Shet (22) na 15 jaar mét bit, bitloos gaan rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woplala

Shet (22) na 15 jaar mét bit, bitloos gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 12:24

De titel geeft het al aan. Ik ben benieuwd of ik Polly, een 22 jarige shet, na 15 jaar met bit nog zonder bit kan laten rond hobbelen.
Ik zelf heb altijd met bit gereden omdat ik niet anders gewend was en ik heb van mijn nicht en opa leren rijden en mijn opa is zo'n ouderwetse boer; die pony kan wel wat hebben en gewoon lopen, blabla Knipoog

Nu is Polly in bruikleen door Jaap, een vriend van mijn opa. Zijn kleindochter (Ilona van 9) rijdt nu ook op Polly, ik heb haar een tijdje lesgegeven en op weg geholpen met Polly en nu gaat ze ook wel is met een vriendinnetje samen rijden. Daar ben ik bijna nooit bij en dan maak ik me altijd zorgen om Polly Bloos Dat meisje rijdt nl. nog niet zo lang en is nog een beginner dus stuitert nog wel eens en gaat aan de teugels hangen.
Ilona kan ook nog wel eens in Polly dr mond trekken, als ik erbij ben wijs ik haar daar op en denkt ze er aan, maar als ik er niet bij ben, vergeet ze dat dus.

Ik vind het dus een fijner idee als ze zonder bit gaat rijden, maar kan Polly daar op deze leeftijd nog wel aan wennen?
En dan nog een puntje Bloos Polly heeft een tic, als ze op het gras loopt duikt ze altijd gelijk naar beneden om te eten, Ilona is nog niet zo sterk dat ze dat telkens kan voorkomen en aangezien ze vaak in het weitje rijdt is dat best lastig Bloos

Dus als je tips hebt hoor ik het graag Bloos Lachen

(Oja, er is trouwens wel toezicht op de meiden, Jaap is er 9 van de 10 keer en anders gaat Ilona haar vader/moeder mee)

blackpegasus

Re: Shet (22) na 15 jaar mét bit, bitloos gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:42

ik denk dat een paard/pony nooit te oud is om te leren hoor. Knipoog
gewoon proberen is mijn mening. bij ons op stal is er iemand die na 20 jaar over is gegaan op bitloos, boomloos en ijzerloos. dit gaat hardstikke goed, terwijl dat ponytje best druk is, vooral buiten.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 16:19

Oke Lachen Ja, t klinkt wel simpel eigenlijk Lachen Maar die bitloze hoofdstellen zijn volgens mij niet super goedkoop?
Kan ik mijn hoofdstel dan ook zo verbouwen dat er nog bitloos mee te rijden is? Tja, of met halster maar dat is misschien ook niet alles?

Chan_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:28

zou wel een fijner idee zijn maar als je hard aan een bitloos hoofdstel trekt doet het ook pijn.. het zit toch op de neus..

En als wop zo naar beneden duikt denk ik niet dat ze dan luistert zonder bit als ze dat niet gewent is Tong uitsteken

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 21:38

Ja, maar ze trekt niet de hele tijd ofzo, maar als Polly wat drukker is heeft ze de neiging om te hangen en ontspant ze niet en daar wordt Wop dan weer gek van enzo..En dat met het gras, dat doet ze niet constant, als je dr bezig houdt gaat het prima, maar als je even aan het stappen bent ofzo dan wil ze dat nog wel is doen..
Hoow, ik weet t even niet meer Bloos Vind het gewoon echt geen fijn idee als zij rijden en ik ben er niet bij, dan voel ik me schuldig tegenover Polly Bloos Die meiden hebben niet echt verantwoordelijkheids gevoel en kunnen zich niet zo makkelijk verplaatsen in Polly. Soms is gewoon "een ding dat hobbelt en doet wat ik zeg" voor ze..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:42

Ja hoor, Warina is bijna 27, nog erg heet, druk en lenig... ze heeft ruim 22 jaar met bit gelopen, daarvan de laatste 10 jaar zelfs met S&T en ook zij reageerd goed op bitloos Knipoog
Ik doe het tussendoor voor de afwisseling.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:50

Je vroeg om me mening nou ik denk dat bitloos rijden altijd wel lukt want het gaat tenslotte om communicatie en die is er met of zonder bit. het ongeruste gevoel zal waarschijnlijk altijd blijven en misschien is het raadzaam de kinderen met cap en bodyprotector te laten rijden en in het land als ze er dan af glijden loopt je pony in ieder geval niet de weg op

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 16:43

Met cap rijden ze zoiezo, maar niet met een bodyprotector en dat kan ik ze natuurlijk ook niet verplichten..
Ik wil niet gelijk zo'n (duur) hoofdstel kopen, dus dat wordt dan met halster of ik moet kijken of ik mn hoofdstel kan ombouwen, iemand daar nog tips voor? Schijnheilig

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 21:45

Ik heb vanmiddag geprobeerd om mijn hoofdstel om te bouwen, maar dat lukte nog niet echt Bloos
Heeft iemand tips of weet iemand een adresje waar je voor niet veel geld een bitloos hoofdstelletje kan kopen? Lachen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:08

Misschien eens met een halster?
Succes, en je kan het altijd proberen Lachen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:11

Volgens mij kan je nog prima bitloos gaan rijden, maar ik wil er wel even bij zeggen dat dat het probleem van het hangen aan de teugels voor de pony niks oplost. Want ook met een bitloze optoming voelt ze het nog steeds wel, dat er aan haar hoofd wordt gehangen

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:43

Natuurlijk kan je het proberen !
Ik denk datie het veel fijner zal vinden. Lachen
Probeer het eerst eens met een gewoon stal halster..
Met teugels eraan en klaar..
Kijk eens hoe hij daarop reageert. Lachen

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 01:21

Bedenk wel even dat bitloos soms zelfs nog scherper inwerkt dan een gewone trens! De neus van een paard is erg gevoelig en met bitloos zal daar de druk dus terecht komen.

Ik zou idd ook beginnen met een stalhalster, wel eentje die redelijk strak zit en zacht onderlegd, dat het niet gaat schuiven en schuren.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 19:19

Oke Lachen ik heb 2 halsters van HH met wit onderlegd Lachen Ik hoop dat die een beetje "strak" zit maar ik ben bang dat het aan de zijkanten wat los blijft zitten...
Nouja, ik ga het proberen Haha!