Schrikacties jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Schrikacties jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 12:06

Geen idee of het hier goedstaat, anders verplaats maar Lachen

Stel dat je een jong paard hebt wat altijd schrikt als je aan het rijden bent..
Niet zozeer omdat ze groen is, maar meer omdat ze het gewoon doet om te schrikken..
Hoe ben jij zoiets voor? En hoe voel je het aankomen? Wat doe jij eraan om het te voorkomen, of om het juist te verminderen? Hoe houdt jij de aandacht bij jou?

Zelf ben ik van mening dat het goed is om je paard aan het werk te houden, en door te rijden na een schrikactie.. Maar pas was ik in discussie met iemand, en die zei juist weer het hele tegenovergestelde!

Hoe denken jullie hierover? Daar ben ik wel heel benieuwd naar..

Chntl_Zrro

Re: Schrikacties jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:29

Ik heb ook een jonge/groene pony, als hij ergens schrikt rijd ik hem gewoon door zodra ik langs dat zelfde plekje kom zet ik er wat stelling op en zorg ervoor dat hij de aandacht bij mij houd.

Wat ook helpt is rustig te praten of hem daar waar hij schrikt op de volte te zetten, en dan te laten merken dan het niet bij zich kan komen of hem niet pijn zal doen.

laatst was ik aan het oefenen voor de wedstrijd, onze omheining van de bak is gemaakt van stroomdraad, wat wel eens tikt.
hij hoorde dus steeds die tik en was er dus bang voor, mijn oplossing was toen ook, rustig blijven en de stelling erop.
ondertussen maakte ik daar een kleine volte, en als het nodig was legde ik de zweep gewoon op zijn kont zodat hij zijn kont niet naar binnen draaid.
het had wel enig effect maar bleef er nog wel bang van maar niet zo erg meer!

Groetjes Chantal

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 16:17

Ok, dus jij bent van mening dat rustig praten en zijn aandacht afleiden beter is? Maar is dat niet tegenstrijdig? Want je vraagt zijn aandacht op het moment dat je bij 'het enge' plekje komt, maar je praat ook tegen hem? Zou een paard/pony dat als verwarrend op kunnen vatten?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:39

Ik laat mijn jonge paard altijd even kijken, maar alleen de eerste twee keer. Meestal snorkt hij even en stapt er opaf. Als ik het idee heb dat hij het wel gezien heeft, maar hij schrikt nog steeds met het langskomen, dan zet ik hem aan het werk; eerst stelling erop en eventueel streng/zelfverzekerd toespreken. Meestal werkt dit goed.
Ik vind niet dat je een jong paard de gelegenheid moet ontzeggen om te kijken en te ruiken. Het is uiteindelijk vaak toch een goede ervaring.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:44

Ik zei ook dat hij de eerste keer mocht kijken Knipoog maar daarna is het dan ook genoeg,, iedere pony is anders en de mijne is vlug van begrip en denkt dan ook dat ie iedere keer mag kijken, daarom mag die 1 keer kijken en daarna zet/probeer ik hem aan het werk te zetten.
het praten doe ik vooral om hem gerust te stellen, soms wat strenger als hij erover blijft miepen meestal zeg ik dan '' Vort '' of '' Zor nu is het genoeg ''

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:58

Ik rijd ook een jong paard wat veel schrikt,ik leer hem dat hij altijd voorwaarts moet blijven.Hij mag opzij en omhoog springen maar niet stoppen of draaien etc.Hij mag het best eng vinden,maar hij moet toch gehoorzaam blijven.Ik rijd hem dus gewoon door en ga zeker niet stoppen om hem te laten kijken,want dan bevestig je alleen maar het eng is.En het paard ziet jou als leider dus moet je zeker van je zaak zijn en zelfverzekerd doorrijden.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 10:11

Ja precies.. Die mening deel ik ook.. Maar jonge paarden, hoe merk je dat ze schirkken om het schrikken of omdat ze schrikken omdat ze het echt eng vinden?

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:16

de 1e keer schrikken merk je vaak niet, maar als je weer langs die plek komt, voel je vaak je paard zich al spannen, ik neem dan voornamelijk mn buitenteugel er heel goed bij en veel binnenbeen, om te proberen te voorkomen dat ze naar binnen springen.
Dit helpt natuurlijk niet altijd, maar dan rij ik gelijk een volte, desnoods 10, om de rust er even in te krijgen en dat ze normaal langs dat plekje gaan, dan een rondje rechtuit, als het goed gaat een keer van hand veranderen, want vanaf de andere kant is het vaak weer eng.
Mochten ze weer wegspringen, herhaal ik die voltes net zolang tot ze er rustig langslopen.
En kijken mag van mij wel hoor, maar wegspringen niet Haha!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 10:26

En stel dat het niet lukt? Stem je dan toe met zweepgebruik?

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:34

ik rij nooit met zweep.
echt nooit
heb wel spoortjes om (kleine, niet van die achterlijke grote dingen of met wieltjes) dat ik iets beter door kan komen met mn been mocht dat nodig zijn

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 10:41

En hoe doe je het dan als hij er echt niet langs wil?

phi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:42

Ik denk dat het ook belangrijk is dat je weet wat de oorzaak is. Ik heb ook een jonge merrie en toen ik haar net had kon ze verschrikkelijk schrikken en dan ook een heel drama maken. Het is nu (wel een half jaar verder) echt helemaal over. Ik moet haar gewoon heel zeker rijden, duidelijk de leiding nemen, maar in mijn hele rijden moest ik haar meer ondersteunen, niet alleen op de plek waar ze zou kunnen schrikken. Paarden die veel schrikken zijn naar mijn idee vaak onzeker. Als je duidelijk leider bent en zelfverzekerd rijdt, dan leren die paarden je vertrouwen en lopen ze er eigenlijk als het ware 'met hun ogen dicht' langs. Ik laat haar eigenlijk bijna nooit 'kijken'. Dat werkte bij mijn vorige paard wel, maar bij haar kan ik dan bij ieder nieuw grassprietje stil gaan staan Clown Ze moeten leren dat als jij zegt 'we gaan er langs' ze dan het vertrouwen hebben om er gewoon langs te lopen. Jou vraag over zweepgebruik: ik denk dat als je paard twijfelt, je de zweep best kan gebruiken, gewoon om hem te overtuigen naar voren te lopen, dus voorwaartse drang op te wekken. Maar de zweep als 'straf' omdat hij schrikt zou ik nooit doen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:46

In principe negeer ik schrikacties. Gewoon verder werken en niet te veel aandacht aan schenken. Zo goed mogelijk proberen te begrenzen, maar zeker niet het gevecht aan gaan. Ik vind voorwaarts op zo'n moment belangrijker dan hoe ze lopen ( slechte ervaringen met angsthazen die stil gaan staan Bloos ). Dan springen ze maar een keer opzij. Als het echt niet lukt, dan negeer ik die plek een tijd. Ik rijd er gewoon niet meer langs en zet het paard aan het werk. In de loop van de training pak ik het weer mee, steeds iets dichterbij.
Ik zou een paard er nooit langsslaan of trekken, daarmee gaan ze die enge plek alleen maar associëren met zaken die echt vervelend zijn en willen ze er helemaal niet meer langs. Ik be het wel met Phi eens dat de zweep wel gebruikt kan worden als voorwaartse hulp op dat moment, maar dus niet als straf ( en die grens kan per paard verschillend zijn ).

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:03

Elzepelze schreef:
En hoe doe je het dan als hij er echt niet langs wil?

blijven proberen,
en zelf rustig blijven...

je kan ook een volte rijden aan de andere kant van de bak, en deze steeds iets verplaatsen tot je langs de plek des onheils komt

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:10

Elzepelze schreef:
Ja precies.. Die mening deel ik ook.. Maar jonge paarden, hoe merk je dat ze schirkken om het schrikken of omdat ze schrikken omdat ze het echt eng vinden?

Als mijn jonge paard het echt eng vindt dan gaat ze snurken/blazen. Als ze schrikt om het schrikken doet ze dat niet en gaat ze dribbelen of probeert ze steeds naar voren te springen. Ze heeft bij de vorige persoon die met haar gewerkt heeft helaas geleerd dat als ze gaat rennen, er vandoor probeert te gaan, enzovoorts ze eronderuit kan komen.
Ik voel het meestal aankomen.. dat dr hoofd verder omhoog komt, ze haar rug spant en dan zet ik dr gelijk op een volte of halt houden en in de achteruit en dan meteen weer wegstappen of als ik op het midden rij laat ik dr meteen een paar pasjes wijken en dan beloon ik haar. En dan ga ik meestal nog een keer langs dezelfde plek. Omdat ik haar aandacht vraag vergeet ze meestal dat ze moeilijk wilde gaan doen. Als ze dit doet, maar ook als ze echt iets eng vindt, dan ga ik niet tegen dr praten van: rustig maar. Dat ziet ze namelijk als beloning of als bevestiging dat het inderdaad 'eng' is of dat het inderdaad iets is om moeilijk bij te doen.

Mocht ik het niet aanvoelen en ze geeft een schrikreactie dan doe ik net of ik gek ben en rij gewoon door. Sowieso helpt het heel erg als je vanaf dat je erop stapt leiding geeft, zelfverzekerd rijden: in je hele rijden het paard ondersteunen (zoals phi uitlegt) en bezig houden.

edit: als je paard echt ergens niet langs wil dan vind ik het ook geen schande om af te stappen en er een paar keer aan de hand langs te lopen en weer op te stappen. Het gaat er mij niet om hoe ze er langs gaat, als ze er maar langs gaat (mijne krijgt er dan vaak meer vertrouwen in als ze aan mijn lichaamstaal kan zien dat er niets is) En niet gaan denken: owjee die ene plek komt er weer aan, wat gaat mn paard doen? Niet afwachten maar rijden Knipoog

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 12:13

Ok! Zie wel dat de meningen etc. hierover verschillen, maar uiteindelijk doelen jullie dus op dezelfde wijze. Erlangs gaan en voorwaarts houden..

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:15

als ze echt schrikken om onder het werk uit te komen en er in feite niets aan de hand is : gewoon negeren en doorrijden.......

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:15

en er zelf niet naar gaan zitten kijken Haha!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 12:31

Ok, logisch Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:30

Als ze echt schrikken dan staan ze echt te kijken zeg maar,en lopen ze daarna niet braaf door.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 19:39

Inderdaad, en hoe zouden jullie ermee omgaan als bijvoorbeeld je paard niet meer ontspannen zou worden omdat hij echt geschrokken is? Ok, dit komt waarschijnlijk niet al te vaak voor, maar even voor het idee. Het is immers geplaatst op disussies Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:55

Dan ga ik ff lekker ontspannen stappen aan een lang teugeltje,totdat hij weer tot rust gekomen is,dan pak ik hem weer op.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:05

Ik ga dan op de kleine volte en geef hem iets meer teugel zodat hij zelf de ontspanning gaat zoeken .

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:11

Als die van mij schrikt dan vindt hij te simpel. Dan ga ik wat moeilijkers met hem doen. Het ligt heel erg aan het karakter van het paard