waar blijft de ontspanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilovenathan

waar blijft de ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 13:56

Hoi Iedereen!!
Ik ben hier dus nieuw op het forum! Heb al een hele tijd meegelezen maar nu besloten om ook een account aan te maken en mee te kletsen...

Ik heb ook al meteen een vraagje..
Ik heb mijn pony Nathan nu al bijna een jaar. We krijgen pas sinds vorig jaar november ergens serieuze prive dressuurlessen telkens 1u / week.
Nu zijn we al kilometers vooruit gegaan...

Alleen de ontspanning / nageeflijkheid / ... lijkt maar niet te komen.
Ik weet dat er al een centraal topic over aan de teugel lopen is maar daar vond ik niet meteen een antwoordje.
Als we les hebben kan ik hem misschien een paar passen naar beneden krijgen maar vaak begint hij dan meteen te hangen of schiet dat hoofd weer de lucht in. Als we alleen rijden komt hij gewoon niet naar beneden maar blijft de nek verticaal.
Ook de achterhand is er niet heel actief bij hoeweel ik veel overgangen, voltes, ...maak.

Ik rij met een simpel trensje en soms ook met martingaal omdat hij zijn hoofd heel hoog in de lucht durft gooien.
Bij mijn instructrice is hij dan weer wel actief, nageeflijk,zit die achterhand er goed bij dus het ligt wel aan mij... Ik rijd ook een fjord, Valentino, bij van iemand en die loopt vaak wel mooi nageeflijk als ik hem rijd.

Ik weet niet goed hoe ik dit moet oplossen.
Iemand tips?

spretje

Re: waar blijft de ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:22

Probeer eens wat anders, rij je paardje eens met zijn hoofd helemaal naar beneden, dus vanuit het halsstrekken. Misschieniis dit in het begin ook moeilijk als hij echt niet nageeflijk wil lopen, maar begin gewoon in stap en beloon hem als hij zijn neus naar beneden steekt. En hou hem daar voorlopig. Begin gewoon bij het begin, stap. Lukt het na een half uurtje? Stoppen en de volgende keer opnieuw, pas als de stap goed gaat, probeer je wat te draven, waarschijnlijk schiet dat hoofd weer de lucht in, maar blijf gewoon aan de gang en kijk of je daar ontspanning kunt krijgen uiteindelijk. Ook als je buitenrijdt, als je paard tenminste niet te nerveus is met buitenritten, probeer naar halsstrekken te rijden. Ik geef les aan kinderen en het is meer dan ens gebleken dat het soms makkelijker is om een pony van laag wat hoger in te stellen dan van hoog naar laag. Als je paard goed naar beneden wil, kun je hem van daaruit langzaam wat hoger in stellen.

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:08

Ga creatief met je pony bezig. Veel figuren, overgangen enz.
Afwisselen met dressuur en springen. Probeer ook eens voor de verandering vrijheids dressuur ofzo Knipoog
Veel succes met je paardje!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:48

Tsja.. als je zelf al zegt: ik probeer mijn pony ontspannen/nagevelijk te krijgen en dat lukt niet..

Ontspanning kun je niet forceren. Je kunt niet zeggen tegen je pony: zo nu ontspan je. Ontspannen doe je door je pony goed los te werken en zo min mogelijk tegen zitten, zo min mogelijk druk op de teugels. Er is geen oefening om je pony ontspannen te krijgen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:04

Er zijn wel degenlijk heel veel manieren om je paard of pony naar de ontspanning te rijden. Alleen is dat een hele lange weg en erg moeilijk uit te leggen aan ruiters die nog niet zover zijn.
Het fabeltje dat, als je maar niet aan de teugels zit je paard vanzelf wel gaat nageven, is dus niet waar. Het is alleen zo jammer dat de meeste ruiters dan maar gaan trekken of er een hulpteugel aan gaan hangen. Goed les van iemand die het ook kan uitleggen is hier weer het advies. En dan nog gaat het niet in een dag gebeuren.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:46

Ik heb ook absoluut niet gezegd dat je paard dan gaat nageven. Nageven kan met of zonder druk op de teugels. Maar lijkt mij vrij logisch dat een paard NOOIT ontspannen kan worden als het in de mond getrokken wordt. Paard kan pas ontspannen als het niet gehinderd wordt door overmatig of verkeerd gebruik van één van de hulpen (kan ook bonken op de rug zijn, met sporen prikken)

pandour_iene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:36

Ik ga mee met het commentaar wat al is gegeven. Succes.