Pony trekt je uit het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liezzel

Pony trekt je uit het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 12:56

Telkens als ik met een manegepony voorop wilt trekt hij zn hoofd naar beneden en trekt je uit het zadel ook doet hij dit vaak met draven martingaal werkt niet weet iemand een oplossing

xSCWx

Re: Pony trekt je uit het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:00

Teugels stevig vastpakken, en vooral de teugel niet geven (want dan is het net als: geef een vinger hij neemt je hele hand Knipoog) en toen Selina het deed gaf ik nadat ze het deed een klein rukje terug, of ik gaf haar een beetje been. Bij Selina kwam het voort omdat ze zich verveelde en even haar hals wou strekken, zorg ook dat je pony zich niet gaat vervelen.
En dat een martingaal niet werkt lijkt me duidelijk, die werkt alleen als hij z'n hoofd omhoog doet Knipoog En als je verwacht dat hij de teugels uit je handen trekt moet je stevig gaan zitten zodat je niet uit het zadel getrokken wordt.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 13:02

Bedankt zal het proberen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:08

Wat zegt de instructeur ervan?

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 13:20

Dak de teugels langer moet houden maar dan kan ik de hoeken niet uitrijden :S en niet sturen !!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:39

Je hoort niet te sturen met je teugels. Denk dat de pony je dat wil duidelijk maken. Probeer eerst maar eens wat je instructeur heeft gezegd. Teugels langer, benen er goed aan zodat hij wel voorwaarts blijft. De pony weet waarschijnlijk beter hoe je moet paardrijden dan jezelf dus probeer naar hem te luisteren en naar je instructeur. Paardrijden is niet altijd even makkelijk maar met veel geduld kom je er wel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:46

Vind ik ook. Probeer de manier van je instructeur maar eens. Met kracht win je het toch nooit van de pony, je moet slimmer zijn. Als jij de teugels langer laat dan kan hij ook niet meer trekken.
Sturen moet vooral met je zit en benen, en zeker niet door het hoofd in een bepaalde richting te trekken.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:01

Een ophouding maken en tegelijk been geven... Meestal werkt dit wel... en daar bij... blijf er rekening mee houden dat ze dit doet.. hierdoor ben je voorbereid.. en kun je anticiperen op de beweging van je paard! suc6 er mee

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:31

Martine_m schreef:
Een ophouding maken en tegelijk been geven... Meestal werkt dit wel... en daar bij... blijf er rekening mee houden dat ze dit doet.. hierdoor ben je voorbereid.. en kun je anticiperen op de beweging van je paard! suc6 er mee

Inderdaad! En, ik weet niet hoe je zit is, maar ik heb een klein beetje hetzelfde probleem bij mijn bijrijdpony. Hij trekt mij tijdens het galloperen weleens voorover, maar dan ga ik weer naar achteren zitten en kantel ik mijn bekken, zodat mijn kont goedin het zadel gedrukt is. Ik weet niet of het wel mag, maar ik knijp ook als het niet lukt een klein beetje mijn knieen en bovenbenen vast zodat ik beter blijf zitten, maar nog maals, ik weet niet of dit wel mag.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:56

Waarschijnlijk is dit dier al zo vaak in zijn mond getrokken dat hij door middel van zijn hoofd met een ruk naar beneden te brengen, meer teugel lengte weet te krijgen, zodat de druk in zijn mond minder word.Het enige wat hier nog kan helpen is een zachte hand, maar dan moeten wel ALLE ruiters die op hem rijden dit doen, anders blijft een probleem. Arm dier!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:32

Ophouding maken als je denkt dat hij wil gaan trekken, teugels kort houden en geen mogelijkheid geven om zijn hoofd naar beneden te kunnen trekken. Martingaal is nutteloos, dat is alleen voor als een paard zijn hoofd omhoog trekt. Knipoog

aerdenhout1 schreef:
Waarschijnlijk is dit dier al zo vaak in zijn mond getrokken dat hij door middel van zijn hoofd met een ruk naar beneden te brengen, meer teugel lengte weet te krijgen, zodat de druk in zijn mond minder word.Het enige wat hier nog kan helpen is een zachte hand, maar dan moeten wel ALLE ruiters die op hem rijden dit doen, anders blijft een probleem. Arm dier!

Dat zou me idd niks verbazen, het blijft tenslotte een manegepony en die leren zichzelf vaak op den duur zulk soort trucjes aan, door al die mensen die alles op een andere manier (fout) doen. Nagelbijten / Gniffelen Maar ik denk niet dat je zoiets met een zachte hand op kunt lossen, maar met een harde hand ook niet, dat is nooit goed !!! Wees streng en duidelijk voor de pony, maar blijf rustig en geduldig. Ja Anders maak je de pony alleen maar angstig of leert hij juist de verkeerde dingen aan, dat werkt dus alleen maar averechts. Mij lijkt de beste oplossing wat ik hierboven beschreven heb. Knipoog

Oja aan de TS : Woon jij toevallig in de omgeving van Noordwijk (Z-H) ? Of rijd je nog toevalliger op Manege Bakker in Noordwijkerhout ? Lachen ik zag nl. een aantal bekende paardennamen in je profiel staan !!! Tong uitsteken

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:49

Ik denk dat als de instructeur aangeeft dat ze haar teugels langer moet houden ze beter daar naar kan luisteren. En dus wel zoals Aerdenhout zegt met zachte hand moet rijden. Gewoon doen wat je instructeur zegt die heeft er meer zicht op dan wij hier achter internet. Zolang hij niet zegt dat je de pony verrot moet slaan of schoppen en hard in z'n mond moet trekken, gewoon luisteren naar hem en naar de pony.

terroel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:39

heel veel je kuiten gebruiken succes