3-jarige pony met sporen en zeep rijden????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rian1984

3-jarige pony met sporen en zeep rijden????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:16

Hoi!
Moete even mijn ding zeggen hoor.. Zit net op marktplaats te kijken.. Staat een super leuke pony op! Zit een meid op met netjes een zweep in de handen en sporen aan... Sorry hoor maar ik kan daar echt niet bij..
Waarom moet je een jonge pony die (volgens de advertentie) 3 jaar en net 2 maanden onder het zadel met zoveel hulp middelen rijden. Als een pony op zo'n jonge leeftijd al wordt gereden met deze middelen dan wordt hij toch harstikke taai of ligt dat nou aan mij??
Ik zie gewoon (aan maar 3 foto's) precies hoe er met dit beestje wordt omgegaan..
Even snel snel beleren en hoppa voor (het liefst zoveel mogelijk) verkopen...
Als ik het mis heb moeten jullie het ook zeggen hoor.. maar ik kan er niet zo goed tegen...
Reacties welkom!

nightlover

Re: 3-jarige pony met sporen en zeep rijden????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:18

Je hebt gelijk ,
Maar hier zijn al zoveel topics over Bloos

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:19

ik zou zeggen stuur een mailtje

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:21

Er lopen inderdaad al meerdere topics over, maar inderdaad, waarom met zoveel hulpmiddelen op 3 jaar. Helaas kan je je er wel druk over blijven maken dus probeer ik er zoveel mogelijk overheen te kijken.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:23

Ik kom hier nog niet zo heel lang.. En lees pas sinds kort intensief mee.. vandaar dat ik dit nog niet eerder had gelezen.. En daarbij ik wilde het gewoon even kwijt... En zeker weten dat ik het niet aan mij ligt maar dat het gewoon echt achterlijk is...

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:24

OJa en heb al een mail gestuurd...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:39

Sporen vind ik ook niet kunnen bij zo'n jong paard, sporen zijn om de hulpen te verfijnen..
Maar een zweep ligt helemaal aan de situatie. Ik heb mijn paard van begin af aan met zweep gereden. Niet om mee te meppen (ja af en toe, want hij was erg lui), maar vooral als verlengde van de hand, om hem af en toe in de goede richting te wijzen. Hij liep vaak tegen de wand aan omdat zijn evenwicht neit perfect was, en dan duwde ik hem met de zweep opzij. Hij is er ook niet bang voor, ik kan hem overal ermee aaien. Echt een verlengde van de hand dus. In dat geval vind ik zweep prima kunnen, maar niet bij elk paard nodig.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:50

Ik ben het helemaal met je eens! Ik vind sporen echt te overdreven.. En een zweepje moet kunnen mits op de juiste manier gebruikt.. Maar ik krijg als reactie dat de pony goed voorwaarts is en dat de sporen altijd om haar laarzen zitten.. Ok ik kan erin komen, maar als je jonge paarden beleerd moet je er de tijd voor nemen en dat minuutje om je sporen van je laazen af te halen kan er dan vast nog wel bij toch???

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:59

Ik begin zelf op een jong paard altijd met een zweep in mijn hand. Niet om hem te slaan, sterker ik gebruik hem zelden. Maar stel nou dat zo'n jong dier ineens denkt, van hee, eigenlijk vind ik het niet zo leuk meer. En hij gaat, bijvoorbeeld, recht overeind staan. Kijk en dan gaat de zweep erover. En dan ben ik heel blij dat ik die toevallig in de hand heb. Want met die niet bevestigde beenhulpen begin je dan heus niets.
En zo ook wat betreft de sporen. Als ik meerdere paarden achter elkaar rijdt, trek ik echt niet iedere keer mijn sporen uit en aan. Dat je ze aan hebt wil niet zeggen dat je ze gebruikt!! Ik durf gerust met sporen op een jong of heet paard te gaan zitten, raak hem er immers niet mee als het niet nodig is.

Misschien heb je gelijk hoor, het kan best. Misschien wordt deze pony wel alleen op zweep en sporen gereden, en wordt het een beetje een taaie, slecht aan de hulpen staande pony. Maar kijk eens verder, denk er eens over na, en besef dat er ook andere mogelijkheden zijn!

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 14:19

Sorry Ezter, maar ik ben het niet helemaal met je eens.. Ik heb hier echt wel over nagedacht... Maar niet iedereen hoeft het met elkaar eens te zijn toch??
Ik heb een tijdje op een dressuur stal gereden waar ook veel paarden stonden die beleerd werden. ALs ik van een wat ouder paard kwam wat met sporen gereden moest worden dan deed ik altijd mijn sporen af als ik daarna op een jonkie stapte..
En wat je zegt je hoeft ze niet te gebruiken.. maar daarbij ben ik van mening dat maar weinig mensen op de juiste manier met sporen kunnen rijden.. (en hiermee zeg ik ook niet dat ik ze op de juiste manier heb gebruikt toen)
En wat die zweep betreft.. Ik zelf zou altij d eers zonder proberen, amar moet zeggen dat wat jij zegt ook wel weer een goed punt is.. Ach zo kan je door blijven discusseren.. ieder zijn mening toch?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:38

Ik zeg ook niet dat je het ermee eens moet zijn, je mag best vinden dat het beter is zonder. Ik wil alleen maar aangeven dat er meerdere redenen zijn om met/zonder zweep en sporen te rijden. Ik vind dat er vaak te fel op gereageerd wordt, zonder dat men er goed over nagedacht heeft. Dat hoeft niet voor jou te gelden hoor!
Maar persoonlijk heb ik liever wel een zweep in de hand, voor het geval dat...voorbeeld: ik rijdt buiten altijd met een zweep. Niet omdat het paard niet voorwaarts blijft ofzo, maar stel nou hij springt de weg op...dan kan ik tenminste een tik geven, die waarschijnlijk een schrikreactie geeft waardoor die terug springt, en zo mogelijk een ongeluk voorkomen. Voor dat soort situaties rijdt ik met zweep. En ik zou mij voor kunnen stellen dat anderen ook zo denken. Daarom vind ik niet dat je zomaar aan de hand van een advertentie van iemand die je niet kent kan (ver)oordelen.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 14:44

Wat die zwaap buiten betreft ben ik het zeker ook met je eens.. Maar die sporen.. tja daar kan ik het niet mee eens worden! Ik weet natuurlijk niet waarvoor ze het in dit geval gebruiken, maar uit de reactie van de verkoopster begrijp ik dat ze de zweep standaard in de hand heeft en de sporen niet af wil doen omdat ze daar geen tijd voor heeft.. tja.. tijd moet je maken denk ik dan..

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:49

Ja is opzich ook niet veel werk Knipoog maar ik weet van mezelf dat ik dat ook wel eens doe hoor...maar ik weet ook dat ik ze niet raak. Achjah, er blijven altijd mensen die proberen zo'n paardje snel in te rijden, mooi te laten showen en duur te verkopen...is jammer van zo'n beestje, maar hopelijk komt hij ergens terecht waar die rustig en netjes verder wordt opgeleid.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:50

Ik rij de paarden altijd in met 2 zwepen. Dat vind ik zelf prettiger. Soms is mijn been gewoon niet krachter genoeg en kan ik m dan heel vlot even bij tikken. Zonder dat ik constant mijn zweep in de andere hand moet nemen waardoor het dier sneller onrustig wordt.
Het ligt er allemaal maar net aan hoe je er mee omgaat. Met zweep en sporen rijden hoeft het dier heus niet altijd taai te maken. wel als je die zweep en sporen contant gebruikt.
Maar naar mijn mening is dat op een stilstaande foto moeilijk te zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:11

Sporen dragen te paard is niet erg, als je maar weet waar je mee bezig bent. Als je goed rijdt en niet per ongeluk prikt, maakt het niet uit of je ze draagt of niet.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 16:12

Kijk en zo heeft iedereen zijn ideeen hierover.. Het ligt natuurlijk ook wel aan het paard waar je op zit.. En misschien heb je gelijk en mag ik niet oordelen over alleen een paar foto's, maar ik heb nogal slechte ervaringen met het beeld dat ik op de foto's zag..
Reed vroeger op een manege waar ze er een sport van maakten om met 2 zwepen een pony in te rijden en aan beide kanten te meppen.. tja als je aan alle kanten vooruit gemept wordt dan loop je wel natuurlijk..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:18

Niet gelijk je oordeel trekken van een paar fotos

Ik reed mijn driejarige merrie ook met sporen en zweep. Ze had de basis dan wel inzich, maar de sporen waren er om aan te scherpen, het zweepje niet om te straffen maar om hulpen te geven. Dit is ook met sporen zo. Het wordt pas erg als je met beiden gaat prikken en gaat meppen. Maar dat weet je natuurlijk niet van fotos. Ik rij met beiden op mijnjonge merrie, en das puur voor hulp verduidelijking als nodig.

lufnikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:38

mijn 3 jarige reden we ook met zweep, maar werd eigenlijk nooit gebruikt. maar gewoon voor als ze wat doet, dat je haar kon corrigeren.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 09:40

Zweep ok.. sporen vind ik niet nodig.. Maarja heb al vaker aan gegeven ieder zijn mening..

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:42

Ik rijd nooit met ZEEP Knipoog Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:43

Cassidy schreef:
Sporen dragen te paard is niet erg, als je maar weet waar je mee bezig bent. Als je goed rijdt en niet per ongeluk prikt, maakt het niet uit of je ze draagt of niet.

Inderdaad, ik vind dat TS wel een beetje voorbarige conclusies trekt van een paar foto's.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:20

Ach met zeep blijft het paard tenminste lekker schoon onder het rijden Clown
Nouja, daar even vanaf gezien. Sporen vind ik niet kunnen, maar een zweepje om het paard je hulpen wat makkelijker duidelijk te kunnen maken, vind ik niet zo'n probleem. Maar zo te horen wordt de zweep in dit geval niet op die manier gebruikt. En dat is gewoon slecht

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:24

Riswa schreef:
Hoi!

Ik zie gewoon (aan maar 3 foto's) precies hoe er met dit beestje wordt omgegaan..
Reacties welkom!

Onmogelijk, je kunt hoogstens een indruk daarvan krijgen, dat is alles. Altijd voorzichtig blijven, geen voorbarige conclusies trekken.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:00

Erg knap dat je aan 3 foto's kunt zien hoe mensen met een pony omgaan... Lachen Dat zweepje heeft ze misschien voor de zekerheid.. En die sporen, wat maakt dat uit, als ze weet hoe ze ermee rijd, dan maakt het toch niet uit?
Vind ik dan.. Tong uitsteken
Ben het met ezter en cassidy eens.. Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:54

Het ligt er helemaal aan hoe er met die hulpmiddelen wordt omgegaan. Zelf zou ik niet (zo snel) een pony inrijden met sporen om, maar je weet de achtergrond er niet van bij deze pony. Lachen