Je paard gaat er van door......en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Canis

Je paard gaat er van door......en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 15:20

Hoi pipelepoi,

Zelf had ik deze week zo'n fijne "TANK" actie. Mijn paardje kleeft nog al aan een bepaalde merrie en meneer ging dus, na een vlotte rollback (ja, nu wel he?!!!) in volle galop achter haar aan. Gelukkig kreeg ik hem snel terug. Zelf deed ik dit door gas bij te geven, zwaar zitten, neus laag vragen(niet trekken) en steeds een beetje stelling wisselen. (links en dan weer rechts) Daarna heb ik hem flink aan het dressuurwerk gezet op de plaats waar hij er van tussen piepte, totdat hij weer rustig was.(en heel moe)

Ik vroeg mij af wat jullie doen wanneer je paard er tijdens een buitenrit tussen uit piept.

Daf

Re: Je paard gaat er van door......en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:21

Ik had het genoegen om mijn paard er zonder mij vandoor te zien gaan...........

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:22

uhm.. dubbel? Gas bij geven en zwaar zitten..

Ik ga zwaar zitten en volte Knipoog

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:24

bij een buitenrit gaat een volte meestal niet, dan blijf ik zwaar zitten en als er een paard voor me rijd dan daarachter hem laten stoppen.
verder weet ik eigenlijk niet wat je kan doen als het in het bos gebeurd.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:25

Ik laat m'n paard 'gewoon' nog harder lopen en, indien ik de ruimte heb, laat ik hem net zo lang door rennen tot hij dood moe is. 'eigen schuld, dikke bult' en 'wil je rennen? dan zal je rennen!' dat zijn mijn motto's

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:26

Normaal gaat ie er niet vandoor, maar ervanuit gaande dat ik nog gewoon zit dan is het even aardige ophouding en als dat niet werkt aan 1 kant een harde ruk en dan stopt ie wel. Maakt niet uit wat je doet als het maar werkt.

Afgelopen weekend spoot hij er onverwacht vandoor toen ik volkomen uit balans was. "HOOOOO" werkte niet meer en in een poging een teugel te grijpen rukte ik de martingaal kapot.

Daar lag ik Clown. Maar meneer stond wel gelijk stil met zn kop in het gras Clown.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:31

Clown Van er vandoor gaan word je moe en daar houdt die van mij niet van denk ik. Hij gaat er nooit echt van tussen. Als ie ergens van schrikt gaat ie stil staan kijken om er vervolgens luidsnurkend dansend te stappen. Na een meter of 10 laat ie dat ook wel weer.... want daar word je moe van. Clown

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 15:34

Idd in de bak is een volte een pré, maar buiten lukt dat niet.
De paden zijn niet zo breed. Knipoog

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 15:35

Nou die van mij is ook vaak liever lui dan moe, maar hij was zomaar vergeten dat hij een fjord was... Een geruineerde fjord nog wel.. haha

ReBeL_Valibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:36

Als je buitenrijdt, kan je vaak bijv. naast het ruiterpad een soort heuveltje op en dan de bosjes of een duin in sturen ofzo. Anders in denk ik het beste zwaar zitten en aan een teugel trekken...

Lieski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:00

Hoe raar het ook klinkt , ik probeer hem op de volte te krijgen Clown
Want bijvoorbeeld als er een slootje die leeg staat aan de zijkant stuur ik heb daar gewoon tegen aan , hij springt er toch niet over heen !!!
Ik moet segge bij mij werkt het prima Knipoog

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:03

Apple schreef:
Normaal gaat ie er niet vandoor, maar ervanuit gaande dat ik nog gewoon zit dan is het even aardige ophouding en als dat niet werkt aan 1 kant een harde ruk en dan stopt ie wel. Maakt niet uit wat je doet als het maar werkt.

tja,dat ken ik....maar ik heb er nu een [tinker]waar je met het grofste geweld niet meer bij door dringd
en hij is normaal zo braaf.
ik heb er nu van ellende maar in corectiebit ingehangen,hopen dat het helpt Knipoog
hij is echt superbraaf mar kan er niet tegen als een ander voorbij komt denderen dan kan je niets meer met hem...

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:05

Ik heb altijd geleerd dat je het paard op een boom af moet sturen, dan stopt ie meteen.
Heb het gelukkig nog nooit uit hoeven proberen.
Of op een volte rijden helpt ook wel goed, gewoon in een rondje sturen.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:43

Die van mij ging er gisteren ook ineens met een rollback vandoor (en ze is niet eens western opgeleid...) Knipoog
Ik kon geen volte maken, was geen ruimte voor, aan een kant was een hoge wal en de andere kant draad.
Dus ik heb ophoudingen gemaakt en ben goed naar achteren gaan zitten.
Na de eerste schrik stopte ze direct. En de ruiter met paard die mee was gelukkig ook ook....

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:47

Gewoon blijven zitten totdat ze een keer stopt Clown

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:15

Buitenrit doe k nog niet.. (binnenkort wel van plan!)
maar stap wel altijd van bak naar huis.. (ong 30 mtr langs bosjes, over weg en dan kom k bij boerderij)
hier schoot ze er laatst vandoor.. binnen 3 galloppassen was ze alweer terug.. alleen maar dankzij hoo en kleine ophouding

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:17

Op een buitenrit ga ik niet zitten wachten tot paardlief vanzelf stopt en voor een volte heb ik geen ruimte.

Vandaag zo'n actie gehad met mijn puberpaard (jaar onder het zadel dus praatjes). Het was niet dat mevrouw schrok maar ik twijfelde zelf even welke kant ik op wilde gaan en toen nam paardlief maar de beslissing. Op een smal paadje waar ook mensen kunnen lopen richting huis dus en in een volle draf (dus niet schrikken maar stout en de opening pakken die ik eventjes bood).

Een redelijke ophouding hielp niet, richting boom sturen hielp niet....... (mevrouw is echt een behoorlijk sterke doordrammer).

Ik ben er niet trots op maar heb dus echt met forse kracht een paar keer flink de handrem aangetrokken. En dat hielp.......en daarom heb ik er geen spijt van........ ik had diverse dingen geprobeerd en kon het niet meer anders oplossen en mevrouw MOEST STILSTAAN en wel METEEN!!!!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:46

Gelukkig is mijn verzorgpony er op buitenrit nog nooit écht vandoor gegaan in de bijna 2 jaar dat ik haar rijd. *klopt af*
Ze vliegt er wel eens vandoor op plaatsen waar ze een drafje moet doen en gaat dan opeens in een loeiharde galop ofzo.. Meestal ga ik achterover zitten en maak ik ophoudingen. Ik krijg haar dan niet 123 terug in draf, maar wel in een rustiger galopje. Aan het eind van het graspad/ruiterpad stopt ze altijd vanzelf. Lachen

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:52

ThaGirl schreef:
Ik laat m'n paard 'gewoon' nog harder lopen en, indien ik de ruimte heb, laat ik hem net zo lang door rennen tot hij dood moe is. 'eigen schuld, dikke bult' en 'wil je rennen? dan zal je rennen!' dat zijn mijn motto's
sunrice schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je het paard op een boom af moet sturen, dan stopt ie meteen.

Gestoord Goede acties als je wilt dat het verkeerd kan gaan aflopen!!

Als een paard er onder je vandoor schiet is het altijd zaak om hem zo snel mogelijk terug te nemen. In de bak, maar zeker op buitenrit. Naast dat je het paard zo niks leert en eigenlijk gewoon zijn gang laat gaan, is het buiten ook nog eens levensgevaarlijk.
Op een boom afsturen is ook niet slim, aangezien het niet zeker is dat hij uberhaupt ervoor zal gaan stoppen en er niet gewoon naast schiet. Kan voor beiden verkeerd aflopen.

Beste is het paard zo snel mogelijk terug nemen. Eerst correct, maar helpt dit niet dan mag het best dwingender. Natuurlijk wel zelf rustig proberen te blijven en belonen als hij weer naar je luistert.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:58

sunrice schreef:
Of op een volte rijden helpt ook wel goed, gewoon in een rondje sturen.

Paard op een boom afsturen? mijn bijrijdster is er op deze manier gigantisch vanaf geklettert met haar hoofd tegen de boom, mijn paard was zo slim om vlak voor de boom opzij te springen Bloos
Met het resultaat dat mijn paard in volle galop door het drukke verkeer naar stal is geracet, gelukkig is alles goed afgelopen maar dit wel met dank aan alle oplettende bestuurders in het verkeer.

Als je paard er vandoor gaat is het de kunst om te blijven zitten, daarna maar proberen om je paard te kalmeren of eventueel als er ruimte is op een volte zetten,of idd laten rennen en als hij/zij moe is en wil stoppen dan nog even door laten galopperen, en nu mag je lopen Vork !!!!!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:00

Mijn pony gaat er zelden vandoor. Maar als hij dat doet zet ik hem op de volte of rij ik hem langzaam terug

Chloetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:21

Anne_GTI schreef:
Clown Van er vandoor gaan word je moe en daar houdt die van mij niet van denk ik. Hij gaat er nooit echt van tussen. Als ie ergens van schrikt gaat ie stil staan kijken om er vervolgens luidsnurkend dansend te stappen. Na een meter of 10 laat ie dat ook wel weer.... want daar word je moe van. Clown

haah ja mijn pony ook zelfde type Slapen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:23

FF wachten, en blijven zitten. Er is nog nooit een paard van de wereld afgerend. En zodra hij terugkomt even extra hard aan het werk zetten. Ik houd niet zo van die geintjes Als het hem in een gevaarlijke situatie brengt, dan zet ik hem zo snel mogelijk stil ( volte, of door op hek af te sturen ofzo ).

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 16:12

asia schreef:
ThaGirl schreef:
sunrice schreef:

Gestoord Goede acties als je wilt dat het verkeerd kan gaan aflopen!!

Als een paard er onder je vandoor schiet is het altijd zaak om hem zo snel mogelijk terug te nemen. In de bak, maar zeker op buitenrit. Naast dat je het paard zo niks leert en eigenlijk gewoon zijn gang laat gaan, is het buiten ook nog eens levensgevaarlijk.
Op een boom afsturen is ook niet slim, aangezien het niet zeker is dat hij uberhaupt ervoor zal gaan stoppen en er niet gewoon naast schiet. Kan voor beiden verkeerd aflopen.

Beste is het paard zo snel mogelijk terug nemen. Eerst correct, maar helpt dit niet dan mag het best dwingender. Natuurlijk wel zelf rustig proberen te blijven en belonen als hij weer naar je luistert.

Je geeft hier wel commentaar, maar eigenlijk bied je geen oplossing. Hoe moet je het paard dan terug nemen? Gas bij geven vind ik geen slechte oplossing, mits je daarmee wel resultaat haalt. Nl een moe paard dat terug komt en leert dat er van tussen gaan alleen maar meer werk oplevert. Natuurlijk is het het beste en netste als je het paard op de teugel terug kunt krijgen, maar niet alle paarden reageren daar dan op. Daarbij gaat het niet alleen om een schrik reactie, maar vooral om het moedwillig er van tussen gaan. Hoe zo dan een beloning geven? Eerder extra werk! Pas wanneer het paard weer helemaal onder controle is en zich totaal overgeeft kan hij voorzichtig een klopje krijgen.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:29

het is altijd nogenlijk dat je paard er een keer vandoor gaat, maar het motto zo hart mogenlijk trekken, of.. alles is geoorloofd als hij maar stil staat. getuigt toch van absoluut gebrek aan rijvaardigheid.
ik heb nu sinds een jaar ook een paard die er regelmatig vandoor wilt. op het moment dat hij ervandoor gaat, blijkt dus al dat je hem op dat moment niet snel genoeg onder controle had, want het beste resultaat heb je in het vliegmoment van de eerste sprint. dus op het moment dat hij aanstalte wilt gaan maken om er vandoor te gaan. precies op dat moment moet je hem fors corrigeren. als hij al eenmaal vaart heeft wordt het wel heel erg moeilijk.
maar als hij al eenmaal vaart heeft, dan is stelling vragen altijd nog de beste oplossing. een hand houd je stil en met strakke teugel, en met de andere hand kan je ophoudingen maken, en natuurlijk zo diep mogenlijk zitten.
vervolgens is het tijd om uit te zoeken waar jou paard het beste op rijd. het ene paard rijd prettiger op een rubber bitje, het andere op een stangetje, mijn paard doet het weer heel goed op een neusriempje, halstertje of hackemore. deze kan hij nl niet tussen zijn kiezen nemen.