Ringrijden met Tom in Kollum, wat waren we mooi....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Ringrijden met Tom in Kollum, wat waren we mooi....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 23:32

Wat hadden we er een zin in en wat waren we mooi...
Eindelijk was het zover, onze eerste ringrijderij !
Lange voorbereiding gehad, veel geoefend, gewassen, gevlochten, gebloemschikt etc.
Het ging allemaal super en het zou een toffe avond worden.
Helaas mocht het niet zo zijn, Tom was hartstikke braaf op de heenweg, liep lekker door en deed het keurig. In Kollum aangekomen keek hij niet op of om van de luidsprekers, de muziek, vlaggetjes, feestpalen, andere paarden etc.
Tom hield netjes halt toen we ons nummer kregen, en liep ook braaf weer door.
Helaas kwam een meisje ons zonder waarschuwing eerst al in draf voorbij sjezen met haar pony, waardoor Tom al een beetje opgefokt raakte. Maargoed, hij was wel te houden, begon een beetje te showen en even later was hij weer rustig.
Ineens komt dat meiske ons wéér voorbij racen, maar dit maal in volle galop, ze brult terwijl ze al naast me rijdt ; "Ik kom er even langs hoor!" en zoeff! weg was ze.
Tom werd behoorlijk opgefokt en wilde er in galop achteraan, ik had mn handen vol om hem in te houden.
We moesten halthouden om de stekertjes te krijgen en toen ging het mis, Tom explodeerde en begon te steigeren en te stuiteren, hij kwam meerdere malen stijl omhoog, liet zich vallen, kwam weer omhoog, draaide achteruit op 2 achterbenen etc. Ik sprong van de kar maar hij bleef doorgaan, hij wilde niet meer vooruit en klapte bijna achterover bij het steigeren. Een man kwam me helpen en hield hem staande, ik heb hem meegetrokken richting parkeerplaats en daar uitgespannen.
Tom was helemaal over de zeik en drijfnat van het zweet. Hij was niet meer te stoppen, steigerde nog een paar keer en raakte mij bijna volop, zn hoef schampte langs mn pols.
Toen kwamen de tranen, ik had me er zó op verheugd, Tom is zó braaf voor de kar en haast nergens van onder de indruk. Steigeren heeft hij nog nooit gedaan tijdens het werk.
Tom bleef maar lopen, ik kreeg hem niet rustig. Ik heb mn vriend gebeld dat hij niet meer hoefde te komen om te kijken ( hij zou wat later komen), en hij heeft me samen met een vriend van ons opgehaald. Ons karretje kon in Kollum bij een kennis in de garage, Tom hebben we op de trailer gezet en naar huis gebracht. Thuis aangekomen had hij op zn hals wat warme zwellingen. Ik heb de veearts gebeld en kreeg het advies er koude compressen op te doen, waarschijnlijk zijn wat spieren belast/verrekt door zijn gekke sprongen, of heeft hij een tik van het lamoen gehad.

Zo, alles is er nu uit. Ik baal zo, ik ben op het juiste moment gestopt, als we verder waren gegaan waren er geheid ongelukken gebeurd. Veiligheid gaat boven alles en we zijn er nu zonder kleerscheuren vanaf gekomen . Maar ik baal zo, want het had zo niet gehoeven als mensen elkaar normaal passeren. Eerder gingen andere combinaties mij gewoon netjes in stap voorbij en was er niks aan de hand, maar dat iemand, die notabene ook nog qua nummer achter mij hoorde, mij 2 keer asociaal voorbij scheurt kan ik niet hebben.
Ik heb de dame in kwestie dan ook op haar rijgedrag aangesproken, kon het niet voor me houden.
Het ging mij helemaal niet om de ringen of prijzen, maar gewoon om het meedoen...

Zo, mn verhaal is eruit. Op stal was Tom weer rustig en blij dat hij weer met lief vriendje Bas op stal mocht. Morgen maar even zien hoe het met zn schouders/hals gaat.
En hopen dat hij hier geen nare ervaring aan over heeft gehouden en ik hem nog weer voor de kar kan krijgen zonder dat hij er gek van wordt. Ik durfde hem daar niet meer opnieuw in te spannen want hij was helemaal hyperdepiep en ik kon verder geen kant uit.

Ondanks deze vervelende gebeurtenis toch een paar leuke foto's van ons, toen het nog goed ging. We waren een prachtcombi (vind ik zelf dan Knipoog ), hadden alles op elkaar afgestemd en ook mn hondje Babbes was mee en vond het superleuk.

Hier rijden we nog rustig tussen de rest
Afbeelding

Tom vond het best leuk
Afbeelding

Tom's mooie rozenmanen en staart, ons prachtige setje
Afbeelding

Iemand riep naar ons dat ze op ons gingen stemmen voor de publieksprijs voor het schoonste geheel, ik bedankte, ik had dus zowiezo 1 stem binnen Knipoog
Afbeelding

Ons mooie bloemstuk
Afbeelding

Hier zie je Tom al wat in verzet gaan en mij wat minder vrolijk kijken en daarna ging het goed mis.
Afbeelding

Lekker stel, San een rode kop van het huilen, Annelies lijkbleek van de schrik Verdrietig
Afbeelding

Thuis weer lekker op stal bij Bas, alweer wat bedaard
Afbeelding

*zucht* , het had zo mooi kunnen zijn...

Ik heb na afloop toen iedereen weg was in de stal zitten janken, Tom kwam bij me en legde heel rustig zn hoofd op mn knieën, hij was ontzettend kalm ineens, en bleef gewoon zo bij me staan, terwijl hij normaal altijd wat drammerig is omdat hij gekriebeld o.i.d wil worden. Vond dat toch wel lief, hij had wel door dat het even niet zo was gegaan zoals het hoorde...

Ga het nu rustig weer oppakken, eerst maar even rust en dan in de springwei maar eens zien of hij nog weer normaal voor de kar wil, want daar ben ik het bangste voor, dat hij nu angst heeft gekregen voor de kar.

Anoniem

Re: Ringrijden met Tom in Kollum, wat waren we mooi....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:36

Poeh heej, wat rot voor je!
Ik ken het helemaal, verheug je je ergens ontzettend op, en dan gaat het helemaal mis! Ach gut

Wat raar ook, dat ze je in volle galop inhaalde... Zou er ook zeker wat van gezegd hebben!

Veel beterschap aan Tom, en hoop dat jullie het nogmaals kunnen proberen!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:40

Wat een enorme tegenvaller dan zeg, jullie zagen er echt heel mooi uit! Superchique! Potje brullen is niet gek hoor, je besteedt er zoveel tijd en spanning in, en dan om zo'n volkomen suffe reden valt jullie dag in het water...

Succes met z'n herstel, ik hoop dat de angst voor de wagen ongegrond blijkt...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:54

Tsjonge jonge, zag je topic op AR, dacht 'even kijken'.

Wat ontzettend jammer voor jullie, jullie waren écht een prachtige combinatie.

Gewoon géén stijl noem ik dat, en zeer egoistisch en asociaal om iemand op die manier zó voor bij te rijden.......
Je had haar er op aansproken las ik? Goed van je hoor, had ik op zijn mínst ook gedaan, wie weet heeft arme tom wel half trauma opgelopen dankzij dat kind...

Heeft ze trouwens verder nog excuses gemaakt oid en reden gegeven waarom ze zich zo aso gedroeg?

Ik wens jullie heel veel succes met het herstellen van het vertrouwen voor de kar. Gewoon heel rustig opbouwen, even weer opnieuw beginnen, tuig, lange lijnen, kar laten besnuffelen etc. en niets overhaasten. Met jouw zorg en liefde voor tom moet dat zeker gaan lukken Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:02

zwaar balen zeg! ook belachelijk van zo'n meid, is het geen algemene verkeersregel dat je elkaar passeert in stap? echt zonde...

hopen dat Tom er weer snel overheen is...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 00:02

Nope, er kwam geen excuus, ze schrok zich rot van me geloof ik Haha!

Ze kwam voorbij en toen ik genoeg moed had verzameld na het huilen liep ik op haar af en zei met strenge toon ( ik herkende mezelf helemaal niet eens, zo ben ik normaal niet ): "Wil jij de volgende keer niet weer in galop een wagen passeren ?! Dat hoort niet zo, dat hoor je in stap te doen!"

Ze reageerde met : "Waarom zijn jullie gestopt?!"

Ik antwoordde: "Omdat jullie zo ontverantwoord mij voorbij scheurden, mijn pony ging aan de kletter door jullie onbehouden rijstijl!"

"Oke" was het antwoord, en vervolgens durfde ze me niet meer aan te kijken. Toen pas zag ik dat alle toeschouwers me aankeken en meldde de moeder van Annelies dat het door de hele straat te horen was, whoops...
Nouja, ik heb mn zegje gedaan en dat luchtte al een boel op, en anderen mogen ook wel weten dat zulk gedrag niet geaccepteerd wordt door mij.

Even later kwam er een vrouw bij me die vroeg waarom ik niet meer meedeed en waarom hij zo druk was. Ik antwoordde dat een meisje met een kleine pony mij zonder pardon voorbij scheurde. Vervolgens komt net dat kind eraan rijden en begint die vrouw enthousiast te roepen en te zwaaien naar haar.. was t dr moeder! Oeps Bloos
Maar het meiske reageerde niet, dr moeder zei : "Ze is zo geconcentreerd, ze hoort het niet"
Maar ik wist wel beter, ze durfde mij gewoon niet meer aan te kijken Haha!

Heb trouwens de organisatie gemaild met excuses voor mijn uitvallen tegen de medewerkers, die sloopten mijn bordje eraf en vroegen of ik me af wilde melden, ik was op dat moment alleen maar met mn kop bij alles z.s.m in veiligheid brengen dus heb hun nogal afgesnauwd. Was niet mijn bedoeling natuurlijk dus heb maar even een mailtje gestuurd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:06

dat die moeder erbij was, nou en? misschien leren ze er allebei iets van. wel netjes dat je het even rechtzet...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 00:16

Ja dat zal me inderdaad een worst zijn, kunnen ze er thuis fijn nog even over napraten Knipoog

Ja ik vond me daartoe verplicht, het zijn allemaal vrijwilligers en ze deden hun best het rustig te houden, echter was ik op dat moment niet in de stemming om me rustig af te gaan melden en te gaan denken om een bordje dat eraf moest.

Heb tevens gevraagd de foto's te onderscheppen, terwijl Tom bijna achterover klapte stond een fotograaf rustig foto's te knippen, heb er niet zo'n behoefte aan als die op de site van de feestcomissie komen zonder mijn inzage Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:24

Vind dat je je heel moedig en eerlijk hebt gedragen hoor. Zelfs nog vrij rustig en netjes, ik zou écht ontploft zijn tegen dat meisje, moeder en of toeschouwers, dat maakt niets uit, iedereen mag meekrijgen dat zo iemand gewoon niet op zo'n evenment hoort met een dergelijke rijstijl als dit. En al helemaal niet 2x over langsracen...

snap dat ze beetje overdonderd zou zijn, maar ja, dan nóg, weet niet hoe oud dat kind was ongeveer??
Maar dan had ze in iedergeval het fatsoen gehad kunnen hebben om toch nog even haar excuses aan te bieden.
je mag van geluk spreken dat er niet écht wat mis was gegaan...

Koetsentocht waar ik mee rijd had paar jaar geleden (ik was er gelukkig niet bij) ook ongeluk tijdens het defilé met honderden toeschouwers. KB is daar niet verplicht, oké dat kan. Toch ga je er van uit dat alleen redelijk ervaren menners met zo'n evenement meedoen, het zijn wel even 50 aanspanningen waar je mee rijd, door drukke dorpsstraatjes...

15 jarig meisje met paar kindertjes en opa op de kar, kon paard niet meer houden (paard ging niet echt aan de kletter, maar weigerde te luisteren, was dus wel enigzins op te lossen geweest door ervaren menner) en paard, kar en al belandde in het publiek. Gevolg; paar kinderen + andere mensen van toeschouwers moesten naar ziekenhuis worden afgevoerd, omdat zij het paard op hun nek kregen...

Tsja.. zo iemand hoort dan niet mee te rijden in zo'n geval.

Tuurlijk kan het ook ervaren menners gebeuren, maar dit meisje had gewoon niet genoeg controle over haar aanspanning, en dan vind ik dat je zelf verstandig genoeg moet zijn (of in haar geval; haar ouders) om dan niet mee te rijden...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:58

ROFL Oh sorry hoor, maar dat verhaal van iemand op zo'n manier even aanspreken dat de hele straat het hoort en het meisje in kwestie zo bang is werkt toch echt wel een beetje op mijn lachspieren. Wel netjes dat je nog even een mailtje hebt gestuurd naar de vrijwilligers, die hebben inderdaad geen grote mond verdiend, hoewel die ook horen toe te zien op het vermijden van gevaar? Zij hadden dat meisje best mogen aanspreken, of doet ze dat altijd en is het een slechte gewoonte dat het getolereerd wordt?

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 06:47

Meid...je zag er inderdaad schitterend uit, en dat kan niemand je meer afnemen.
Helaas horen dit soort dingen er ook bij, en kunnen ze aardig roet in het eten gooien.

Maar je bent wel weer een ervaring rijker Knipoog

Volgende keer beter meid, nogmaals mijn complimenten voor jouw prachtige inspanning!

xx elle

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:42

Tjonge, wat balen zeg... Jullie zagen er inderdaad heel mooi uit! Ja Jammer dat dat dan zo verpest moet worden door iemand.. Kan me voorstellen dat je flink boos was en teleurgesteld.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:43

Zo dat is ook niet niks.. Ik zou echt gek worden als iemand dat bij mij deed en zeker als er zoiets gebeurde..
Vind wel dat je het super hebt opgelost en verder heb je er toch een paar chique foto's aan over gehouden want jullie waren echt een mooi stel Lachen

Succes ermee nog!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:50

Ik heb jullie zien rijden, je had zeker ook mijn stem voor de publieksprijs gekregen! Heb ook nog wel meegekregen dat je pony zo wild was, hij was echt van streek! Het arme beestje. Maar je hebt er goed aan gedaan om te stoppen, ik had in jouw geval hetzelfde gedaan.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:43

Je paardje zag er PRACHTIG uit! er zal wel onwijs veel werk in hebben gezeten.
Jammer dat het zo moest aflopen en hopelijk gaat alles nu goed met hem Knipoog

Er zijn gewoon mensen met paarden die denken dat hun als enige bestaan op de wereld.
Ik heb er ook veel last van Boos!
Echt super jammer, maar je paardje ziet er enorm schattig uit!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:09

Jeetje meid wat een vehaal! Dat is gewoon balen, had je er zoveel zin in en dan zoiets.

Maar Jullie zagen er wel mooi uit met zijn drieen.
Ik hoop voor je dat tom snel weer voor de koets wil.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:44

Wat jammer dat het zo is afgelopen ! Jullie zagen er prachtig uit; je had er echt werk van gemaakt. Met het ringsteken kunnen paarden/ponys behoorlijk opgefokt raken, door alle drukte om zich heen maar ook door spanningen van het baasje en daar moeten ze aan wennen. Nu al twee vervelende incidenten achter elkaar met Tom, ik hoop voor je dat je de moed niet laat zakken en het mennen toch weer oppakt. Kop op !!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:13

Zo jammer dat van die gasten het voor je moeten verpesten door gewoon domweg niet na te denken. Ik was ook zo tegen haar uitgevallen hoor. Zo heb je het niet geleerd en zeker bij zo'n drukte ga je niet van dat soort stunts uithalen.
Je hebt de juiste beslissing genomen door te stoppen en voor veiligheid te kiezen. Jullie zagen er super mooi uit, helemaal op elkaar afgestemd!

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:21

Echt balen voor jullie dat het zo is gegaan...Maar ik vind ook dat je het goed hebt opgelost door te stoppen. En jullie zagen er idd echt supermooi uit. Veel succes als Tom straks weer voor de kar moet. Ach gut

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:44

Echt balen voor je, het zag er idd leuk uit.. Ach gut
Wel goed van je dat je op tijd bent gestopt! En dat meisje.. Tja, zulke mensen zijn er nou eenmaal, volgende keer beter meid!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:28

zooo, ik zou ontploft zijn!!!
Hopelijk gaat Tom weer rustig voor de kar.. sterkte

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:47

Wat zagen jullie er prachtig uit, San, echt supermooi gedaan OK dan!
Heel jammer dat het zo afgelopen is. Ik hoop mee dat Tom er niets aan overgehouden heeft...

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:48

wat ziet tommetje er mooi uit meis! Echt heel rot voor je dat die arme pony zo over de zeik moest gaan voor een stelletje aso's! Jullie zagen er prachtig uit Kusje

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:56

Jammer dat het zo moest gaan!
Jullie aankleding was idd leuk!
(maar niet zo leuk als de dames achter jullie, want dat zijn nl mijn stalgenootjes Tong uitsteken )

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:36

jee Sanex, wat rottig dat het zo is gegaan. Ach gut Wat een onverantwoord gedrag van dat meisje.

Jullie zien er wel heel knap uit, op de foto's. Ja

Ik had er bij willen zijn toen je dat meisje aansprak, hihi, over de hele straat te horen, wat zal dat kind zich gegeneerd voelen.