Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) en toen Selina het deed gaf ik nadat ze het deed een klein rukje terug, of ik gaf haar een beetje been. Bij Selina kwam het voort omdat ze zich verveelde en even haar hals wou strekken, zorg ook dat je pony zich niet gaat vervelen.
En als je verwacht dat hij de teugels uit je handen trekt moet je stevig gaan zitten zodat je niet uit het zadel getrokken wordt. 
Martine_m schreef:Een ophouding maken en tegelijk been geven... Meestal werkt dit wel... en daar bij... blijf er rekening mee houden dat ze dit doet.. hierdoor ben je voorbereid.. en kun je anticiperen op de beweging van je paard! suc6 er mee

Martingaal is nutteloos, dat is alleen voor als een paard zijn hoofd omhoog trekt.
aerdenhout1 schreef:Waarschijnlijk is dit dier al zo vaak in zijn mond getrokken dat hij door middel van zijn hoofd met een ruk naar beneden te brengen, meer teugel lengte weet te krijgen, zodat de druk in zijn mond minder word.Het enige wat hier nog kan helpen is een zachte hand, maar dan moeten wel ALLE ruiters die op hem rijden dit doen, anders blijft een probleem. Arm dier!
Maar ik denk niet dat je zoiets met een zachte hand op kunt lossen, maar met een harde hand ook niet, dat is nooit goed !!! Wees streng en duidelijk voor de pony, maar blijf rustig en geduldig.
Anders maak je de pony alleen maar angstig of leert hij juist de verkeerde dingen aan, dat werkt dus alleen maar averechts. Mij lijkt de beste oplossing wat ik hierboven beschreven heb.
ik zag nl. een aantal bekende paardennamen in je profiel staan !!!