Vluchtgedrag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

creative

Vluchtgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 10:08

Vrijdagmiddag rij ik altijd alleen buiten en sinds vorige week kom ik niet verder dan het einde van het eerste ruiterpad. Bloos Iedere keer schrikt mijn paard op dezelfde plek van iets, draait zich vervolgens om en gaat er met een noodgang vandoor. Natuurlijk houd ik hem meteen in en draai weer terug en hetzelfde riedeltje herhaalt zich op hetzelfde punt. Dus, heel fout misschien, ben ik terug gereden en via een andere weg verdergereden.

Nu ben ik er twee dagen erna samen met een ander er weer langs gereden, ik voorop. Dan loopt hij er (redelijk) gewoon langs. Clown Ik heb trouwens niet het idee dat het aanstellerij is hoor, hij is echt bang op dat moment.

Gisteren weer geprobeert, weer hetzelfde verhaal...

Eigenlijk ben ik geen voorstander van afstappen en aan de teugel erlangs leiden.

Wie heeft een "leuk" idee? Knipoog en helpt mij mijn route te vervolgen?

mammaslamma

Re: Vluchtgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:15

Waarom zou je niet afstappen, dat is nu echt zo'n bakerpraatje wat de wereld in geholpen is.........
Mijn paard kan ook onwijs van niks schrikken, let wel, ik vind dat niks, maar je weet niet wat er in je paardenhoofd omgaat, krijg ik hem er niet normaal langs, stap ik af en begeleid hem erlangs, dat geeft vertrouwen en daarna is de spanning weg.
Je kunt ook gaan slaan/schelden etc, maar winnen doe je het nooit en met beleid lukt het best.
Ik heb vorig jaar ook schrik/obstakeltraining gedaan bij Marijke de Jong, dat gaat alleen ernaast lopend en evt op het laatst er pas op, jij moet je als leider laten zien, of dat nu erop is of ernaast, gaat erom wat je uitstraalt............
Succes

MirandaBrehm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:07

Ik zou voorlopig de eerste tijd samen met iemand anders nar buiten gaan, misschien snapt hij/zij dat het na een tijdje echt niet eng is. Dan kan je altijd nog afstappen

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:28

Het paard moet op jou gericht zijn, ga je met een ander paard, kan dat ff helpen, maar jullie moeten het met z'n 2en aankunnen, anders ben je straks verplicht om altijd met een ander paard te moeten gaan.
Nu gebeurt het op dit punt, zal vast ergens anders ook wel weer opduiken, probeer het met z'n 2en op te lossen, hij moet jou vertrouwen, geef hem dat..........

creative

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 07:53

Mammaslamma: ik ben het met je eens dat je gewoon alleen naar buiten moet kunnen, dat heb ik altijd gedaan, dus dat moet nu ook gewoon kunnen.

Volgens mij is die boef mij gewoon aan het uittesten! Gisteren reed ik namelijk samen met een vriendin en er stond ergens aan de zijkant van het zandpad een container en hij flikte (excuses voor het taalgebruik) gewoon hetzelfde. Omdraaien en wegwezen! Ik heb 'm natuurlijk direct weer omgedraaid en vervolgens huppelt hij net zolang opzij en achteruit totdat hij met z'n achterwerk in de sloot terecht kwam. "Gelukkig" Duivel schrok hij daar vreselijk van en vloog tenminste weer vooruit ipv achteruit.

Ik heb 'm nog wel effe een flinke tik verkocht toen ik 'm om draaide, ik had echt zoiets van "ja hallo waar ben je in godsnaam mee bezig" (en nog een paar andere dingen.. Knipoog )

Dus misschien moet ik wat strenger optreden.. Moeilijk hij is altijd zo braaf buiten..

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:25

Hey hey,
Het verhaal wat je me hier verteld is heel herkenbaar, ik heb ook zo'n ontdeugens paard gehad. Eerst ging ze overal langs en pakte ik altijd hetzelfde weggetje, maar op een dag besloot madam er niet meer langs te willen, ze deed hetzelfde als wat jou paard doet.... ook liep ze dan bijna de sloot in, achteruit over het land.
Ik denk niet dat je paard erg bang is, maar dat hij jou gewoon een beetje aan het uit proberen is........
Ik zou zeggen, wees consequent, durf je paard een tik met je zweep te geven en laat zien dat je de baas bent!!!!
TEl bijvoorbeeld to 3 voordat je een tik geeft, na een aantal keren weet je paard als je bij 3 bent dat hij een tikt krijgt... DIt wil ook wel eens helpen...
Misschien kost het je de eerste keren wat moeite om er weer langs te gaan, maar je zal zien dat hij zich op den duur gewonnen geeft!!
Succes ermee!

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:00

mijn pony deed dat ook een beetje alleen liep ze niet weg maar bleef ze staan kijken naar dat punt.
sinds een poosje neem ik de zweep mee,en gaat ze er wel langs wel een beetje bang maar gaat toch! Knipoog
ze was me gewoon een beetje aan het uit proberen,en als ze echt ergens bang voor is stap ik altijd even af.
dus probeer je zweep eens mee te nemen,als je die dan nog niet bij je had.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:07

als ze echt bang is, zie ik niet in, waarom je niet een keertje kunt afstappen. Of achter een ander paard.Je kunt er wel persé langswillen, maar als het je niet lukt, ben je verder (of in jouw geval: dichter Haha! ) bij huis.En wint je paard het.Als ze maar weet, dat ze er langs moet, wordt het vanzelf beter.Beter een paar keer lopend erlangs, als helemaal niet!

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:14

ik heb ook eens gehad dat mijn pony op een plek er vandoor ging
en mij er zelfs afgooide en iedere x op die plek wil hij er vandoor gaan maar mijn moeder ging daarna mee op de fiets en hield hem vast op die plek sodat hij niet ineens weg kon en als hij dat netjes deed kreeg hij een beloning en nar 2 tot 3 weken was mijn moeder niet meer nodig Haha!

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:05

als het hij echt niet bang is zou ik hem gewoon achterwaart er langs laten lopen. Gewoon met de kont daar waar je naar toe wilt. Naar een paar passen kijken of ze weer gewoon wil lopen, zo niet gelijk weer omdraaien en weer achteruit laten lopen. Werkte bij mij heel goed

creative

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 20:04

Bedankt allemaal! ik heb vanavond met mijn instructeur afgesproken en hij gaat mee op de fiets, haha; is nog nooit eerder vertoond! Hij kan mij dan tenminste aanwijzingen toebrullen Haha! Hij heeft mij al medegedeeld dat ik zweepje mee moet nemen.. (en niet alleen om de vliegen weg te jagen Clown )

Vwb met een ander paard mee, hebben we gister geprobeerd en hij heeft dat arme beest gewoon van de sokken gelopen..