bij been geeft paard bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

bij been geeft paard bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 19:30

hallo,
Ik rij een paard bij van een oud klasgenootje. Nou vertelde ze al dat ze moeilijk was.En dat ik voorzichtig moest opstappen. Paard heeft rugklachten gehad is hier in kliniek van "genezen". Ze reed toen voorwaards maar niet met bokken sprongen. Ze heeft een x 'intensief' gesprongen. En sinsdien trapt ze naar het been. Eerst was het gewoon een been optillen. En nu gat ze echt stilstaan en bokken als je aandrijft. Der rug is niet gevoelig. Dus we denken/ weten wel zeker dat dit het niet is. De merrie is trouwens niet heel lang onder het zadel. Ze is met haar 5e ingereden.

Wat zei met haar les doen ( en ik zo ie zo al ) Is als zij stopt. Ruimte geven en drijven. En niet stoppen met drijven als ze bokt.

Ik heb nog maar 1x op het paard gezeten. En ga haar vanaf zondag bij rijden. Maar ik ben altijd wel blij met advies waar ik wat aan heb.

gr, Madieke

Suus

Re: bij been geeft paard bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:32

Ik zou haar toch nog maar eens goed laten nakijken door een dierenarts. Vaak wil het paard toch echt iets duidelijk maken.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:42

jaa idd.. misschien maar een x naar de fysio ofzo?

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:05

Suus schreef:
Ik zou haar toch nog maar eens goed laten nakijken door een dierenarts. Vaak wil het paard toch echt iets duidelijk maken.

Daar dacht ik dus ook aan.
Die van mij had ook een rugprobleem dat was opgelost, maar doordat ik een keertje had gesprongen kwamen de klachten weer terug. Ik zou toch een fysio/osteopaat laten komen en anders een DA

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 09:06

zondag ging onwijs goed. Ik ga zo wee rheen om te rijden. We laten idd even iemand komen. in iedergeval een masseur of iets.
bedankt!

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:23

Goed dat je alsnog iemand laat kijken. Dan weet je zeker of het paard niets lichamelijk mankeert.

Mijn advies; zodra je paard begint met bokken, altijd voorwaarts blijven rijden. Geef het geen kans en tijd om door te blijven gaan, maar drijf hem zo veel mogelijk naar voren. Desnoods 'vliegt' ie maar door de bak, maar hij moet naar voren. Hierna kun je hem weer rustig terug nemen. In ieder geval nooit tijdens het bokken aan je teugels trekken om hem te laten stoppen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:28

Gevoelige of volle buik misschien? Probeer dan ook je been te ondersteunen met behulp van een zweepje. Een paard dat naar reageert op het geven van kuithulpen, zal er geen prettiger gevoel bij krijgen als de ruiter alleen maar meer zijn kuiten in de buik probeert te drijven.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 14:05

ik heb er vandaag 15 min op gezeten. Ik denk zelf dat ze toch pijn heeft. Eigenaar was niet blij at k met 15 min er af ging. Ik en meerdere dachten dat er toch iets niet goed zit of is. Zolang ik dit denk stap ik er denk ik niet meer op.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:29

Gelijk heb je hoor! Goed dat je zo bezorgd bent. Alleen jammer dat de eigenaar er niet zo over denkt. Probeer toch het paard echt goed na te laten kijken.