Snel en kijkerig paardje wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sorenna

Snel en kijkerig paardje wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 17:19

Hoi allemaal,
Ik heb een probleempje met m,n pony.
Als ik ga rijden is ie ontzettend kijkerig en snel, ook na een halfuur is ie er nog steeds niet bij met z,n gedachten. Daardoor gaat ie ook niet aan de teugel. Ik weet niet wat te doen, ik heb al geprobeerd om veel overgangen en veel oefeningen te maken onder het rijden maar dat helpt weinig. Hij loopt dan ook ontzettend snel en wil duidelijk niet aan de teugel...
Hebben jullie tips?

Anoniem

Re: Snel en kijkerig paardje wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:20

misschien eerst logeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:22

Eerst wat aan tempo controle en ontspanning gaan doen, daarna pas druk maken om dat krulletje

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 17:23

Longeren is inderdaad goed idee, maar is voor mijn pony niet de oplossing voor het kijkerige.
Maar hoe krijg ik die ontspanning als ze overal naar zit te gluren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:10

'gewoon bij de les blijven' als ze naar rechts kijk geef je gewoon een 'rukje' aan de linker teugel zodat het hoofd weer voor het lichaam staat! en als ze de andere kant om kijk dat gewoon omgedraait Knipoog
edit: Zo heb ik het in ieder geval geleert Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:13

maar waarom wil ie zo snel, zou ze ergens last van kunnen hebben. Denk aan een blokade in de rug. Anders eerst even longeren. Hardlopen is meestal weglopen voor iets.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:18

splash1999 schreef:
maar waarom wil ie zo snel, zou ze ergens last van kunnen hebben. Denk aan een blokade in de rug. Anders eerst even longeren. Hardlopen is meestal weglopen voor iets.

mee eens

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:20

Ik zou een goede instructrice zoeken. Die kan je verder helpen dan een paar tips op internet. Zij kan zien hoe de pony loopt en hoe hij reageert en dan kan ze je verder helpen.
(instructeur kan natuurlijk ook Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:28

Idd TT
Goede instructie zoeken.

Niks geen rukjes ed geven
Je wilt ontspanning, niet nog meer stress

Zelf altijd rustig blijven en je paard aan het werk zetten.
Rustige hand houden.
Geen 1 rondje over de hoefslag rijden, maar telkens afwenden.
Overgangen op de zit, laat het paard zelf maar de lichte aanleuning van de stille hand opzoeken

Praat er rustig tegen met de stem, laat hem zo weten wat je van hem wilt

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 21:42

Hij heeft niets aan z,n rug; dat weet ik zeker hij is laatst nog gecontroleerd. Het rare is dat als ik les heb het echt goed gaat, maar als ik zonder instructie rij het veel minder gaat, op een of andere manier doe ik dan iets anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:43

Probeer je dan stap voor stap in te denken wat je moet doen van je instructrice Lachen
Probeer letterlijk te denken wat zij zou zeggen op zo'n moment Lachen

Anne_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:46

Ja en schrijf het desnoots op.. dat je later nog kan terug kijken wat je ook al weer hebt geleerd en dat je dat dan weer kan toepassen!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:50

veel rijden en aan veel dingen laten wennen dus doeken dekens etc zodra di nergens meer van op zal kijken na een tijdje en natuurlijk veel buitenrijden leren ze echt super veel van.
en zoek afleiding doe niet alleen dressuur maar doe ook een keer lekker wandelen, springen etc en houdt de pony onder het rjiden actief en vraag wat meer van hem en laat hem goed werken, en natuurlijk veel figuren etc,

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:55

Mijn paard is ook nogal kijkerig en mijn instructrice zegt altijd zorg dat je paard niet te veel kan nadenken wat er om haar heen allemaal plaatsvind door haar gewoon lekker bezig te houden.

xLout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:57

Ik denk dat het mischien slim als je het paard van te voren even longeert.
Dan is het iniedergeval wel wat rustiger.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:09

ik heb hetzelfde als jij! ik heb een fjord, maar dan niet zo koud als de gemiddelde... Hij luisterd wel hoor, maar is soms erg voorwaarts. Ik moet hem ook heel erg bezig houden, dat helpt wel redelijk bij hem. Ook niet altijd even goed hoor... ik ga ook maar eens over longeren nadenken maarja ik heb het liever niet... (als je een fjord hebt houd je toch van het rustigere paard als je snapt wat ik bedoel Vork )
ik zou het toch proberen, dat bezig houden. En verder kijken wat de stres opleverd? mijne word bijvoorbeeld druk als ik m uit het land haal om te gaan rijden en de rest achterblijft. Miscchien is het zoiets?

lieselotte19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:27

Gewoon blijven oefenen. Als je paard een andere kant opkijkt,eens aan de teugels trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:36

OMG --> RT-P.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:45

Longeer je paard eerst even en daarna met rijden heel veel overgangen en figuren blijven rijden; kortom houd je paardje goed bezig. Ook veel tempowisselingen maken, zodat hij echt op jouw tempo gaat lopen.
Zit er geen verbetering in; dan zou ik 'm toch maar eens laten nakijken door een DA want het kan dus ook iets medisch zijn.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 19:32

Ja zoals vandaag heb ik les gehad, ging super, niet te hard niet te zacht. Maar morgen ga ik weer voor mezelf rijden en hoop dan dat ik hem lekker aan de gang kan krijgen. Ik wissel zeker veel met springen en buitenrijden. Ik spring in ieder geval al 1x per week met hem, hij gaat ook 3x in de week lekker de wei in en rij meestal dan nog 2 buitenritten. Dus qua variatie zit het wel goed.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:37

Ik heb net zo'n pony, kijken valt mee en met longeren voor het rijden braaf, alleen met rijden maakt ze zich sterk en gaat ze als een gek door de bak racen. Volgens mij kliert ze gewoon enorm ze is nog jong. ik heb les en ik merk het verschil gaat ook alleen steeds beter. Ze gaat nu iedere dag op wei, maar ze is gewoon heel snel, het is zeker geen slome pony, maar ze kan wel normaal lopen gewoon veel oefenen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:10

Sorenna schreef:
Het rare is dat als ik les heb het echt goed gaat, maar als ik zonder instructie rij het veel minder gaat, op een of andere manier doe ik dan iets anders...

Helemaal niet raar, tijdens je les ben je zelf meer geconcentreerd, meer gericht op 't rijden en luisteren naar je instructie, en minder op het kijkerige van de paard.
Ik heb er ook zo één, alleen is die van mij flegmatiek. Die zet ik dus flink 'an die arbeit', ik rijd voltes en slangenvoltes tot ik er duizelig van word, paar pasjes wijken voor 't been, tempowisselingen, overgangen en, belangrijker, ik leer er zelf mee om te gaan.
Wat ik altijd deed als mijn paard wegsprong of iets ontweek, was terugsturen met de buitenteugel.
Uiteraard heeft dit geen zin, want het 'enge' is al voorbij en je paard heeft dat fijn mogen ontwijken.
Als mijn paard nu ergens uitwijkt of wegspringt draai ik direct een volte en werk extra in met m'n binnenbeen.
Ik zoek de grens op, daag 'm een beetje uit en beloon 'm met de stem als-ie braaf is (want als ik 'm een klopje geef zit ik al snel weer aan de overkant.)
Op die manier vraag ik hem zich te concentreren en minder te letten op andere dingen die om hem heen gebeuren.
Het paard moet de training ahw 'spannender' gaan vinden dan de vogeltjes in de heg, of het paard dat naar de paddock gebracht wordt.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:02

Longeren is helaas geen oplossing, althans, het is een tijdelijke oplossing. Met longeren zul je op den duur de conditie van je paard hoger en hoger gaan leggen, waardoor hij nogsteeds zo snel en kijkerig blijft en je hem dus steeds langer moet longeren voor het gewenste resultaat. Het aan de teugel lopen is iets wat later wel komt, eerst moet je zorgen dat je een lekker tempo hebt, de stelling en de overgangen enzo er goed inzitten. Probeer heel veel wendingen te rijden, tempowisselingen en heel erg voorwaarts houden. Dit alles zorgt ervoor dat hij zijn aandacht meer bij jou houdt. Zover ik begrijp, is het nog een vrij jonge pony, dan zul je dat vlotte en kijkerige zoiezo nog wel eventjes houden..... gewoon lekker actief rijden.... succes!