HELP! Mijn Quarter Horse is GEK geworden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VRG

HELP! Mijn Quarter Horse is GEK geworden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 13:53

Hallo allemaal,

Ik, een 40 jaar jonge cowboy in spé Clown , zit met een mega probleem Boos! .

Ik heb enige tijd geleden een Quarter gekocht van 18 - 19 jaar oud met het doel lekker buiten te gaan rijden. Op stal en op het erf is het een mega lief paardje je kunt er echt alles mee doen dan, in de bak kun je er ook nog wel het e.e.a. mee doen.

Echter zo gauw je naar buiten gaat dan is het hek van de dam en peert ie er tussen uit dan is ie met geen mogelijkheid terug te rijden of tot een stop te bewegen.

De dame die nu al gezorgd heeft dat ie weer redelijk tot goed te berijden is (dank je Cindy) durft er echt niet meer mee naar buiten, zij reed zelf echter met een soorttement van halster en ik rijd zelf met een sidepull.

Ik heb begrepen van mensen die er veeeel meer verstand van hebben dan ik dat ie nogal hard in de mond is zodoende hebben wij hiervoor gekozen.

Kan iemand mij hiermee helpen, ik kan er wel een mega bit in knallen maar dat wil ik op voorhand nog niet want dat vind ik niet "eerlijk" naar het paard toe.

Dus als iemand voor dit bommetje een oplossing heeft anders dan een mega bit er in knallen of naar de Mora te brengen dan hoor ik het graag van jullie.

Bedankt alvast en de groeten

Bart & Linda
Laatst bijgewerkt door Scum op 23-04-07 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast.

Alicia2u

Re: HEEEELLLLUUUUPPPP Mijn Quarter Horse is GEK geworden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:31

Een paard dat hard in de mond is heeft vrij weinig met de mond zelf te maken; hij zet eerder de kaakspieren en de spieren rond de poll vast, dus met een bitloze optoming is het probleem nog niet verholpen als het werkelijk hieraan ligt. Gaat het samen met andere paarden wel goed? Misschien ligt het aan zijn zelfvertrouwen en is hij rustiger met een ander, zeer ervaren paard erbij.
Andere bitten en optomingen zullen waarschijnlijk geen oplossing bieden. Je zou kunnen proberen de one-rein-stop aan kunnen leren, zodat je iig een noodmaatregel hebt bij het proberen.

fransis

Re: HELP! Mijn Quarter Horse is GEK geworden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:34

een paard dat hard in de mond is kan vaak heel goed zonder bit gereden worden, alleen is het soms zoeken naar welke optoming je kan gebruken. als je al een oudere quarter hebt, is ze waarschijnlijk al jaren met een zwaar scherp westernbit gereden geweesd...
dus is een bit ook nu geen handige oplossing.
ik zou eerst eens lekker buiten met haar gaan wandelen. en voor het rijden zou je kunnen kijken of ze op een hackemore wel goed reageert. let wel.. de hackemore heeft een slechte naam. maar die is ontstaan doordat er vaak verkeerd mee omgegaan wordt. een hackemore moet je zo dermate hoog op de neus hangen dat het neusriemgedeelte twee vingers dik onder het jukbeen van je paard hangt. als hij lager hangt, dan ligt hij op het kraakbeen, en ja dan zou je het neusbeen kunnen breken. ikzelf rijd al twintig jaar met een hackemore. niet op alle paarden die ik rijd, sommigen lopen er dwars doorheen en voor anderen is hij te heftig, maar van alle paarden die ik er mee gereden heb kan ik zeggen dat de paarden die hard ini de mond zijn het heel goed doen op de hackemore. mijn fjord (type tank) loopt dwars door een side pull heen. die kan ik als hij er zin in heeft met een halsring rijden. maar uiteinelijk kiezen we toch altijd voor de hackemore, omdat je daar heel zacht mee kan rijden, (als je de teugels niet oppakt heeft hij een zacht schapenbondje op zijn neus liggen) en als je de teugels aanneemt, dan heb je een hefboomwerking .
je paard weet binnen de kortste keren dat er niet mee te sollen valt en zal kierzen voor de ontspanning.