overgang draf-stap/ halt en reactiesnelheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lussy

overgang draf-stap/ halt en reactiesnelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 15:04

Vraagjes, Knipoog

Hoe ga je best van draf naar stap of halt? Hoe doen jullie dit?

Ik gebruik mijn handen minim omdat mijn paard bij een te fel gebruikt gaat hangen op mijn handen. Ik denk dat ze steun zoekt dan…hoe los ik dit op? Zijn er hier oefeningen voor? Hoe laat ik haar op haar eigen benen staan zonder steun te zoeken op mijn handen wanneer ik een overgang wil rijden?
Ik rij ze dus vooral terug op mijn zit, …lukt wel maar als ik bij A in stap/halt wil dan duurt het meestal tot B/E voor ik in stap/halt ben! Het duurt een eeuwigheid! Hoe kan ik dit oplossen? De reactie komt zoo traag!
Ik dacht dat ze misschien uit elkaar valt en haar achterhand uitzwaaid? Hoe krijg ik ze tijdens de overgang actief in het achterbeen?

Omgekeerd van halt naar draf gaat dan perfect, ze heeft hele goede reacties op mijn been.
Mijn paard is dan ook super actief! Als ze een oefening te moeilijk vind of ze wil ontsnappen aan het werk dan versnelt ze ook…en is ze heel moeilijk terug verzamelend te rijden. Tips hieromtrent?

Ik zou echt graag gewoon simpelweg een goeie overgang willen rijden! Zonder die overgangen kan ik nooit aan een wedstrijdje deelnemen, zelf niet het laagste niveau! Ik vind dit heel frustrerend omdat ik veel moeilijkere oefeningen wel al kan met mijn paard!

Ik heb een goeie lesgever en we oefenen erop maar ik zou graag andere meningen en oplossingen horen!

Fucsia

Re: overgang draf-stap/ halt en reactiesnelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:12

mischien is het een idee om je pony wat feller op je hulpen te maken als hij zo langzaam reageert. als hij niet in een keer stopt als jij dat wilt trek je 1x gewoon duidelijk in de mond. zodat je zeker weet dat je paard stopt. Dit hoeft ook maar 1x want daarna stopt je paard waarschijnlijk al op een veel lichtere hulp, en gaat je paard meer opletten. het is misschien beter om een keer heel duidelijk te zijn dan heel vaak niet duidelijk. veel succes!! Lachen

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:02

Fucsia schreef:
mischien is het een idee om je pony wat feller op je hulpen te maken als hij zo langzaam reageert. als hij niet in een keer stopt als jij dat wilt trek je 1x gewoon duidelijk in de mond. zodat je zeker weet dat je paard stopt. Dit hoeft ook maar 1x want daarna stopt je paard waarschijnlijk al op een veel lichtere hulp, en gaat je paard meer opletten. het is misschien beter om een keer heel duidelijk te zijn dan heel vaak niet duidelijk. veel succes!! Lachen

Ik denk dat je je met dat 'trekken' wat onduidelijk uitdrukt.
Een goede ophouding op het moment dat het paard door je hulpen heen dendert is prima, maar je wil natuurlijk ook niet dat-ie op de voorhand valt.

TS, heb je les? Ik zou 't eens met je instructeur overleggen, vanachter de pc is 't moeilijk helpen.
Ieder paard vraagt om een manier van rijden, en jij kent je paard 't beste.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 07:39

Ik heb altijd geleerd dat bij een overgang naar een snellere gang dat je dan een snelle reactie meot hebben. Maar ga je naar een rustigere gang dan mag dit best wat tijd kosten. Als jij bij A wilt stoppen, wanneer geef je dan de hulpen om haar terug te rijden?

Als jij weet hoe lang het paard nodig heeft om terug te rijden dan kan je dus ook veel eerder beginnen met het terugrijden om zo op het juiste punt te stoppen.

Ik zou alleen meer druk op de teugels zetten als het paard echt echt niet wilt stoppen. Anders is een ophouding meer dan genoeg.

Lussy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 08:43

natuurlijk heb ik les, ik wou enkel wat ervaringen en raad van jullie horen Knipoog

Om echt te gaan trekken in haar mond zie ik niet zitten hoor, ze gaat dan nog meer op mijn handen hangen en valt volledig op de voorhand!

Ik probeer haar achterhand zo actief mogelijk te houden zodat ze op haar eigen benen loopt en geen steun gaat zoeken op mijn handen.

Ik geef haar wel tijd maar als je wedstrijd rijdt en je moet bij A stappen en je stapt pas bij B of E...dik gebuisd ben je dan Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:11

Mijn paard doet dat ook, wel in mindere mate maar hij moet gewoon sneller terug. Oorzaak bij mij is dat ik zelf teveel in schemergebieden rij: neit snel genoeg loslaten als hij terugkomt, niet fel genoeg doorpakken als hij dramt.
Ik moet het oplossen op de manier die boven beschreven is door Fucsia. Ja
Stel je bent aan het draven en je wilt terug naar stap dan geef je hulpen om te gaan stappen, telt 3 seconden en op de derde seconde MOET je paard terug zijn. Zo niet, dan maak een fikse ophouding tot je paard stapt en zodra je paard terugkomt biedt je zo snel als je kan ontspanning. Let er ook op dat hij vervolgens klein stapt (niet traag, maar klein, dus dat hij niet over tempo de bak rond stapt met jou). Dramt je paard echt door dan is het niet stappen maar halthouden en wel onmiddellijk! Aanleuning enzo even laten zitten, eerst tempocontrole.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:21

Precies... terug is terug en niet vooruit Haha! . Ik heb hier ook lang over gedaan, maar nu het er eenmaal is is het heel handig. Het is ook goed doordat je dan bijvoorbeeld in de draf ook steeds meer kan verzamelen en dus tegelijkertijd het tempo wat terugbrengen zonder dat de voorkant gestoord en wordt en daarbij met je been de achterhand nog meer activeren.

Maar goed. Ik heb het als volgt gedaan. Wil je terug naar een langzamere gang dan ga je diep zitten. Mijn pony is heel gevoelig voor mijn hulpen en ik hoef alleen maar te gaan zitten en de binnenkant van mijn bovenbenen aanspannen en mijn pony komt terug. Dit kost enige training, maar geeft wel een kicke gevoel Haha!. Je begint dus zelf met het voorbereiden van je overgang en let erop dat je zelf goed ontspant. Geef je zithulpen en tel voor jezelf tot 3 en dan moet je pony stil staan. Doet ze het niet dan maak je een flinke ophouding en ontspan je gelijk weer, dit herhaal je totdat ze langzamer gaat of zelfs stilstaat. Vervolgens belonen en opnieuw.
Je kan niet verwachten dat dit in 1 keer goed gaat, dit duurt een poosje. Je paardje moet immers weten op welke hulpen hij terug moet komen. Je zegt dat je niet wilt trekken, dat is ook niet de bedoeling, maar je moet je paardje wel duidelijk maken wat je bedoelt met welke hulpen.

Ik ben er absoluut geen voorstander van om overgangen lang te laten duren zoals iemand boven zij. Voorwaarts is voorwaarts en terug is terug!!
Als je been geeft wacht je toch ook niet eerst een half rondje totdat hij reageert? Je wilt dan toch ook gelijk reactie, hetzij met een duidelijkere hulp. Dat is precies hetzelfde voor een gang terug!
Consequent zijn is het allerbelangrijkste!

terroel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:28

je moet een gelijdelijk overgang maken je moet gaan zitten en kuit geven succes