Freggel schreef:Ziet er goed uit Iris.
Hoe is het verder met Ros?
Het is okee. Hij heeft driekwart jaar op rust gestaan vanwege zijn peesblessure. (opgelopen op Vlieland, grotendeels doordat hij veel heeft geknokt, op een relatief klein oppervlak..
) Vanaf januari was ik weer begonnen met rustigaan opbouwen in stap. Ik reed na 1,5 maand tot 50 - 60 minuten in stap over het harde, rechtuit. Toen ben ik bij de DA geweest en in overleg besloten om ook draf toe te voegen.
Helaas liep hij 2 weken daarna ineens weer heel erg slecht. Toen is 1,5 week terug de osteopaat geweest omdat ik vermoedde dat zijn rug ditmaal vastzat (hij liep als ik opstapte ineens in stap ook erg slecht kreupel, terwijl hij dat in het begin v/d peesblessure nog niet deed. dus mij leek dat het haast geen druk op de pees kon zijn). Die zat inderdaad op twee plaatsen vast, op zijn rug waar je zonder zadel zit en ergens bij/achter zijn lendenen. Ik mag voorlopig niet meer zonder zadel rijden omdat hij door al het stilstaan niet de benodigde rug en buikspieren heeft om die druk op één punt te dragen.
Deze woensdag (een week erna dus) liep hij alweer véél beter, nog niet helemaal okee. En gisteren liep hij dus wéér veeel beter, dat was echt een opluchting! Ook was de pees voor het werk iets warm (heeft natuurlijk ook een terugval gehad, door die rug moest hij elders weer compenseren en hij liep ook op dat been kreupel) maar na dit grondwerk en wat draven in de bak was zijn pees weer helemaal afgekoeld, wat in het begin met stappen ook zo was dus ik heb het idee dat beweging en werk niet persé slecht is, zolang het maar gematigd is.
Maarja, ik heb inmiddels wel geleerd om geduld te hebben.
Ik ben allang blij dat ik weer 10 minuutjes kan rijden. Ik probeer nu ondanks dat hij voor de pees meer rechtuit moet lopen (die heeft wel inmiddels meer rust gekregen dan in eerste instantie voorgeschreven, door al dit soort extra bijkomstigheden) toch ook af en toe in de bak te gaan rijden en dan puur te gymnastiseren. Dan eventueel eerst aan de hand loswerken en erop gelijk rond rijden, maar hij moet echt spieren krijgen. Hij is zo ontspannen dat hij zijn rug op zich wel goed gebruikt en ontspant, maar ik moet nog leren om die rug vervolgens ook aan het wérk te zetten. Want zonder die spieren houd hij het alsnog niet lang vol. Dus veel dressuren maar. En alles rustig aan doen, de tijd nemen, als alles goed gaat en ik ooit weer een 'normale buitenrit' kan rijden, (of, nog beter, in loepzuiver sneltempo tölt over een verhard zandpad racen.. *droomdroom* daar waren we zo ongeveer vorig jaar op vlieland, na zo lang werken om hem soepel te krijgen.., zooo hard over het verharde stukje van het strand, *zucht*..) dan zal ik dolblij zijn en dan kan het liever iets te langzaam (als dat al kan..) zijn gegaan dan te snel.
Gister was het toch te warm om te rijden dus een extra goed excuus om wat extra te grondwerken.
Ik heb ook een filmpje van zijn draf van gisteren, linksom is het gevoeligst (pees is linksvoor, en in zijn rug zat hij vooral rechtsom vast), en vorige woensdag, een week na het osteopaat-bezoek liep hij in de linkerbochten nog wat gevoelig en nu is het echt dat je erop let dat je het nog wel ziet..:
http://youtube.com/watch?v=UsHMdehys20