Stilstaan, ennn zagen maar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Stilstaan, ennn zagen maar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 14:44

Of ja, zagen... Niet altijd dan.

Maar bij ons op stal, zie je soms mensen rijden, rijden hun paard naar beneden etc. en dan gaan ze vaak stilstaan, staan ze naar hun paard te kijken (in de spiegel vaak) en intussen lekker hun paard naar beneden te zagen! Soms ook wel gewoon kneetjes, maar soms toch ook wel erg veel zagen. Op wedstrijd was me dat ook op gevallen, toen sommigen aan het inrijden waren.

Is dit jullie wel eens opgevallen?
Waarom doen ze dit, waar is dit goed voor?

Drunksheep

Re: Stilstaan, ennn zagen maar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:21

Het valt me altijd op... En waarom? Om hun paard te 'leren' [ahum!] nageeflijk stil te staan of om hun paard 'los te werken'. Bij mijn eigen pony kneed ik wel eens zachtjes of laat ik 'm lichtjes naar rechts en links inbuigen zodat ik kan voelen hoe los 'ie is of om hem wat ronder te krijgen. Maar 't is idd abnormaal hoe sommige mensen te paard zitten Scheve mond

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 15:27

Links en rechts inbuigen dat is prima toch Ja maar ik vind het er ook belachelijk uit zien als ze daar zo gaan staan sjorren aan die teugels Nagelbijten / Gniffelen

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:31

Uhuh... En dan kom je op wedstrijd en dan komt er zo'n kindje aan dat M2 rijdt en loopt op te scheppen enzo, dan zit ze op d'r pony en gaat 't als volgt;

"En links zagen, en rechts zagen,
prikkerdeprik met de spoor d'r in,
en links zagen en rechts zagen,
prikkerdeprik de spoor er in schoppen!"

Zoiets Clown Ik wil hier niet alle M2 ruiters over één kam scheren ofzo hoor, er zijn ook mensen die wél goed rijden!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 15:43

Sowieso zitten er ook mensen tussen die het juist heel vriendelijk doen ja! Maar echt soms,... Het valt gewoon niet te begrijpen Nagelbijten / Gniffelen Precies zoals jij 't zei Clown

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:47

Ja ik kan me daar ook aan ergeren, en ik heb ook een hekel aan die 'kleine virendelijke kneepjes'. Vind het ook nutteloos, net alsof je paard dan verder ook zo gaat lopen als die zo stil staan.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 15:49

Hahahha Tong uitsteken Nee maar het is idd zo Ja ('t staat er zo lekker droog Tong uitsteken)

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:51

Gewoon als ze niet reageert klein kneepje bij en dat gaat het wel weer hoor Knipoog

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:52

Was afgelopen weekend een lang weekend weg naar Limburg:D
Hebben men schoonzus en ik een buitenrit gemaakt .
En voor die tijd gingen we even kijken bij de mensen in de bak die aan het lesrijden en vrijrijden waren .
En 1 vrouw was zo verschrikkleijk hard met haar binnehand was echt elendig om daarnaar te kijken Clown
Geen pretje om te zien.
Ze trok der binnehand hard aan tot zowat naast der heup:?
Naja ik ben geen dresuur typje maarweet wel dat dat zo hard niet mag.
En men schoonzus rijd dresuur en is en vond het ook niet fijn.
Dus zijn wedmaar gauw weggegaan voordat ik men mond open zou doen haha:o
Maar het gebeurd vaak hoor.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:54

Dionnee schreef:
Ja ik kan me daar ook aan ergeren, en ik heb ook een hekel aan die 'kleine virendelijke kneepjes'. Vind het ook nutteloos, net alsof je paard dan verder ook zo gaat lopen als die zo stil staan.

Bedoel je mij ermee? Nagelbijten / Gniffelen

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:03

Dionnee schreef:
[/quote]

Ehhm.. Ja, die blijf zo lopen. Als ze omhoog gaat weer een mini kneepje Knipoog zeker ste wete dat ze zo blijf lopen, mijn pony ergert zich er niet aan en loopt beter Knipoog

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:16

Esperanca schreef:
Dionnee schreef:

Bedoel je mij ermee? Nagelbijten / Gniffelen

Nee?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:19

Dionnee schreef:
Nee?

Ik dacht al! Tong uitsteken Omdat ik zei dat ik ook zachte kneedjes geef/maak [hoe zeg je dat?]

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:19

Persoonlijk vind ik wel dat je paard gewoon moet blijven staan en met zijn hoofd de nageeflijke houding moet houden. Als hij het niet doet, en je loopt verder dan heeft hij zijn zin of je doet zelf iets helemaal verkeerd. Ook vind ik dat áls hij netjes nageeft terwijl hij stil staat, je moet ontspannen met je hand en weer verder moet gaan of lange teugel geven.. Lachen
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 19-04-07 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:21

lolaaatjuhh schreef:
Dionnee schreef:

Ehhm.. Ja, die blijf zo lopen. Als ze omhoog gaat weer een mini kneepje Knipoog zeker ste wete dat ze zo blijf lopen, mijn pony ergert zich er niet aan en loopt beter Knipoog[/quote]

Nou als mijn pony nagefelijk loopt en ze komt met haar hoofd omhoog drijf ik en bied ik weerstand met mijn hand en als zij ontspant ontspan ik. Ik moet altijd het gevoel hebben dat ze voor de druk van mijn been/hand naar beneden wil gaan..

Dus ik gebruik nooit kneepjes, ik ben niet zo van die kneepjes, want meestal als ze t niet doen op kneepjes word het steeds erger enz..

En dat van dat blijven lopen, ik bedoel dat als je paard/pony niet nagefelijk loopt en je m dan stil zet en naar beneden zaagt, dat het mij niet lijkt dat het paard zo gewoon verder draaft met zn hoofd naar beneden.
Laatst bijgewerkt door Dionnee op 19-04-07 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dionnee

Esperanca schreef:
Dionnee schreef:
Nee?

Ik dacht al! Tong uitsteken Omdat ik zei dat ik ook zachte kneedjes geef/maak [hoe zeg je dat?]

O sorry overheen gelezen. Knipoog

Drunksheep

Elzepelze schreef:
Persoonlijk vind ik wel dat je paard gewoon moet blijven staan en met zijn hoofd de nageeflijke houding moet houden. Als hij het niet doet, en je loopt verder dan heeft hij zijn zin. Ook vind ik dat áls hij netjes nageeft terwijl hij stil staat, je moet ontspannen met je hand en weer verder moet gaan of lange teugel geven.. Lachen

Vind ik ook! Haha!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:25

ik vind het eigenlijk een vorm van dierenmishandeling...een bit in een paardenmond is echt pijnlijk als het met de verkeerde bedoelingen wordt gebruikt. Het werkt in op de meest gevoelige plek van de mond!

Als je het nodig hebt om te zagen dan is je paard dus niet nageeflijk, niet over de rug en dus totaal niet ontspannen. Als je je paard goed losrijdt, helemaal naar de ontspanning rijdt en daarna nageeflijk rijdt heb je geeneens kneepjes nodig.

Sommige mensen beseffen helaas niet hoeveel pijn een bit kan doen...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:36

Door mijn eigen fout gaat alles tot het stilstaan wel goed, mooi nagefelijk en alles, alleen op het moment dat we stil staan gaat gelijk die kop erop. Waarschijnlijk door iets wat ik doe. Als ik hem dan weer naar beneden vraag, gaat hij naar voren, naar achteren of opzij, maar wel nagefelijk. Ik buig hem altijd links en rechts om de beurt in, omdat hij dan wel stil staat en ik toch zijn hoofd recht wil hebben en niet opzij. Mijn instructices (twee) zeggen ook dat dit voorlopig de beste manier is. Valt dat dan ook onder zagen?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:38

@ laetitia; Dus... Mijn pony loopt over de rug, verzameld, ontspannen en nageeflijk, maar hij vind het moeilijk zich op mij te blijven concentreren tijdens halthouden, dan zeg ik nu iets totaal niet-kloppends? Denk 't niet... Denk dat je dan een beetje naïef bent.

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:49

Ze zouden zelf dat bit is in hun mond moeten doen en dan zal ik is ff gaan zagen! Whoosh!
Maar even serieus.. ik vind het echt niet kunnen

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 16:51

Haha, groot gelijk ziatje!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:55

Ik moet jammer genoeg zeggen, dat ik dit zelf wel eens doe.
Maar mijn paard is af en toe zo stoer dat hij echt zijn hoofd ervoor zet en dan niets meer wil.
Nu heb ik ook een groot paard van 181 met een behoorlijke nek, maar dat mag natuurlijk geen pardon zijn

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:56

Ik weet niet precies hoe ik dit uitleg, maar je moet je paard vooruit rijden voordat ie eindelijk naar beneden kan met zn hoofd.. Hier werk (ik tenminste) vanuit minikneepjes naartoe. Echter mijn oude paard was zó hard in de mond dat het af en toe écht wel nodig was. Maar nee.. niet tijdens het stil staan..

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:38

ziatje schreef:
Ze zouden zelf dat bit is in hun mond moeten doen en dan zal ik is ff gaan zagen! Whoosh!
Maar even serieus.. ik vind het echt niet kunnen

Dat is denk ik ook de reden dat men denkt dat een bitloos hoofdstel de oplossing bied... Ik denk van niet, want een bitloos hoofdstel kan nog harder gebruikt worden, waarom? Simpelweg omdat die de druk op de neus legt van een paard, als er dan getrokken word doe je hem imo meer pijn dan mét bit, omdat het bit naar mijn weten op een soort 'ongevoelig' stuk van de mond ligt, tussen de voortanden en kiezen.