bit vastpakken en omdraaien: tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

risje

bit vastpakken en omdraaien: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 20:04

hoi allemaal!!

Ons logeerpaardje is zijn dip weer te boven aan het komen en dat is goed te merken. In de kuddee (staan met 4 ijslanders) begint hij weer praatjes te krijgen en met rijden nu ook.
Hij is van jongs af aan wat achtergebleven in de groei en afgelopen winter ziek geweest. Daar heeft hij een behoorlijk klap van gehad en lang nodig om te herstellen. Die tijd geven we hem graag natuurlijk, maar hij is sinds kort wle weer aan het werk.
Dit omdat hij dit nu lichamelijk en psychisch weer aankan, hij geeft dit echt aan. We bouwen echter langzaam op en rijden momenteel 2 keer in de week hooguit 45 minuten en wisselen veel af met grondwerk, longeren, etc. Hij krijgt hele dagen weidegang trouwens.
We hebben bijna alleen gestapt tijdens het rijden trouwens.

Maar goed, nu heeft hij vanmiddag dus 2 nieuwe truuken uit zijn doos getoverd. Eerst tong over bit gooien, maar na hoofdstel wisselen is dit opgelost. Ander paar dis nu hoofdstel(met bit)-loos, maar goed, dat wordt wel weer opgelost.
Maar goed toen dit was opgelost begon de rest van der pet. Meneer vond het nodig om in twee specifieke hoeken enorm te vervelen. Hij stapt dan heel braaf, netjes constant tempo, maar pakt dan ineens zijn bit vast, trekt zijn hals naar links en loopt in extreme stelling gewoon linksaf. Paar keer ook recht op de omheining / draad af. We waren namelijk in de weide aan het rijden.

Dit heeft hij met longeren ook hele tijd gehad en ook daarbij rechtsom, linksom probeerd hij het 1 keer, maar is hij er makkelijk doorheen te rijden. hij bleef bezig, linksom kon ik in stap en draf (wat we maar paar rondjes deden) probleem loos langs de probleem punten.
Met veel geduld en frustratie is het linksom ook gelukt in stap. Op een gegeven moment kon ik met een los teugeltje dus langs de twe eprobleem punten. In draf heb ik maar niet doorgezet, dit bewust en dus met reden. Zoals ik eerder zij komt hij dus uit een flinke dip en heeft hij de conditie niet om zwaar aan het werk gezet te worden. Daarnaast wil ik de training zeker met een jong paard altijd positief afsluiten. Daarom toen hij het in stap braaf deed gestopt.
Volgende keer verder en dan hopelijk in draf ook vooruitgang.

Herkennen jullie dit / hebben jullie dit zelf wel eens meegemaakt?
Wat vinden jullie fijne oefeningen om dit probleem aan te pakken?

Zowiezo alle tips zijn welkom!

karinFTbing

Re: bit vastpakken en omdraaien: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:38

Misschien is een ander bit een idee? Ik weet niet veel van bitten af, maar ik denk dat ze in de ruitersportzaak je er wel wat meer over weten te vertellen Knipoog
Ondanks dat de tong ovr het bit leggen al is opgelost; een poy op onze manege heeft dat ook gedaan en die kreeg toen een lepeltje. Dit zorgt ervoor dat je pony zijn tong niet over het bit heen kan leggen.
En ik denk dat je met veel oefenen ook een heel eind komt, aangezien het op een gegeven moment je wel redelijk lukte, maar misschien moet je iets strenger in de hand zijn of ben je dat al?

risje

Re: bit vastpakken en omdraaien: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:00

He een reactie, thanx!

Hij heeft al een ander bit gekregen. Daarom heb ik juist hoofdstel gewisseld. Hij heeft eerst een tijdje op eenkel gebroken bit gelopen, toen een keer op dubbel gebroken en daar reageerde hij iets beter op.
Omdat een van zijn kwaaltjes van onlangs luizen is geweest hebben we echter zijn " oude" hoofdstel met vorige bit weer gebruikt aanvankelijk met rijden. Dit omdat hij daar eigenlijk altijd goed op heeft gelopen. Tot voor die tijd ging dat ook altijd goed, alleen zaterdag verzon hij dus zijn tong eroverheen te gooien.
Dus maar weer andere hoofdstel erin met dubbel gebroken bit waar hij beter op reageerde. Gevolg is alleen dat de wedstrijdmerrie nu tijdelijk zonder hoofdstel met bit zit. Die wordt dus tijdelijk bitloos gereden;-) Haar nieuwe hoofdstel komt volgende maand binnen, maar liever dit dan Tindur een truuk te laten ontwikkelen. Bovendien de merrie wordt veel vaker bitloos gereden.

Maar goed wat betreft strenger met je hand zijn, snap wat je bedoeld, maar denk niet dat dat de oplossing is. Dacht da tik nu al redleijk streng reageerde.
Wanneer hij nu bit vastpakt "zet ik hem op dat moment ook vast". Of althans hij krijgt dan geen gelegenheid om tegen de richting in te draaien. Zodra hij ontspant, ontspan ik ook, hij moet wel doorkrijgen dat braaf zijn ook beloond wordt en ontspannen reageren betekend ontspannen reactie terug. Hou er niet zo van om te streng te moeten reageren bij zo'n jong paard al heb je daar soms natuurlijk wel de neiging toe als hij bloed onder je nagels vandaan haalt.

Heb je misschien nog een bepaald bit of oefening wat je zou aanraden?