Ruw met de hand stilzetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Ruw met de hand stilzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 14:25

Mijn paard heeft nogal eens de neiging om naar voren te duikelen en op mijn hand te gaan hangen.
Van mijn instructrice moet ik haar dan met mijn hand ruw stil zetten.
Dwz; een ruk aan beide teugels geven, zodat ze stil staat en niet op de teugels hangt.
Als ik dit doe, doe ik het echt met veel moeite en ik voel me gewoon echt schuldig erna. Nu weet ik wel dat ik een beetje soft ben op dit gebied en dat ik er sowieso moeite mee heb streng te zijn, maar ik ben erg benieuwd hoe jullie hier over denken.
Ben ik gewoon echt te soft, of is mijn instructrice te ruw???

Noukie

Re: Ruw met de hand stilzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:30

Ik heb nog nooit een paard op het achterbeen zien komen door maar flink hard aan de kop te trekken.
Je bent dus absoluut niet te soft, dit heeft niets met africhten te maken! (tuurlijk, als een paard onder je vandaan vliegt mag je best stilzetten zo, maar in dit geval doet het echt geen goed)
Overgangen rijden, scherp maken aan je been, achterbeen meer onder de massa krijgen en van daaruit oprichten heeft in jouw geval veel meer zin...

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Noukie op 17-04-07 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:32

Ik vraag me eerlijk gezegt af wat de werking er van moet zijn.
Je geeft hem toch alleen maar meer gelegenheid om te hangen?
Ik zou eerder zeggen hij hangen, jij ineens los laten zodat hij bijna op zijn neus valt en dat makkelijk lui hangen ineens zo fijn niet meer is Lachen
(uiteraard gepaard gaan met been)

Dus ik vind jou niet te soft, maar je instructie een rare werkwijze hebben

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:33

Noukie schreef:
Ik heb nog nooit een paard op het achterbeen zien komen door maar flink hard aan de kop te trekken.
Je bent dus absoluut niet te soft, dit heeft niets met africhten te maken! (tuurlijk, als een paard onder je vandaga vliegt mag je best stilzetten zo, maar in dit geval doet het echt geen goed)
Overgangen rijden, scherp maken aan je been, achterbeen meer onder de massa krijgen en van daaruit oprichten heeft in jouw geval veel meer zin...

Dan kan ik alleen maar zeggen dat het 100% met Noukie eens ben. Misschien is het een goed idee om op zoek te gaan naar een andere instructrice!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:34

Eenzijdig ophouding om het paard te stimuleren om los te laten en niet te gaan hangen heb ik weleens gehoord, maar meteen in de rem? Ik zou eens naar een andere instructie uitkijken, dit gaat nergens over.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:40

Heb je weleens aan je instructrice gevraagd waarom je je paard ruw moet stilzetten? Vraag haar dat eens en vraag haar eens wat ze hiermee wil bereiken en wat het oplost.

Ik kan me niet voorstellen dat jouw paard de link gaat leggen dat als hij hangt, hij een ruk in zijn mond krijgt en stil wordt gezet dat hij dan begrijp dat hij niet meer moet gaan hangen.

Ik ben erg benieuwd naar haar uitleg.

Ik heb een paard gereden met een gelijksoortig probleem. Ik moest het oplossen door veel (schijn)overgangen te rijden, contragalop te rijden, balkjes galopperen, etc.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 14:49

Het is aan de ene kant fijn dat mijn gevoel wel goed zat, als ik jullie zo hoor. Maar aan de andere kant minder goed om te horen dat ik dus nu gewoon fout bezig ben..!

Een andere instructrice.... Hmmm.. Weet niet..
Ben verder wel erg tevreden namelijk, maar om alles eens even door iemand anders te laten bekijken is nooit weg natuurlijk..

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:03

Of jij echt fout bezig ben kan niemand vanachter de PC beoordelen. Jij probeert het natuurlijk zo goed mogelijk te omschrijven maar hoe het in de praktijk gaat weet niemand.

Jij schrijft dat je moeite hebt met streng zijn, ik ben net zo, dus ik ga er niet vanuit dat jij je paard daadwerkelijk ernstig schade berokkend.. maar ik kan me jouw gevoel goed voorstellen.

De adviezen om nou direct naar een andere instructrice te rennen vind ik ook wat snel geconcludeerd. Ik zou het gewoon eens met je instructrice bespreken.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 15:22

Ja, dat is waar.. Daar zou je voor moeten kijken als ik aan het rijden ben.. Ik druk het misschien een beetje verkeerd uit, maar wilde mijn "dubbele" gevoel duidelijk maken.

Ik zal inderdaad eens met mijn instructrice overleggen, of er misschien ook een andere manier is om het hangen af te leren ipv af te straffen.. Een manier die wat meer bij mij, en mijn manier van doen, past.

Ik wilde alleen eerst eens kijken, of er mensen waren die het met mij eens waren, of dat het gewoon echt aan mijn problemen met streng zijn ligt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:28

Nina leg je het probleem wel goed uit?

Ik moet nl. iets soortgelijks doen maar vanwege een ander probleem. Mijn kereltje is kampioen in doen alsof hij heel erg heet en druk is en ondertussen achter het been kruipen. Met als gevolg dat hij continu over tempo doorsjouwt en als ik dan been geef voor een overgang dan is meneer ineens niet thuis. Dat is deels mijn eigen schuld omdat ik hem niet duidelijk genoeg door heb gepakt in het begin, ik rij veel te lief en daardoor ook soms onduidelijk voor het paard.
Bij hem zitten we nu ook in de fase om bijv. bij een overgang draf-stap hulp te geven voor stap en dan heeft hij 3 seconden om echt terug te komen, zo niet, dan is ho ook echt ho. Zodra hij terugkomt moet ik dan ook gelijk voor ruimte geven. Omgekeerd moet hij bij hulp voorwaarts ook gewoon actief vanuit de achterhand weg zijn en niet wegdraven op een manier van 'komt ut vandaehe nie, dan komt ut merrehe we'.
Dat heeft dus verder niets te maken met op de achterhand zetten, verzamelen of wat dan ook, maar met doodgewone simpele gehoorzaamheid: ho is ho en niet steeds een paar pasjes drammen.
Mijn paard vindt dat uiteraard ook echt niet leuk (en ik ook niet trouwens) maar hij moet gewoon leren om snel te reageren. We hopen dat een paar dagen zo rijden genoeg is om hem duidelijk te maken dat hij echt naar de hulpen moet luisteren.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 17:14

@ Urielle: Nee, dat bedoel ik niet.. Het heeft echt te maken met het hangen op de hand.. Waar jij het voor moet gebruiken, heeft eigenlijk niks te maken met waar ik het voor moet gebruiken..

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:39

Ik vind het ook moeilijk te beoordelen zo..als ik jou was zou ik eens aan je instructrice vragen om heel duidelijk uit te leggen waarom en wanneer je zo moet ingrijpen, en wat het effect ervan moet zijn.

Ik kom zelf namelijk ook wel eens hard in met mijn hand, maar niet om het paard de teugel los te laten of om hem op de achterhand te zetten. Wel omdat hij soms vreselijk doordramt en hij gewoon langzamer moet gaan lopen als ik dat vraag. Ik vind hard inkomen met de hand niet per definitie slecht, is heel erg afhankelijk van de situatie.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:22

het gaan hangen op je hand los je anders op, heb ik geleerd hé.

Los maken met de hand en benen erbij.

Duwen op het bit is nog een andere zaak dit is eerder omdat ze van de druk die je geeft om aan de teugel te komen om zo op die manier eronderuit te komen. Een goede HALVE ophouding en benen erbij, dus duidelijk terug omhoog.

Mss moet je maar eens met losse teugel gaan rijden! En kijken wat er dan gebeurd. Mss is je paard overgevoelig voor druk en uit ze dit op deze manier ipv sommige andere paarden die gaan steigeren enzovoort.

Als het een jong paard is kan het ook zijn dat ze last heeft van tandenwisseling. Een ouder paard van last hebben van haken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:01

poeh, dat zou ook niet mijn manier zijn. Juist vooruit rijden als ze gaan hangen, overgangen maken zodat ze de mogelijkheid niet hebben. Vraag anders eens waarom, misschien dat ze een logische reden heeft?
Ik zet mijn paard ook wel es ruw met de hand stil, als hij blijft drammen en ik een halve bak nodig heb om halt te houden omdat hij niet luistert, maar voor hangen lijkt het mij nie de methode..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:53

Tja, ik vind het moeilijk, ik kan me wel helemaal vinden in het voorbeeld van Urielle, maar dat was niet jouw probleem begreep ik.

Als je paard enorm gaat hangen dan ben je al te laat he, dan heeft ie als het goed is al wat hulpen van jou genegeerd.

Mijn instructrice geeft ook aan dan mijn paard wel moet luisteren, eerst een normale hulp en als ze niet voldoende reageert mag ik ook wel eens streng in komen. Ik denk dat je zodra je paard gaat duikelen en jij moet gaan trekken dat je al te laat bent.

Ik zou eerder zeggen (moelijk vanaf de pc, dus ik geef maar aan hoe ik het voor me zie) dat je hem vlugger moet maken door veel overgangen te maken, been = weg, hand = terug. Vlug naar voren wegrijden en dan niet toestaan dat hij langer wordt. Gaat ie daarin hangen, dan vlug de overgang terug inzetten.

Dus mijn mening is dat af en toe streng inkomen best nodig kan zijn, maar ik kan me voorstellen dat je niet de hele tijd grof wilt zijn. Het is wel zo dat je beter een paar keer duidelijk kunt zijn dan steeds maar te lang doen over een overgang.

Ik merk dat mijn paard juist gaat hangen als ik haar te veel ruimte geef zodra ze nageeft, dan wil ik ook vriendelijk zijn en heb ik ineens een "paar" kilo aan mijn handen hangen.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:06

Hmm dit probleem heb ik ook gehad, tenminste die van mij wilde niet halthouden, ze deed dan of hoofd in de lucht of achterwaarts of een stap opzij etc etc.
Ze bleef gewoon drammen in het voorwaartse, dit was ook niet echt een rijtechnisch probleem maar meer dwars/dominant zijn.
Na het een aantal keer lief gevraagd te hebben, heeft mijn instructrice het haar toch even duidelijk gemaakt en die moest toen ook streng zijn met haar hand ook haar been trouwens Clown (niet dat trekken wat jij moet doen, maar misschien bedoeld ze het zo?).
Toen is het kwartje gevallen dat niet zij maar degene die erop zit de baas is, sindsdien gaat het super.
Bij haar moet je in heel het rijden trouwens duidlijk zijn in wat je wilt, anders maakt ze het zichzelf heel makkelijk.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 19:50

@elsie1: Ik heb vandaag de tandarts laten komen.. Want ik vond dat ze wat vreemd at en het hangen werd steeds maar erger.. En wat bleek: een paar flinke haken en haar wang was zelfs kapot!
En nooit wat laten merken, behalve het hangen dan.. Ik heb haar vandaag een dagje rust gegeven om het even te laten bekomen in haar mond allemaal,, maar morgen zal ik eens kijken of het daar beter door wordt.. Volgens de tandarts moest ik iig volgende week verschil merken..

Ik hoop dat dit inderdaad het probleem oplost.. Ik heb mijn paard pas sinds oktober/november, en ik weet niet hoe ze daarvoor was met rijden qua hangen oid..

@wowamigo en secricible:
Ik rij ook heel veel overgangen, dus het is niet dat ik continue aan de teugels loop te roppen Knipoog .. Maar omdat dit weinig tot geen resultaat gaf wat het hangen betreft (wel qua achterhand gebruik), moest ik haar dus ruw stilzetten..

@mayday:
Bij mijn paard is het absoluut geen kwestie van dominantie of eigenwijsheid.. Mijn paard zou voor me door het vuur gaan, als ik het zou vragen.. Ze doet echt alles voor me en is super werklustig.. Mede hierdoor is het echt ontzettend moeilijk om streng te zijn.. Ik hoef eigenlijk verder ook nergens ruw op te zijn, wel consequent natuurlijk..

Het is een heel verhaal geworden Knipoog

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:20

het zal dan zeker wel daarvan gekomen zijn van die haken. Als ze haken hebben kunnen ze die druk ook niet verdragen want het doet pijn en dan maken ze hun eigen hard in de mond of gaan hangen om er op een andere manier vanaf te komen. Nu maar hopen dat het geen gewoonte is geworden van te gaan hangen.

Laat je nog even weten als je terug aan het rijden bent hoe ze nu reageerd?

succes

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 10:26

Ik hoop het.. Ik zal zeker laten weten hoe het nu verder gaat.. Ga vanmiddag nog even kort rijden en dan ga ik een weekendje weg dus krijgt ze even een paar rust dagen.. Zal haar goed doen denk ik.. Ze krijgt normaal gesproken 1 dag rust in de week en 6 dagen vrij intensieve training, dus waarschijnlijk is een keertje een weekje rust ook niet verkeerd..

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:47

Oei, da's wel een vervelend probleem dan..
Als een paard/pony bij mij gaat hangen, doe ik meestal m'n handen opeens naar voren, zodat ze als het waren opeens naar voren vallen. Soms schrikken ze daarvan en wordt het hangen minder. Lachen
Verder zou ik het ook niet weten, maar ik vind de manier van je intructrice nou niet bepaald super..

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:10

Ophouding maken (met je handen een korte en stevige tik naar boven) en vooral niet je been vergeten. En probeer haar vooral niet de mogelijkheid te geven om te gaan hangen!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:33

Ik heb nog even zitten nadenken en ik kan me bijvoorbeeld wel voorstellen (als een dier echt even drammerig is en je met been alleen maar meer neerwaartse duwende reactie krijgt) dat je 1x een opwaartse ophouding maakt (maar niet stilzetten!!) en daar meteen weer op vervolgt met open hand en aanvulling van je been...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:22

Maar ik denk dat je probleem na de tandarts nu wel voor een heel stuk is opgelost hoor!

De tandarts heeft me vorig jaar uitgelegd wat voor doorwerking de staat van het gebit heeft op de rest van een paard, nou, daar stond ik echt van te kijken!

Bijvoorbeeld de scharnierwerking als het ware van de kaak om na te kunnen geven. Boven en ondergebit moeten een beetje over elkaar heen kunnen schuiven en dat kon die van jou natuurlijk helemaal niet vanwege die haken!

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:46

Ik snap het niet helemaal. Je paard hangt op je hand. Dan kun je 3 dingen doen. Een ophouding maken met beide handen, het paard meer voorwaarts rijden en je kunt juist even helemaal loslaten, dus je hand naar voren steken. Het is natuurlijk heel lastig om dat vanaf hier te beoordelen, maar misschien is de ingreep iets te rigoreus... naar mijn inziens, misschien heb je er wat aan...

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:15

als mijn pony lekker loopt te hangen en onder mij uit probeert te lopen zet ik haar ook met twee handen op de rem.
dan weet ze het in iedergeval en doet ze het daarna eventjes niet meer.