Na 5 keer springen over de 1.20

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiim

Na 5 keer springen over de 1.20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 22:04

Na aanleiding van een gesprek met iemand van bokt start ik dit topic.

Ik liet een springfoto zien van mijn pony waarbij deze over 60 cm sprong, dit was de 10e keer dat de pony heeft gesprongen.
Waarop die persoon zei dat ze na 5 keer springen al over de 1,20 is gegaan met haar pony.
Mijn reactie daarop was dat ik het echt niet vond kunnen, ik vind dat je zoiets moet opbouwen ongeacht of je pony het aankan of niet.
Ik gaf hierbij als voorbeeld dat ik wel 2 uur achter elkaar kan gaan rijden op mijn pony dat ze dan misschien kei kapot is maar ze blijft toch lopen dat weet ik gewoon.
Ze zei hierop dat ze wist dat haar pony het aankon en dat die het met gemak deed.
Nou vroeg ik me af wat vinden jullie hier nou van?
Zouden jullie opbouwen of maar meteen alles eruit halen wat erin zit?

Dit is overigens geen afzeik topic, we hebben samen overlegd om dit op bokt te zetten Knipoog.

Ik ben benieuwd Knipoog

patsur

Re: Na 5 keer springen over de 1.20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 00:44

Tja, ik zou dat niet zo snel doen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:18

als het paard aangeeft dat het hem niet te snel te hoog word doe ik dat ook.
bij een heel jong paard zou ik dat nog niet zo snel doen omdat ze dan wel eens bang kunnen worden.
maar als het paard aangeeft dat ie niet bang is en er makkenlijk naar de sprong toe loopt spring ik ook rustig wat hoger.daar worden ze sterk van en ervaring.maar als je dat zelf niet wilt moet je dat gewoon niet doen.als ik op een paard zit wat aangeeft dat het te gortig is voor hem dan doe ik het niet.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 07:45

Heb je toevallig hier nog een foto van???
Wil ff looken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 07:47

Ook dat zou i niet doen
Ook al geeft hij aan dat hij het kan.
Lijkt me niet goed voor de ongetrainde pezen en spieren

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 07:49

ik vind het onverantwoord.. je laat een paard na 5 x (na bijvoorbeeld een jaar stilstaan) met dressuur toch ook niet meteen keertwendingen maken en wissels.. *en dan hebben we het er ff niet over of ze dat wel of niet kunnen*..

Bij Springen moet je net zo goed opbouwen als bij dressuur of net welke andere tak.. het paard moet ook de kracht hebben.. een paar keer kan nog wel maar vaak is het zo dat het paard zo'n ontiegelijke klap krijgt in zijn pezen..

Nee sorry.. ik vind dit niet kunnen..

edit; precies runningkawa.. ook de spieren en pezen zijn er niet op getraind.. wat wil je .. dat je paard een blessure oploopt?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:00

[quote="MissBambi"]ik vind het onverantwoord.. je laat een paard na 5 x (na bijvoorbeeld een jaar stilstaan) met dressuur toch ook niet meteen keertwendingen maken en wissels.. *en dan hebben we het er ff niet over of ze dat wel of niet kunnen*..[quote]

Dat vind ik een vreemde vergelijking... Een jaar stilstaan kun je niet vergelijken met het wel of niet snel opbouwen van een sprong.

Ik vind ook dat het afhankelijk is van de combinatie. Die van mij wordt bijvoorbeeld heel snel slordig op hindernissen onder de meter. Als ik blessures wil trainen, moet ik vooral gaan laagvliegen. Uiteraard, moet hij hier beter in worden, maar feit blijft dat die van mij eerder slechter, dan hoger wordt van laag springwerk. Dan ga ik liever cavaletti's trainen, daar worden ze vele malen sterker en technischer van.

Wat betreft het hogere werk. Bij mij is het afhankelijk van wanneer ik concours heb. Als ik op wedstrijd ga en ik weet dat het daar op 1.20 staat dan train ik de week daarvoor 1 keer op hoogte ipv op techniek. (Techniek kan bij mij ook wel op een metertje, daarvoor hoeft hij niet gigantisch de lucht in). Maar vlak voor een wedstrijd bouw ik wel op. Dressuurmatig rij ik hem dan beter los met meer buigwerk in de training, om hem zo lekker los in het lijf te krijgen. (De meeste blessures ontstaan niet door de hoogte, maar door slecht loswerken)...

Om te voorkomen dat je je paard overspringt, tel ik de sprongen. Als ik uiteindelijk naar een hoogte van 1.30 toe wil, dan ga ik niet een half uur lang huppeltjes maken. Voor je het weet hebben ze al 40 sprongen in de benen. Dat is gewoon teveel, zeker als je nog aan het opbouwen bent en ook in de hoogte nog iets wilt trainen. Ik bouw in die gevallen (wedstrijdtraining) dus ook vlot op.
Laatst bijgewerkt door Suelza op 25-04-07 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:01

Ik ben het helemaal met jullie eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:03

Suelza
het gaat hier om een paard dat voor het eerst van zijn leven zo ongeveer hindernissen ziet

Toen mijn paard getraind was kon ik ook niet blijven laag vliegen, dan moest ik gauw genoeg omhoog, maar dat is wat anders Lachen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:07

runningkawa schreef:
Suelza
het gaat hier om een paard dat voor het eerst van zijn leven zo ongeveer hindernissen ziet

Toen mijn paard getraind was kon ik ook niet blijven laag vliegen, dan moest ik gauw genoeg omhoog, maar dat is wat anders Lachen

Sorry, tis nog vroeg Bloos

Dan ben ik het met je eens. Bovendien is een jong dier technisch nog onvoldoende in balans om dergelijke hoogtes "verantwoord" te kunnen springen...

Eerst maar eens recht naar de sprong toe laten lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:44

Vind ik niet verstandig. Bij mijn vorige paard, waarmee ikzelf vrijwel alleen dressuurmatig reed, is door de koper door te vroeg te hoog te springen een zenuw in de rug kapot gereden. Het herstel (voor alleen al weer normaal te kunnen rijden) heeft 9 maanden geduurd.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:16

Citaat:
Dat vind ik een vreemde vergelijking... Een jaar stilstaan kun je niet vergelijken met het wel of niet snel opbouwen van een sprong.

Ik vind ook dat het afhankelijk is van de combinatie. Die van mij wordt bijvoorbeeld heel snel slordig op hindernissen onder de meter. Als ik blessures wil trainen, moet ik vooral gaan laagvliegen. Uiteraard, moet hij hier beter in worden, maar feit blijft dat die van mij eerder slechter, dan hoger wordt van laag springwerk. Dan ga ik liever cavaletti's trainen, daar worden ze vele malen sterker en technischer van.

Wat betreft het hogere werk. Bij mij is het afhankelijk van wanneer ik concours heb. Als ik op wedstrijd ga en ik weet dat het daar op 1.20 staat dan train ik de week daarvoor 1 keer op hoogte ipv op techniek. (Techniek kan bij mij ook wel op een metertje, daarvoor hoeft hij niet gigantisch de lucht in). Maar vlak voor een wedstrijd bouw ik wel op. Dressuurmatig rij ik hem dan beter los met meer buigwerk in de training, om hem zo lekker los in het lijf te krijgen. (De meeste blessures ontstaan niet door de hoogte, maar door slecht loswerken)...

Om te voorkomen dat je je paard overspringt, tel ik de sprongen. Als ik uiteindelijk naar een hoogte van 1.30 toe wil, dan ga ik niet een half uur lang huppeltjes maken. Voor je het weet hebben ze al 40 sprongen in de benen. Dat is gewoon teveel, zeker als je nog aan het opbouwen bent en ook in de hoogte nog iets wilt trainen. Ik bouw in die gevallen (wedstrijdtraining) dus ook vlot op.
[/quote]

je vind het misschien een rare vergelijking maar dat is het toch zeker niet .. wanneer spieren niet getraind zijn *bij een jaar stil staan dus ook!* kun je geen dingen ervan vragen die ze niet veel doen..

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 19:15

Ciaraaa schreef:
Heb je toevallig hier nog een foto van???
Wil ff looken

Ik weet niet of zei er foto's van heeft, denk het niet anders had ze die vast al wel ooit op bokt geplaatst.
Foto van mijn sprong heb ik wel maar ik denk niet dat je dat bedoelt Knipoog.

DNIEKJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:26

runningkawa schreef:
Ook dat zou i niet doen
Ook al geeft hij aan dat hij het kan.
Lijkt me niet goed voor de ongetrainde pezen en spieren

Ik ben het met je eens!