sporen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilovenathan

sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:13

Weet niet of het hier goed staat..
Normaal rijd ik mn pony met zweepje. Ik kocht hem een jaar geleden en toen was hij superstijf op beide kanten, wilde niet vooruit,... De eigenaars deden er niet veel meer mee.
Nu krijg ik wekelijks prive les en gaat hij ook dagelijks op de weide, ik rij / longeer/ wandel...met hem zodat hij dagelijks ook die beweging krijgt.

Hij is al een pak actiever maar er is nog een lange weg te gaan...
Hij is vaak nog erg sloom.
Nu is mijn instructrice erachter gekomen dat hij zoveel meer kan dan gedacht : keertwendingen, zijgangen, galopwissels, appuyement,...

Nu heb ik gisteren voor de eerste maal zonder zweep gereden en met sporen.
Ik meot zeggen dat het heel fijn ging : op de zweep reageert hij normaal helemaal niet maar op de sporen dus wel. Ik moest er bijna niet met mn bene aanzitten ( enkel tijdens overgangen durft ie al wel ns profiteren en niet meteen reageren) en hij was lekker vlot.
Ik had de sporen ook heel laag gedaan zodat ik zeker NIET constant contact maakte met de buik. Ik merk ook dat ik mijn benen veel stiller kan houden en ze niet optrek...
Hij liep zelfs ontspannen & nageeflijk : gebeurt dus raar of zelden!!

Nu vroeg ik me af : is het verstandig om met die sporen te blijven rijden? Of toch maar terug gaan naar de zweep?
Ik wil hem ook niet benendoof maken of de sporen fout gebruiken : dat zie ik bij ons op stal vaak genoeg : doe het paard/pony niet wat de ruiter wil zie ik ze hakken met die sporen.
Het zijn hele kleine knopspoortjes.

Wat denken jullie?
Is het fijner rijden met sporen of toch beter de zweep nemen om het minste risico.

Liselot

Re: sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:18

ik zou het een beetje afwisselen, zodat hij ook normaal leert lopen zonder spoortjes.
als je met zweepje rijd je je krijgt geen reactie voor je kuit geef je een tik achter jouw kuit. laat je paard dan ook de reactie geven (dus laat hem naar voren gaan, een pas of 5) en neem dan terug en probeer opnieuw met normale kuitdruk. reageert hij weer niet doe je hetzelfde weer, maar bijna alle paarden reageren dan wel.
op die manier kan je jouw paard weer goed voor het been maken zonder spoortje

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:19

ik zou het afwisselen dan met zweep en dan weer met sporen.
ik rijd vrij veel met sporen en bijna niet met zweep
maar rijd ook heel vaak met mijn benen en geen zweep of sporen zodat ze alert blijven en niet niet meer reageren.
Probeer je pony voor het been te maken met heel veel overgangen, schijnovergangen voltes enz.
succes ermee

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:22

Wat denk je zelf dat beter is?
Je houding verbetert, je hoeft minder hulpen te geven/herhalen, je pony loopt prettiger en actiever...dat is toch allemaal goed?
Vraag je instructrice gewoon of ze in de gaten wil houden of je niet teveel met je sporen gaat rijden en of je je benen mooi stil blijft houden. En dan lekker doorrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:09

HAR --> RT-P.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:57

Als ik jou was zou ik gewoon met sporen rijden, je instructrice let er vast ook wel op dat je niet te hard gaat prikken. Lachen En af en toe zonder zou ik nog wel doen.
Ik ga waarschijnlijk ook met sporen rijden ipv met zweep want met een zweep heb ik meteen het gevoel dat ik haar helemaal kwijt ben als ik haar een tikje geef omdat ik dan met mn hoofd bij dat zweepje zit en met van hand veranderen moet ik hem steeds van hand wisselen anders komt de zweep steeds tegen de bakrand dus dan is ook alles weer weg. Daarom ga ik waarschijnlijk sporen nemen maar wel kleine knopspoortjes en ik ga de eerste keer ermee rijden als mn instructrice erbij is.
Als jij je benen gewoon netjes stil kan houden en niet de hele tijd prikt tegen de buik, waarom dan niet met sporen? Lachen

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:05

Ik zou gewoon 1 week met die sporen blijven rijden, en misschien daarna weer een keer met zweep proberen, reageert hij dan weer sloom ga dan weer over op de sporen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:14

Als hij niet of slecht reageert op de zweep, zou ik die gewoon thuislaten en af en toe met spoortje rijden als je hem aan het werk zet. Je buitenritjes of je 'rustdagen' kan je dan gewoon zonder doen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:20

Ik zou het doen zoals LiSSy zei maar omdat je zegt dat hij niet goed reageert op zweep zou ik wel overwegen om met sporen blijven te rijden, echter niet om hem vooruit te stampen! Ik heb zelf geen ervaring met sporen dus daar ik denk niet dat het verstandig is als ik je daar advies op zou geven Clown Alleen: Gebruik ze niet om hem vooruit te stampen, maar ik maak uit je tekst op dat je dat niet van plan bent Knipoog

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:34

Ik zou gewoon met de sporen blijven rijden zolang je ze maar op de goede manier gebruikt.
zelf heb ik sporen van 2cm maar ik gebruik ze amper want hij is lekker fel op het been
ik heb ze alleen met bepaalde oefeningen nodig.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:39

je kunt het idd afwisselen. Ik rijd soms enkel met zweep en soms enkel met sporen en soms gewoon met beide. Ikwil dat hij zowel met als zonder sporen te rijden is. net als met de zweep. als je ze alleen maar gebruikt om netjes hulpen te geven dan is er geen probleem. En zo te horen is hij nog met sporen gereden, lijkt of hij ze gewend is.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:31

Probeer eerst eens uit te vinden waarom je pony niet op de zweep reageert..

Eeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:57

Gewoon af blijven wisselen, niet alleen maar met sporen rijden, maar af en toe een keer, en proberen dat hij toch ook naar de zweep gaat luisteren

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:45

Ik ga ook met Eeef mee Knipoog

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:08

ik denk dat het niet veel kwaad kan, zolang je als je wilt dat hij harder/ opzij weet ik veel gaat, je eerst met je kuit aandrukt,
en als hij dan niet reageert je sporen gebruikt. Na een tijdje zul je als het goed is merken dat hij alleen op je kuit al reageerd en heb je die sporen helemaal niet meer nodig!
Al zijn ze dan misschien wel handig voor de vervijning;)