Nageeflijk halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1989

Nageeflijk halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 16:42

Met mijn bijrijdpaardje gaat het op het moment wel lekker, hij loopt fijn nageeflijk en reageert steeds beter op mijn been. (natuurlijk hebben we zo ook onze mindere dagen, maar dat even achterwege Haha!)

Waar ik al een tijdje mee aan het oefenen ben, is het halthouden. Ik heb hem nu zo ver dat hij nageeflijk blijft wanneer ik van draf weer naar stap ga, maar de overgang van stap naar halt blijft moeilijk. Vaak gooit ie z'n kop in de lucht. Als ik dan vraag, buigt hij wel weer af, maar ik heb graag dat hij nageeflijk blijft als ik halthoud.

Ik houd mijn been erbij tijdens de overgang, houd mijn hand ontspannen en probeer iets meer druk te geven wanneer hij omhoog komt. Maar tot nog toe is het me maar een aantal keer gelukt, maar die keer erna pakt hij me gewoon weer. Hij maakt er een spelletje van.

Kan iemand mij tips geven hoe ik hem toch nageeflijk kan houden?

liesje1986

Re: Nageeflijk halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:52

Ik zou proberen om eerst eens wat overgangen te rijden in het stappen. Dus wat verkorten en verruimen. Ook tot bijna halthouden en dan weer voorwaarts stappen, het paard moet steeds voorwaarts blijven denken. Verder kan je erop letten dat je met je zit gaat halthouden, zodat je met je hand en been rustig kan proberen om hem naar beneden te houden. Als hij omhoog gaat stap je verzameld verder en probeer je hem eerst weer rond te maken. Zo steeds verder terug en dan niet te lang stil staan in het begin. Succes!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:36

Mijn enige tip: been eraan houden!
Op je zit halthouden en je been eraan houden, als het goed is gaat hij dan na een paar keer oefenen én vierkant staan én nageeflijk blijven.

Dit verschilt natuurlijk per paard, maar je moet er gewoon lekker op oefenen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:41

Bedoel je aan de teugel, of bedoel je nageeflijk?
Als ik dit lees, denk ik meer aan "aan de teugel"

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:42

Vind dit ook moeilijk hoor! Ook bijv andersom. Die van mij staat dus wel nagevelijk tijdens het halthouden, maar als we dan weer voorwaarts willen gooit ie zijn hoofd weer omhoog Tong uitsteken

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 07:15

superwoman schreef:
Bedoel je aan de teugel, of bedoel je nageeflijk?
Als ik dit lees, denk ik meer aan "aan de teugel"

Ik versta onder nageeflijkheid dat het paard afbuigt wanneer het ontspannen is. Dat bedoel ik dus Lachen

@Liesje1986: Bedankt voor je reactie, daar heb ik zeker wat aan. Ga het proberen!

De rest ook bedankt voor de reacties Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:37

mickey1989 schreef:
Ik versta onder nageeflijkheid dat het paard afbuigt wanneer het ontspannen is. Dat bedoel ik dus Lachen

En een paard wat in de oprichting loopt, moeilijke zware oefeningen doet......(dus minder ontspannen)
Kan die ook nageeflijk lopen volgens jou?

Want [b]ik[b/] ben van mening dat nageeflijk is wanneer het paard "na geeft" en je het hoofd in elke"positie" kan "zetten" (dus ook lange teugel) zonder dat deze tegen werkt en dat hij wel over z'n rug loopt.
Sommige paarden lopen onstpannen aan de teugel, maar niet altijd met een ontspannen rug.
Dus wanneer je een bepaalde oefening (meestal buiging en natuurlijk verzameling) vraagt, het paard blokkerd in z'n rug en daarbij ook in z'n mond/hoofd, dat hij bijv dus niet z'n neusje eruit laat komen als jij dat vraagt, of gaat hangen.

(ik heb het dus niet over "in de krul", wat dat is meestal geforceerd en vaak achter de teugel)

Mijn paard loopt als ik er net op zit best onstpannen aan de teugel, maar pas als ze warm is, gaat ze echt nageeflijk lopen, dan ga ik ook wat verzameling vragen.

Om nageeflijk te maken moet je veel basis doen. Lang en laag rijden, veel buigen en tempowisselingen.
Daarna (antwoord op je vraag) langzaam over gaan in halthouden en idd je benen eraan houden, maar niet onnodig drijven, je vraagt immers halt houden. (niet te lang "lang en laag rijden of iig afwisselen, omdat je vraagt om meer op de voorhand te lopen)

Op de dvd "geheimen van de dressuur" (geloof ik)van Anky, vind ik een fijne manier van losrijden.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 18:09

Superwoman, ik ben het helemaal met je eens over de nageeflijkheid. Ik kan het niet zo goed verwoorden als jij, maar bij 'aan de teugel' rijden denk ik meer aan het feit dat je er alles aan doet om het paard maar met z'n koppie in de krul te rijden, zonder dat het paard over z'n rug loopt.

Bedankt voor je reactie en ik ga er zeker mee oefenen Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:20

Ik denk dat aan de teugel en in de krul verschillend is.
oals ik al zei loopt die van mij prima afgebogen en over de rug, maar de echte nageeflijkheid, komt als hij warm is en echt z'n rug totaal los laat.

Maar ben blij dat je wel begrijpt wat ik bedoel.
Ik vind de dvd van Anky echt een aanrader. (waar voor je geld)

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:35

hee hee ik heb er met me bijrijd haflinger ook moeite mee, maar blijven oefenen... en bij mij helpt dat als ik stil sta net zo lang druk geef tot ze na geeft op een gegeven moment hebben ze zoiets van ik ga het toch niet winnen en doet ze dr hoofd niet meer ophoog!:) maar dat werkt misschien niet bij ieder paard!
en zodra ze nageeft mag ze weg stappen als beloning(ze houd niet van stil staan)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:44

Ik heb er met mijn 5-jarige ook moeite mee, maar ik denk dat het bij ons voorkomt uit het feit dat zijn achterhand nog onvoldoende bespierd is. De overgang is namelijk wel goed, maar op het punt dat hij stil zou moeten gaan staan gaat of zijn hoofd onmoog, of hij blijft wel nagefelijk, maar blijft dribbelen op de plaats om maar niet zijn achterbenen onder de massa te moeten plaatsen. We doen nu veel oefeningen voor de achterhand; veel overgangen en stukjes schoudervoor en langzaam aan gaat het beter. Ik stap ook altijd meteen weg op het moment dat hij in het halthouden wel nageeft, zodat hij leert dat als hij dat doet, dat hij dan eerder weg kan. Dit gaat vrij goed en nu kunnen we al zo'n 3 seconden nagefelijk en aan de teugel halthouden Lachen

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 14:50

jacqii schreef:
en bij mij helpt dat als ik stil sta net zo lang druk geef tot ze na geeft op een gegeven moment hebben ze zoiets van ik ga het toch niet winnen en doet ze dr hoofd niet meer ophoog!:)

Lijkt me nou niet echt de juiste manier meid!
Wat zou jij doen als ik je net zo lang druk zou geven op een bit in je mond, dan zou je ook wel je koppie omlaag doen omdat je er geirriteerd van raakt.
En bovendien kan jouw paard nooit ontspannen zijn als je het op deze manier doet

Alicia, bedankt voor je reactie, ik probeer ook al zoveel mogelijk te oefenen met de achterhand Ja