb je niet toevallig scherpe sporen om? of drijf je hem op een vervelende plek aan? ken ook iemand met het zelfdeprobleem en dit was dus de oorzaak ervan en dat deed hij dan ook met name tijdens moeilijke oefeningen

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 09:07

.
Laatst bijgewerkt door druppeltje op 27-09-23 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

annex2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 10:14

Tja, heb DA laten komen en nu bleek mijn paardje op de buigproef op beide voorbenen positief. Hij is dus kreupel op zijn 2 voorbenen... Huilen Huilen na verder onderzoek zal blijken wat hij juist mankeert...alleszins bedankt voor jullie antwoorden!