Angst voor tractoren en vrachtwagens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

popeye2006

Angst voor tractoren en vrachtwagens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 13:25

Een aantal jaar geleden ben ik met mijn auto geschept door een vrachtwagen en ongeveer 700 meter mee gesleurd. Sindsdien heb ik grote angst voor vrachtwagens en tractoren. Ik ben enorm bang dat ze me niet zien, eronder kom etc.
Nu ga ik graag naar buiten met mijn paard, die niet bang is hiervoor.
Het probleem is echter dat ik mijn spanning overbreng op mijn paard die er vervolgens keihard vandoor gaat, zover mogelijk van die vrachtwagen of tractor vandaan. Bij elk ander verkeer gebeurd er helemaal niet, maar daar ben ik dan ook niet bang voor.
Zodra hij dat doet is gelijk al mijn spanning weg, want ik ben weg van dat grote ding.
Alleen op deze manier maak ik mijn paard dadelijk ook bang en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
Ik zorg nu ook dat er andere mensen bij zijn als ik naar buiten ga, om mij rust in te praten. Ook gaat hij geregeld naar buiten met iemand op zijn rug die totaal niet bang is, dan doet hij ook niets.
Zelf weet ik dat ik moet ontspannen en dat probeer ik ook, maar door die enorme angst blijft toch, heel mijn lichaam één bonk spanning.
Ik wil hier graag een weg in vinden. Niet meer naar buiten gaan vindt ik geen oplossing, omdat ik dan de angst uit de weg ga en niet de strijd hiermee aangaat.
Wie heeft er tips, wat te doen als deze situatie zich voordoet.

Evelijn

Re: Angst voor tractoren en vrachtwagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:39

Tja de angst zit gewoon in jou, en dat kan ik me wel voorstellen. Dat los je volgens mij niet op op het moment dat je te paard wordt geconfronteerd met een vrachtwagen. Het paard zal ook een klein beetje angst van jou snel overnemen. Dus aan het werk met de angst voor vrachtwagens in jezelf. Hoe je dat het beste kunt doen, weet ik niet. Misschien eens vragen bij een vrachtwagen bedrijf of je bij stilstaande vrachtwagens enzo mag kijken. Misschien als je er meer van begrijpt en gepraat hebt met vrachtwagenschauffeurs dat de angst in je lichaam meer beheersbaar wordt. Succes ermee!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:47

Inderdaad, probeer van je angst af te komen, en doe dat in het begin zonder je paard. Hoe is je angst als je bijvoorbeeld op de fiets zit, ben je dan net zo bang? Zoals Evelijn zegt, vraag eens of je bij een aantal vrachtwagens (binnenin) mag kijken.

Pas als je spanning minder is zou ik weer met paard naar buiten gaan Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:44

Of eerst alleen rijden op ruiterpaden en vrijliggende fietspaden met ruime berm ertussen, zodat je een veilige afstand hebt tot die vrachtwagens. Ik ben ook bang geworden van vrachtwagens op dezelfde weg, maar dan doordat mijn pony er zo bang voor is en er een aantal keren bijna een ongeluk door gekomen is. Nu rijd ik vooral nog op vrijliggende fietspaden en als ik al op een enkele weg moet rijden ga ik een inrit in als ik een vrachtwagen aan zie komen zodat we hem beiden van een veilig afstandje kunnen bekijken als hij langs rijd. Doordat ik me dan veiliger voel en de pony alles van een afstandje ook beter aan kan, kunnen we steeds vaker ontspannen rijden. Een stilstaande vrachtwagen en kleine C-vrachtwagentjes die langzaam rijden gaan nu al goed.

Gelukkig dat je paard met een niet bang persoon nog niet bang is. Lekker zo door laten rijden met die andere ruiter Knipoog