angsttraining ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

angsttraining ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 06:16

momenteel ben ik ronduit bang voor noby. hij hoeft zijn oor bij wijze van spreken maar te bewegen en ik ga in de -o-jee-als-hij-maar-niet-gaat-bokken-en-steigeren-modus.
Het begint ermee dat hij gaat dreigen met steigeren door zijn hoofd omhoog te gooien en te gaan zakken in de achterhand. ik verkramp dan helemaal waardoor het geklooi alleen maar erger wordt.
ik kan niet meer afvloeien en ga zitten knijpen. heel, heel soms lukt het wel en dan eindig ik ook fijn.
Maar nu... nu zit ik al me zweethanden achter de pc omdat ik vanmiddag les heb. Hij heeft gisteren weer zo achterlijk gedaan. hij is me gewoon aan het uitproberen, want we weten absoluut zeker dat hij nergens last van heeft. Hij staat onder strenge controle van de DA en bij het rijden zitten onwijze fijne stukken. loslaten wil hij wel, behalve als hij een grasspriet ziet bewegen... hij zoekt het gewoon op!
omdat ik zo bang ben, durf ik hem niet te straffen met als gevolg dat zijn gedrag alleen maar erger wordt.
ik heb al besloten een bodyprotector aan te schaffen (volgens mij kan ik namelijk ook niet afvloeien omdat ik simpelweg als de dood ben om te vallen) en vanmiddag hang ik er een martingaal aan.

maar weet iemand ook of er angsttrainingen voor de ruiter zijn (uiteraard met eigen paard te volgen)?

Lise81

Re: angsttraining ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 07:56

Die lessen zijn er dacht ik wel, maar vaak worden angstige ruiters gezien als mensen die echt angst hebben voor rijden, en niet mensen die angst hebben voor het rijden van hun eigen paard. (Ze worden dus op een über-lief paard gezet). Maar als jij op een ander paard stapt heb je denk ik die angst niet, toch?

Wat je wel zou kunnen doen is valtraining volgen bij bijv. de judo vereniging in de buurt (vaak moet je dat dan wel zelf organiseren, maar het is erg leuk om zoiets samen met andere ruiters te doen).

Daarnaast zou ik meer andere dingen doen met je paard (longeren o.i.d.) en alleen rijden met begeleiding of evt. iemand anders op je paard laten rijden (en dat jij diegene aanwijzingen geeft i.v.m. de medische achtergrond -gespiekt in je profiel-). Je hebt namelijk gelijk dat je zegt dat je het gedrag alleen maar in de hand werkt en dat je dat graag wilt voorkomen.

Misschien kan je ook zitles nemen, puur om te werken aan de spanning die je in je lijf hebt.

Succes!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 08:18

bedankt voor je uitgebreide antwoord lise!
het klopt inderdaad dat ik enkel angstig ben op mijn eigen paard. een ander paard geeft dus direct de oplossing; ik heb geen angst emer!
longeren doe ik 2 tot 3x in de week. buitenrijden kan niet omdat hij niet verkeersmak is (en we dat ook niet voor elkaar krijgen).
valtraining zou een optie zijn en ik kreeg net ook een pm met info over centred riding.
rijden doe ik om de dag met mijn instructrice. zij is ook zijn eigenaresse maar ze rijdt er helemaal neit meer op.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:23

benangelique schreef:
bedankt voor je uitgebreide antwoord lise!
het klopt inderdaad dat ik enkel angstig ben op mijn eigen paard. een ander paard geeft dus direct de oplossing; ik heb geen angst emer!
longeren doe ik 2 tot 3x in de week. buitenrijden kan niet omdat hij niet verkeersmak is (en we dat ook niet voor elkaar krijgen).
valtraining zou een optie zijn en ik kreeg net ook een pm met info over centred riding.
rijden doe ik om de dag met mijn instructrice. zij is ook zijn eigenaresse maar ze rijdt er helemaal neit meer op.

Ik snap heel goed hoe je je voelt. Mijn bijna 5 jarige gaat ook ontzettend met me aan de haal in de buitenbak die ook niet omheind is. In de binnenbak geen probleem, maar buiten laat hij me alle hoeken zien en ook ik ben bang dat ik uiteindelijk in een rolstoel terecht kom, want hij doet echt eng. Uiteraard voelt hij mijn onzekerheid buiten en dat is idd heel moeilijk om af te laten vloeien. Ik zou hem als ie gaat kloten ook naar voren moeten schoppen en nog harder laten gaan dan hij zelf wil, maarja dat durf ik dus ook niet met als gevolg dat ie steeds verder gaat in de buitenbak. Vervelend hoor! Succes en sterkte

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:09

Je bent niet alleen hoor, heb hetzelfde probleem gehad en af en toe nog.
Gisteren waren er bijrijders komen kijken heb twee paarden dus twee bijrijders. Nou kon één van de paardjes niet lopen omdat hij ziek geweest is dus alletwee om beurt op de jongste.De eerste meid die eropklom daar liep madame goed mee was ook rustig 9tenminste wat je aan de buitenkant zag). De tweede meid schijnbaar iets onzekerder en ja hoor ik wil niet zeggen het ging mis maar madame ging meteen van alles uitproberen.Kon dus op dat moment heel goed zien hoe Phoenix daarop reageerde slecht dus. Iemand onzeker zij onzeker en hoep paard weg.Goede les voor mij niet gaan rijden op de onzekere dagen anders word het probleem alleen maar groter.Baal Boos! wel ontzettend van mezelf maar goed het is niet anders. Cool

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:53

Weet je wat irritant is in de binnenbak is ie soms zelfs te braaf en moet je hem echt ff wakker schudden, in de buitenbak is het compleet een ander dier, heet en wakker en idd lijkt het alsof ze expres van alles schrikken. Ik moet en dat ga ik ook proberen te starten in de binnenbak en dan later in de buitenbak en dan maar opbouwen. Ze hebben je zo in de gaten helaas hihiihi! Ook ik heb regelmatig de pest aan mezelf maar als ik dan weer thuis kom bij mn twee kinders denk ik, liever te voorzichtig dan niet meer van ze te kunnen genieten!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:56

Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem met 'mijn' merrie.
Ik ben er eind december afgevallen en heb hierbij m'n rug gebroken.

Nou was ik daarvoor ook al redelijk angstig, maar merk dat ik nu nog banger ben. Als ze ergens in een hoek gaat klooien, ga ik gewoon die hoek niet meer in, bang dat ze erg tekeer gaat. En dat is niet goed dat weet ik...

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:57

Ik heb trouwens eens gemaild naar een soort manege, waar ze angstlessen geven. Daar was ook de mogelijkheid om er met je eigen paard heen te gaan.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:58

Jeetje ik hoor dat steeds vaker een gebroken rug. Het is bij mij gelukkig alleen gebleven bij 2x dezelfde gebroken vinger. Ik zou die van mij ook echt door de bak moeten jassen als hij tekeergaat, maar omdat ik weet wat hij kan doen en de buitenbak niet omheind is durf ik het niet.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:01

Inderdaad, dat heb ik dus ook.
Als ik les heb of de eigenaresse is erbij doe ik het wel, maar op een of andere manier is ze braver als er iemand bij is, dus gebeurt er minder dan als ik alleen ben.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:06

Samantha_ schreef:
Inderdaad, dat heb ik dus ook.
Als ik les heb of de eigenaresse is erbij doe ik het wel, maar op een of andere manier is ze braver als er iemand bij is, dus gebeurt er minder dan als ik alleen ben.

Ik denk dat het idd ook komt dat als er iemand bij staat je zelf ook meer vertrouwen hebt, ik heb nl. precies hetzelfde en dat heeft ook zijn weerslag op je paard. Oplossing: iedere dag les, tja helaas trekt mn portomonnee dat niet Haha!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:08

Ja dat ook, maar mijn paard is zowiezo rustiger als er mensen bij zijn. Bijvoorbeeld als ze steeds in een hoek schrikt, en ik vraag iemand in die hoek te staan is het over.
Maar ja om nou elke keer als ik rijd 4 hoekmensen te regelen is ook wat. Haha!

En inderdaad, elke dag les is erg duur.

Als ik les heb gehad, stap ik met een fijn gevoel af. De andere keren dus meestal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:10

Je zou eens kunnen informeren bij 't Balingehof. Volgens mij zit Monya ook hier op Bokt, maar de zoekfunctie doet het nog steeds niet dus ik kan het niet even voor je opzoeken.
Balingehof zit op dit moment nog in Zuidwolde, maar volgens mij zijn er verhuisplannen naar een centralere plek in Nederland.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:25

ik volg ook even.. zit er vaak ook onzeker op.. en ben heel erg snel bang..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:36

Ik zal die link even opzoeken in de historie van m'n laptop. komt er zo aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:38

http://www.balingehof.nl/
Kijk daar maar eens bij de hoofdstukjes workshops en trainingen. Misschien hebben jullie er wat aan. Succes!