Kalkoenen rond of puntig en met welk weer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witsokje

Kalkoenen rond of puntig en met welk weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 15:55

Hoi Knipoog
ik heb nu net mijn paardje op ijzers staan en ik vroeg mij een paar dingen af over de kalkoenen die je in de ijzers kunt draaien Bloos

ik vroeg me af als je met een paard buiten op gras concoursen rijdt
of de kalkoenen dan rond of puntig moeten zijn, en wat het verschil is tussen ronde en puntigge kalkoenen.

en met welk weer kun je eigelijk met kalkoenen rijden
en hoeveel kalkoenen moet je er per hoef in draaien??

_SteR_

Re: Kalkoenen rond of puntig en met welk weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:00

Ik heb mijn paard dit seizoen ook voor het eerst op ijzers. Ik heb afgelopen weekend kalkoenen gekocht. Ik ben uitgekomen op koperkleurige kalkoenen, met een iets spits puntje en hier bovenop een klein knopje.
Ik draai 2 kalkoenen per ijzer erin Knipoog

Hoe en wanneer je de kalkoenen er wel en niet in moet draaien in verband met de weers- en grondomstandigheden, dat weet ik niet.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:02

volgens mij heb je die gewone vierkante voor gewoon gras, droog enz.

en die puntige (iets langere) voor een wat slechter land...
teminste zo was het mij altijd verteld Knipoog

Samham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:31

magic_lover schreef:
volgens mij heb je die gewone vierkante voor gewoon gras, droog enz.

en die puntige (iets langere) voor een wat slechter land...
teminste zo was het mij altijd verteld Knipoog

Dat is mij ook verteld. Vaak zie je puntige kalkoenen wanneer het echt een baggerbak is, of wanneer er gesprongen wordt... Wanneer het gewoon aardig droog weer is zoals nu, draai ik twee kleine vierkanten in. Wanneer het natter wordt draai ik vaak aan de buitenkant een grote, aan de binnenkant een kleine in. Knipoog

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:32

Als de grond droog is en hard draai je vierkante kleine kalkoenen in
als de grond gewoon is of vrij nat draai je de grote kalkoenen in en dan kun je nog kiezen
de vierkante voor het gewone, en als het drijfnat is draai je de puntige in

Je kan dus met elk weer met kalkoenen rijden, en je draaid 2 kalkoenen per hoef in
trouwens als je een inbussleutel hebt kun je ze er erg makkelijk in en uitdraaien
scheelt weer gedoe met een schroevendraaier

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:05

ik heb kalkoeken met puntje, die van mij heeft veel betere grip. heb net nieuwe gekocht, en ook weer met punten. vind dat toch de beste Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:34

Die punten maken ze eraan zodat ze makkelijker de grond in gaan. Ik weet niet wie jullie verteld heeft dat dat met nat weer is maar das dus juist voor droog weer. de grond is dan hard en met een punt aan de stift gaat deze dan dus makkelijker de grond in.

op een harde bodem kan je dus beter kleine dunne stiften gebruiken met een punt. Op een zachte blubberige bodem kan je kiezen voor wat grotere/langere stiften. met of zonder punt is dan niet van belang.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:38

Ik heb hele handige kalkoenen, met een soort gleuf aan de zijkant waardoor je ze zo in de viese gaten kunt draaien.
Met springen rij ik altijd met lange vierkante kalkoenen, ik ben namelijk al eens onderuit gegaan door te korte kalkoenen, dat laat ik me niet nog eens gebeuren!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:38

Ik heb koper kleurige kalkoenen met een punt zeg maar. Heb per ijzer er eentje in.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:40

een per ijzer is heel slecht voor de gewrichten. Je kan het beste er twee per ijzer indoen!

witsokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 13:37

Bedankt voor alle antwoorden Pling , maar kun je met droog weer ook niet zonder kalkoenen rijden ???

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:40

kan wel... maar het is verstandiger om toch kalkoenen in te doen.... hebben ze toch net even wat meer grip, en heb je ook minder kans om onderuit te gaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:42

oosterhoff schreef:
een per ijzer is heel slecht voor de gewrichten. Je kan het beste er twee per ijzer indoen!

Ik meen ooit eens in een artikel van een bekende dressuuramazone te hebben gelezen dat zij er vaak alleen eentje in draaide per voet en dan in het buitenste gat. Dat was geloof ik omdat de voet dan makkelijker wegdraaide. Denk dat voor allebei wat te zeggen is. Wat jij stelt, klinkt namelijk ook heel aannemelijk.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:58

ja dat verhaal ken ik ook maar als je een paard hebt dat in balans loopt dan is de beweging voorwaarts en niet zijwaarts of draaiendt. een voet zal dus altijd schuiven in de richting waar hijin wordt geplaatst. je wil dan niet dat het paard in die voorwaartse beweging nog eens extra draait toch??

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:09

Ik draai met een harde ondergrond kalkoenen met punten in. Bij zachte grond doe ik het met vierkante kalkoenen.