Mijn paard kan erg onbeschoft zijn als het hem zo uitkomt en dan loopt ie aardig door mij heen. Mijn instructrice is erg op de ontspanning en L/R/D en dat werkt ook perfect bij Maril. Ik moet veel met mijn zit doen en dat snapt ie ook prima. Bij het L/R/D moet hij wat teruggereden worden en op die manier de zijgangen doen, hij gaat dan ontzettend swingen, je hebt helemaal het 'veergevoel'..super dus! Alleen, wat is het thuis, zonder toezicht moeilijk om dat juiste tempo aan te houden. Hij vindt het moeilijk, want hij moet zijn achterbenen goed onderzetten en flink scharen in de zijgangen (rechtsachter moet wat sterker worden!), hij wil dus graag zijn tempo net iets opvoeren, want dan kost het hem geen moeite...doet ie ook een leuke zijgang, zo voor in een proef, maar met training heeft het niks te maken. Hij gaat dus nu van alles verzinnen, om maar net iets sneller te kunnen, al is het maar 4 passen...maar in die 4 passen drukt ie net even mooi zijn rug weg, zet zijn onderhals er wat meer op en WEG is het effect! Om van te gruwelen, vind ik het! Vre-se-lijk irritant. Hij heeft nu echt DE methode gevonden: als er een tegenligger aankomt is ie 'opeens afgeleid' en hop..net heeft ie me weer die paar passen. Ook in galop is ie er heel goed in. Ik zou morgen les hebben en dat gaat dus helaas niet door, ga nu zaterdag pas. Heb wel gebeld en ze zegt dat ik inderdaad wel even streng mag zijn als ie onbeschoft is, maar dus niet 'flossen' zoals zij het noemt. Dat is nogal logisch, maar wat is het ontzettend moeilijk om uit zijn mond te blijven als ie opeens gaat lopen!!!!!

Nou gaat ie echt niet in middendraf of rengalop door de bak heen, het is puur onttrekken aan de oefening. Sinds de verhuizing naar nieuwe stal heb ik weinig echt getraind, meer beweging gegeven om het zo maar te noemen...sinds 2 dagen zijn we pas weer echt bezig. Ze zei dat ik er even doorheen moet (das altijd...

Bleeeeh..soms is het moeilijk en voel je je opeens net een beginnen

Iemand tips, na dit lange, depressieve verhaal?
Groetjes Suzanne