Erg sterke pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winx

Erg sterke pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 19:47

Ik heb sinds 2 maand ofzo een eigen pony die 5 jaar wordt in juni.
Nu ben ik er achter gekomen dat ze erg sterk is zelfs mijn instructrice zegt dat.
Wat kan ik nu doen om te zorgen dat ze zich niet zo sterk maakt?
want gister ben ik er af gevallen doordat ze met haar kracht haar hoofd naar beneden trekt en tegelijkertijd weg galopperen, dit is nog onwennig, want ze is nog jong en niet vaak gedaan.
wat zou kunnen helpen?

_Bonte_

Re: Erg sterke pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:50

héél veel voltes , stellingen , rustig rijden

ja ik heb op mijn 9 jaar bijna 10 opok zo'n héle sterke pony gekregen , heb nu zelfs soms nog problemen , ik wil niet met een zwaar bit rijden , dat vind ik erg Lachen

dus ja gewoon ik heb het opgelost met dressuuroefeningen

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 19:56

oke heel erg bedankt in stap gaat het sinds kort goed ze loopt dan zelfs nageeflijk. maar in draf wil het niet laatst ging ze er juist vandoor op de volte. maar ik zal het proberen.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:14

probeer anders een martin gal is ? daar heb ik oon een tijd mee gereden heeft ook wel geholpen , maar als je wesdtrijden wilt rijden raad ik dit totaal niet aan ( in de dressuur , jumping maarkt niet uit )

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 20:17

Waarom raadt je het in de dressuur niet aan, omdat je in de proef niet met mag rijden en ik heb ook een martingaal klopt dat het helpt alleen ben het aan het afbouwen en nu gaat ze naar beneden met haar hoofd.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:47

ook wat ik nog heb gedaan is veel stemhulpen , aan de longe reageert mijn pony preces op wat ik wil , traag draven ;normaal draven ;snel draven en uitgestrekt draven enzo
dit heeft ook veel geholpen * naar mijn weten *

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:52

probeer haar veel bezig te houden, ze moet met haar koppie bij jou blijven! Veel overgangen en heel veel wendingen rijden (als je merkt dat ze even niet oplet meteen de andere kant op wenden), constant blijven verassen en meer met je zit proberen te doen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:58

gewoon loslaten aan de voorkant.. en dan even flink doorrijden en langzaam oppakken.. Ik moest ook wel eens van mij instructrice ineens de voorkant loslaten als een paard dit deed... omdat ze dan geen steun meer hebben en een soort schrikreactie krijgen.. wel beetje vreemd maar het hielp wel.. want je moet helemaal niet terug gaan trekken.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:01

Hier zijn al goede tips gegeven, maar wou ook nog iets zeggen wat je beter niet kan doen. Dat is namelijk; terug trekken. Hier worden ze alleen maar sterker van, en je wint het toch niet. Zo los mogelijk laten van de voorkant, lekker ontspannen dus Lachen En idd veel figuren rijden + stem er bij. Succes!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 11:19

oke, heel erg bedankt voor de reacties hoop dat het werkt.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 12:30

nog meer mensen...?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 12:40

Niemand meer...?

berby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:44

hoi, weet je of het algemeen zijn alle paarden en ponies erg sterk, wat jouw pony doet is gewoon proberen om je de baas te zijn
dus kwestie van goed aanpakken(niet slaan helpt niet)
meschien is er iemand die veel ervaring heeft met rijden en niet zo snel zal vallen, als hij eenmaal weet dat jij de baas bent geeft hij het waarschijnlijk wel op
in ieder geval succes

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:51

Veel overgangen proberen te rijden, en inderdaad zoals hier al staat veel figuren.. Als ze er weer vandoor gaat spoor je haar maar eens een beetje extra aan. Ze wil lopen, dan zal ze lopen Knipoog
Veel succes Knipoog

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:55

de pony geen kans geven om zich vast te zetten.
Dus zelf loslaten als hij druk geeft, klinkt onlogisch maar het werkt echt.
Verder veel afwisseling, hou haar aan het werk. Telkens afwisselen. Van de hoefslag af rijden hebt nog wels eens, ze letten dan vaak meer op jou ipv in het paadje zelf een tempo te kiezen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:15

Lovely1 schreef:
gewoon loslaten aan de voorkant.. en dan even flink doorrijden en langzaam oppakken.. Ik moest ook wel eens van mij instructrice ineens de voorkant loslaten als een paard dit deed... omdat ze dan geen steun meer hebben en een soort schrikreactie krijgen.. wel beetje vreemd maar het hielp wel.. want je moet helemaal niet terug gaan trekken.
Daar heb ik ook goede ervaring mee Lachen Mijn paard is namelijk ook verschrikkelijk sterk, tegentrekken heeft totaal geen zin. Gewoon los laten, een beetje met je stem erop in praten en mijn paard vertraagt. Maar soms blijft ze gewoon doorlopen, dan trek ik eens even wat harder (ik zei duidelijk 'even' want blijven trekken heeft uiteraard totaal geen zin Knipoog !)en dan blijft ze weer netjes bij mij. Probeer dus gewoon niet te vast van voor te houden, netjes je rug recht houden, met je zit werken, en veel overgangen maken Knipoog Veel succes!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 17:36

Oke, bij een punt heb ik altijd zelf al een probleem gehad wordt wel beter maar ik ga altijd naar voren met mijn rug, dus iemand tips om mijn rug recht te houden?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:59

Verder nog iemand tips, om te zorgen dat ze haar kracht iets minder gaat gebruiken?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:30

Winx schreef:
Oke, bij een punt heb ik altijd zelf al een probleem gehad wordt wel beter maar ik ga altijd naar voren met mijn rug, dus iemand tips om mijn rug recht te houden?
daar bestaan geen tips voor Knipoog gewoon voortduren in je eigen denken "rug rug rug rug rug" ofzoiets Tong uitsteken Je moet fier zijn dat je op een paard kan zitten, borstkas vooruit dus Clown

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:34

Veel recht richten en balans erin rijden. Voltes, maar niet te kleine. Veel lijnen rijden. En goed met je zit proberen te rijden.

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:32

Blijf met haar bezig zodat ze constant op jou moet letten, waardoor ze weinig kans krijgt om trucjes uit te halen Knipoog
Ohja, Zitten op je kont! en niet op dat wat ervoor zit Knipoog

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:42

Oefenen met heel veel voltes en wendingen.
Als hij/zij weer hard wil gaan, een volte insturen. Als ze dan weer rustig word in de volte er weer uitsturen. En zo een paar keer doorgaan. Wil echt helpen, heb ik bij mn oude ponytje ook gedaan.
Ook veel overgangen rijden wil heel goed helpen!

Succes ermee!

Quinell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:33

Heej...
Ik rij ook op een jonge pony. In het begin had ik daar ook heel erg veel last van. Maar toen heb ik een paar weken met alleen maar lange teugels gereden zodat ze haar eigen hoofd omhoog moest houden. Want eigenlijk doen ze dat alleen omdat ze hun eigen hoofd niet mee willen dragen, dan hangt zijn hoofd op jou handen!!!
Na een tijdje maak je de teugels elke keer weer wat korter. Nu heb ik er zelf geen last meer van.
Ik hoop ook dat het bij jou werkt!!

Succes... Knipoog

Groetjes...