Stijgeren bij halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

misssixty

Stijgeren bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 13:05

Ik heb een 4 jarige kwpn merrie, ze is sinds september 2006 onder het zadel.
Alles gaat erg goed, ze pakt dingen netjes op maar heeft soms momenten van stress.
Vaak is ze het dan niet met mij eens, en wordt ze loperig en erg gevoelig op mijn been.
Ik ben nu aan het oefenen met halthouden, de ene keer gaat dit super,
maar vaak komt ze omhoog, en dan niet zo'n beetje ook.
Ze klapt vaak bijna achterover en ik begin het steeds enger te vinden

Moet ik haar een tik geven als ze omhoog komt?
Weet iemand hou ik dit kan voorkomen?

Ster_

Re: Stijgeren bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:15

Nee geen tik geven!
Stel dat ze nog meer om hoog komt en achterover knal nou ik sveer dat je dan echt niet blij bent Knipoog!
Als ze stijgert kan je iets aan de rechter teugel trekken zodat je paard z'n even wicht verliest en weernaar beneden moet komen Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:34

Niet teveel 'oefenen' met halthouden de komende tijd.
Als je toch even wilt halthouden is kort stilstaan (om te beginnen vanuit stap) voldoende. Ze komen vaak omhoog door teugeldruk dus rijdt op je zit en stem terug. Houdt je been aan het lichaam en steek niet af.
Zodra ze omhoog wil komen of komt weg proberen te draven. Als het goed gaat ook eens wat langer stilstaan en ontspannen (alsof je even stilstaat om een kletspraatje met iemand te houden). Ze mag best even aanwenenn dat halthouden een moment is om te ontspannen.

Verder aan de hand/op de grond duidelijk leren wat halthouden en wachten inhoudt.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 13:36

Maar soms moet ze stil staan, bijvoorbeeeld als ik opstap.
Of tijdens een buitenrit bij een weg oversteken.
Maar ik ben bang dat als ik haar dan stil zet dat ze ook omhoog komt. Tis niet zo dat ik elke keer met rijden het stilstaan oefen.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:56

Van het moment je stilstaat en voelt dat ze iets vanplan is, dadelijk een voorwaartse beweging maken. En zeker niet telang gaan stilstaan, in het begin is 2 sec al meer dan genoeg. Succes ermee!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:35

Ik ben het met Kelly-Ann eens. Ze heeft geen last van haken op de kiezen? Ik vind het best een heftige reactie namelijk.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:43

lastig!
Ten eerste, als je bang bent dat je buiten eens stil moet staan moet je eigenlijk IMO niet eens beginnen aan een buitenrit! Probeer eerst in de bak meer controle te krijgen!

In de bak zou ik eens kritisch naar je eigen zit kijken. Hoe rijd je je paard naar het halthouden toe? MIsschien houd je teveel je hand eraan en is ze daar erg gevoelig op. Ik zou in alle gangen heel veel schakelen zodat je je paard steeds meer op je zit kan gaan rijden. Ook in de stap naar het bijna halt en dan weer naar voren. Voel je dat je paard aanstalte maakt om omhoog te komen gelijk omtrekken en naar voren. Bij je overgangen mag je best je hand iets meer laten staan, maar op tijd ontspannen en dat is het allerlastigste!

Als die overgangen goed gaan kun je weer eens gaan denken aan het halthouden. Probeer inderdaad zoals Kelly-Ann al zegt met korte stukjes tevreden te zijn. Let erop dat je jezelf lang maakt diep gaan zitten en op dat moment moet je paard al terug komen. Doet ze het niet even kort je hand eraan en weer ontspannen! Staat ze even stil belonen en vooruit stappen. Geef haar in het begin met het wegstappen ook maar wat meer ruimte zodat ze ook echt goed weg KAN stappen!

Ik denk dat het aan je eigen manier van rijden ligt. Wellicht dat je teveel op de hand rijd en niet genoeg kan of misschien wel durft te ontspannen. Ik heb je natuurlijk nooit zien rijden, maar dit is het enige wat ik kan bedenken! Wat zegt je instructrice ervan?

(edit) lees net dat het paard stressig is en dan juist gevoelig voor het been is en rennerig wordt. Wellicht heeft dit met het probleem te maken. ALs je paard stressig is juist met je been blijven rijden en hand eraf zodat je haar niet blokkeert! Nogmaals, ik denk dat je haar misschien wel onbewust van voor teveel tegen houd en je been vergeet!

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 16:26

@ moralia: Ze heeft geen haken, ze is onlangs naar de tandarts geweest, maar goed ze is jong dus het kan altijd zijn dat ze last heeft van wisselen.

@ tax: Wat bedoel je met IMO?...
Het is niet zo dat ik geen controle heb, kan haar buiten fijn nagevelijk rijden en ze komt ook terug op mijn hulpen.
Alleen het stilstaan is een probleem. Soms kan ze echt wel een hele tijd stilstaan als ik even aan het praten ben met iemand.
Maar soms komt ze ook direct omhoog. Misschien komt dit inderdaad onbewust door mezelf.
In het rijden ben ik ook met korte stukjes erg tevreden. En ben inderdaad ook veel met schakelen bezig.
Het stresserige is niet met het gewone trainen in de bak, ik kan dan ook altijd met mn been eraan rijden. Maar bedankt voor de tips ik ga er zeker wat mee doen!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:33

buitenrit zit er wel in want dan kan je nog altijd een volte maken als je even niet door kan. Knipoog

Ik zie dit probleem zeer veel bij jonge en ook oudere paarden. Dit heeft veelal te maken met het karakter(ongeduld) in de eerste plaats en met het opleren van het paard.
Vaak is het zo dat als jonge paarden geleerd worden dat ze dus terecht steeds voorwaarts gereden worden en heel snel vergeten word dat stappen en halthouden alsook een paar passen achterwaarts gaan ook bij het opleren van een paard horen. Deze gangen moet je vanaf het zadelmak maken en elke rit die je maakt oefenen. Zodat het normaal is dat deze oefening voorkomt. Het is makkelijk dit te leren aan een jong paard dan aan een ouder paard die het nooit heeft gedaan en ineens dit moet doen. Ik rij zelf ook een driejarige die wel tien keer moet gaan stilstaan op een halfuurtje. Het gaan halthouden is zo gewoon dat hij niet alle hulpen tegelijk meer hoeft te krijgen. Probeer ook bij tegenstribbelende paarden van te gaan halthouden op een zodanige manier dat hij zogezegd gedaan heeft met rijden. Dus gewoon stoppen van rijden wanneer je wilt gaan halthouden. Niets doen.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:08

misssixty schreef:
@ tax: Wat bedoel je met IMO?...
Het is niet zo dat ik geen controle heb, kan haar buiten fijn nagevelijk rijden en ze komt ook terug op mijn hulpen.
Alleen het stilstaan is een probleem. Soms kan ze echt wel een hele tijd stilstaan als ik even aan het praten ben met iemand.
Maar soms komt ze ook direct omhoog. Misschien komt dit inderdaad onbewust door mezelf.
In het rijden ben ik ook met korte stukjes erg tevreden. En ben inderdaad ook veel met schakelen bezig.
Het stresserige is niet met het gewone trainen in de bak, ik kan dan ook altijd met mn been eraan rijden. Maar bedankt voor de tips ik ga er zeker wat mee doen!

Okee. IMO= in mijn ogen Haha!
Als je aan het praten ben met iemand ben je meestal ontspannen! Wellicht dat je toch onbewust gespannen bent!

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:01

Mijn paard heeft ook soms de intentie om tijdens het halthouden te durven steigeren (op wandeling dus). Vroeger was dit erger, maar door vaak 2sec streng stil te staan en heel veel te belonen (!) is dat nu al een stuk beter. Voel je dat ze wil gaan steigeren moet je ze echt vooruit trappen (beetje een cru uitspraak, maar het helpt wel) zodat ze niet meer denkt aan die ondeugt. Na een tijdje leren ze wel dat steigeren nare gevolgen heeft voor hen en dat dat als ze mooi blijft stilstaan ze beloont wordt Ja .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:04

Ik denk dat je te groot inkomt, eventueel met een lichamelijk ongemak zoals tanden.

probeer halt te houden dmv zit, zonder je teugels te gebruiken.