Een 3 jarig sportpaardje kopen, wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Een 3 jarig sportpaardje kopen, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 10:29

Ik ben bezig met het kopen van een driejarige NRPS merrie van 1,58.
Als ze goedgekeurd wordt, komt ze naar me toe.
Ze komt bij een handelsstal vandaan, dus jullie snappen dat ze voor hun 1 januari al drie was, (ze is van maart) en ze haar rond die tijd op stal kregen en zadelmak hebben gemaakt. Ze is hoogstens 4/5 x per week 20 minuten gereden. Ze loopt nu al goed in balans en fijn nagevelijk in stap, draf en galop. Ze voelt stevig en zit mooi in de spieren, dus niet zo'n slap jong slungelig paard.

Nu twijfel ik wat ik het beste kan doen als ze straks van mij is.
Ze komt zowiezo bij de andere paarden 24 uur op de wei te lopen.

Zet ik haar de hele zomer in het land en ga ik alleen met haar wandelen langs de weg, verkeers- en trailermak maken en gewoon verder uit laten groeien?

Doe ik het voorgaande, maar ga ik 3x per week door met longeren om haar los en nagevelijk te houden en haar sterker te maken?

Of de laatste optie: Ze is nu goed gereden en ik wil haar graag wat bijhouden en rijd haar max 3x per week een half uurtje in de bak of buiten en neem gelijk elke week een half uurtje les om te zorgen dat ze ook zo braaf en fijn te rijden blijft (ze is onder professionele begeleiding ingereden, en ik heb natuurlijk geen professional naast mijn bak staan elke keer dat ik rijd en het is wel de bedoeling dat we straks ver komen in de sport, dus doe het liever in 1x goed met goede begeleiding dan dat ik ergens steken laat vallen en we dingen af moeten gaan leren)

Ik ben heel benieuwd wat jullie zouden doen als jullie in mijn schoenen zouden staan...

SophievdV

Re: Een 3 jarig sportpaardje kopen, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:13

Ik zou voor de laatste optie kiezen Lachen

Je kunt, zodra ze lekker te rijden is voor jou, haar wel bijvoorbeeld 4 weken vakantie geven om alles een beetje te laten bezinken Lachen Meestal komen ze daar goed van bij. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Ik zou haar niet de hele zomer op het land zetten en het rijden overslaan. Dan ben je straks weer helemaal terug bij af. Die spiermassa neemt dan ook af en voor het paard is het rijden dan geen routine meer.

Het lijkt mij dus het best, om haar gewoon lekker door te rijden, met eventueel een kleine vakantie tussendoor Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:15

Laatste optie, ik zou wel concequentie in het werk houden en longeren is NIET goed voor een jong paard ( teveel ) en je kunt als afwisseling altijd nog langs de weg wandelen Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:25

Een jong paard kan je prima longeren, mits de cirkel voldoende groot is en je het niet iedere dag doet Lachen

* Een jong paard is in dit geval een paard van 3 jaar.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:28

Ik zou voor de eerste optie gaan.
Een paard verleerd geen dingen, dat is onzin. Ze raakt hoogstens de bespiering kwijt.

Mijn ruintje van 2 wandelt ook niet elke dag/week/maand langs de weg, maar is nog steeds verkeersmak, zou wat zijn als hij telkens weer opnieuw opgevoed moest worden...

Lekker op laten groeien en uitbouwen.
NRPS betekent ook een flinke dot arabisch bloed en arabiertjes staan erom bekent dat het laatbloeiers zijn.

Haastige spoed is zelden goed Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:30

De opmerking over het longeren maak ik naar aanleiding van ervaringen en opmerkingen van dierenarts/fysio etc. Het is voor een jong paard gewoon niet goed om constant op de volte te lopen. Als ik mijn 4 jarige longeer dan loop ik ook hele stukken rechtuit met hem.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:41

ik ga deels met corine 1981 mee! een paard kan je makkelijk een tijd de wei in gooien, zonder dat ie veel verleerd! in het begin moet ie weer even wennen en zal je er meer aan moeten rijden...maar voor het beestje is het misschien wel het beste! ik zou er dus ook voor kiezen om gewoon wat te wandelen met haar en haar eerst een tijdje vrij te geven om daarna goed te kunnen beginnen!
mijn nrps is met haar 3 jaar zadelmak gemaakt, maar toen ik haar kocht heb ik niks met haar gedaan! de wei op gedaan en in de winter snachts op stal en heb haar laten groeien... ik zat vorige week foto's te vergelijken van het begin en van nu en ze is enorm uitgegroeit ookal was zij ook aardig "volwassen" ze word eerdaags 5...heb haar een tijdje geleden opgepakt en ze liep bijna net zo als ervoor Pling na 5 keer rijden liep ze weer net zoals voorheen!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:43

corine1981 schreef:
Een paard verleerd geen dingen, dat is onzin. Ze raakt hoogstens de bespiering kwijt.

Hier ga ik in mee, die beesten verleren het echt absoluut NIET. Zo kan ze even lekker bij komen, en dan kan je haar straks weer gaan oppakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:07

Ik ga ook met Corine mee, het is heel verleidelijk om haar nu door te rijden, maar goed voor het paard is het niet. Ze is een laatboeier, het is wijs om daar rekening mee te houden. Wat ze geleerd heeft vergeet ze niet.
Longeren is niet heel goed voor een jong paard, als je daar iets mee zou willen doen, is werken aan de lange lijnen beter, dan kun je ook op de rechte lijn werken, en een deel onderhouden van wat ze heeft geleerd.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:32

corine1981 schreef:

Mijn ruintje van 2 wandelt ook niet elke dag/week/maand langs de weg, maar is nog steeds verkeersmak, zou wat zijn als hij telkens weer opnieuw opgevoed moest worden...

Lekker op laten groeien en uitbouwen.
NRPS betekent ook een flinke dot arabisch bloed en arabiertjes staan erom bekent dat het laatbloeiers zijn.

Ook als je doorrijdt kan je rustig aan doen Lachen

Als iets geen routine meer is, betekent dat niet dat ze alles weer verleerd is. Je zal het toch echt weer helemaal moeten oppakken als je paard er maanden tussen uit is geweest. Daar kan je niet omheen.

Mits de ruiter/amazone rekening houdt met de leeftijd van het dier, hoeft er niets mis te gaan met het doorrijden. Maar goed, meningen en visies verschillen Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:35

LCharlotte schreef:
De opmerking over het longeren maak ik naar aanleiding van ervaringen en opmerkingen van dierenarts/fysio etc. Het is voor een jong paard gewoon niet goed om constant op de volte te lopen. Als ik mijn 4 jarige longeer dan loop ik ook hele stukken rechtuit met hem.

Als je de frequentie niet te hoog hebt, net als de duur dan loopt je paard niet constant op de volte Knipoog Longeren is, mijn inziens, een goede manier om het paard bijvoorbeeld gewend te laten raken aan stemhulpen en druk op het bit waarop ze dienen na te geven. Dat is een van de redenen dat ik de jonge dieren longeer Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:37

Lekker op de wei zetten dat dier.
De groeischijven in de rug sluiten pas na 5 jarige leeftijd.
Waarom nu al rijden?
Het voelt misschien goed aan,maar de rug is er gewoon nog niet helemaal klaar voor.
Hier is een overzicht van wanneer welke groeischijven sluiten:
Afbeelding

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:39

Ik denk dat dit vooral is wat je zelf verkiest, iets sneller klaar voor de sport of graag een zeker helemaal volwassen paard. Ik denk dat zolang je de tweede optie niet neemt, er geen probleem is. Het kan beiden zolang je rekening houd met de leeftijd van je paard.
succes met beslissen Knipoog

OP

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:44

Ik zou nog even door gaan en dan van juli tot bijv okt .. een stop houden waarbij je dus niks doet alleen lekker op het land ..( en de benodigde verzorging natuurlijk )
knappen ze van op !! en dan zijn ze net even verder met rijden en kan je het zo weer oppakken Haha!

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:47

Ik zou voor optie 3 gaan. Rustig aan in het werk houden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:52

Ik heb de mijne ook gewoon lekker doorgereden. 3 keer in de week 20 min. Daarbij had hij ook wel eens een weekje helemaal vrij. Hij wordt in Mei 4 jaar en ik rijdt nu 3/4 keer in de week 20 min waarvan 1 keer een half uur les. Niks mis mee. Als je maar beleidt houdt. Als het heel erg fijn ging zet ik hem ook rustig een week in het land. Dat doet ook veel goed

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 13:17

Ik ken het verhaal van de groeischijven, dus helemaal gelukkig dat ze zo vroeg begonnen zijn ben ik niet. Maar ja, je loopt er tegenaan en toen ik er op stapte voelde het meteen als een klik, dus dan ben je verkocht Haha!
Ze moet dus nog wel gekeurd worden, dus afwachten of ze daar door heen komt.

Ik vind het dus ook moeilijk kiezen tussen rustig en voorzichtig met beleid wel wat doorrijden (kort en niet te vaak) of eerst wegzetten en na een maandje of wat weer oppakken, of inderdaad zoals gezegd werd eventjes doorrijden zodat je aan elkaar gewend bent en dan wegzetten en even vakantie geven...
Was ze nog niet beleerd geweest dan was het makkelijker geweest om gewoon nog een half jaar te wachten met beginnen.
Nu ben je bang dat als je niet een beetje doorrijd, dat je de klik kwijtraakt of dat ze straks gaat puberen net wanneer je haar weer op wilt pakken...

In elk geval bedankt voor de reacties tot nu toe, en hoop op meer ervaringen!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:37

Aan de andere kant: je weet dat ze nu braaf is, waarom zou ze over een half jaar rare dingen gaan doen? Ik heb mijn paard gekocht als ruim 3,5 jarige en zij is toen pas zadelmak gemaakt. Dat ging echt prima. Mijn ervaring is dat je je paard toch niet echt aan het werk ze tot ze een jaar of 5/6 zijn, omdat ze nog groeien en moeten uitzwaren. Gewoon lekker op het land zetten en nog een half jaartje kleuteren, die kans krijgt ze later niet meer. Ik hoop dat ze wordt goedgekeurd, zoja, veel plezier met haar!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:08

Joyce, ten eerste ben ik erg benieuwd naar de (bijna) nieuwe aanwinst!
Ontopic: Ik zou haar in de zomer lekker in de wei laten staan en dan vanaf september rustig aan beginnen. Dan is ze inmiddels bijna 3,5 en kun je IMO prima 3/4 keer per week kort rijden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:05

Ik heb ook net een 3 jarige gekocht. Die zadelmak was je kon erop zitten en stappen en met moeite ook draven en ze acepteerde het bit absoluut niet. Maar ik had en nog steeds een klik met d'r. Ik heb haar eerst 5 dagen laten wennen. Heeft ze alleen hele dagen op het land gestaan enwat gepoetst. Toen ben ik langzaam begonnen met longeren en alleen met halster en zo uitgebreid. Ik heb d'r nu 3 weken. En rij 2x in de week 15 min en ik longeer 2 x in de week 20 a 30 min (dan niet alleen op de volte maar ook stukken rechtuit). Daar van 10 a 15 min met losse touwtjes zodat ze het bit wat beter leert aannemen.
Op de andere dagen gooi ik d'r los of wandel ik wat of alleen ophet land. Ik vind dit ook meer dan genoeg voorlopig.

Ik zou dan ook kiezen voor lekker rustig verder gaan. Niet in 1x te veel willen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:37

Tsja, je ziet maar hoe uiteenlopend de meningen zijn.
Ik vind het plaatje van Tinkerloos meer dan genoeg duidelijkheid bieden. Een jaar of 4 is al vroeg.
Tuurlijk is er niets mis met 'werken' aan lange lijnen, wandelen etc, maar het RIJDEN zou ik dus niet doen.
Helemaal dus niet wanneer je bedenkt dat je paard zijn rug pas met een jaar of 5/6 volgroeid is.

Ik wandel ook zat met mijn twenter en we doen af en toe wat grondwerk (nu ja, spelen) in de wei of bak. Maar de komende 2 jaar krijgt hij nog echt geen ruiter op zijn rug hoor. Je staat idd verbaasd wanneer je foto's gaat vergelijken, soms lijkt een 3 jarig paard al heel wat, maar wanneer je dan een foto van hem ziet op 6 jarige leeftijd is het een compleet ander paard.

Dat renpaarden en veel wedstrijdpaarden zo jong beleerd worden vind ik ook niet echt een voorbeeld van duurzaam bezig zijn.

Wat ik raar vind van de TS is dat ze een onbeleerd paard wel zo op de wei zou zetten... Wat is het verschil?
En tuurlijk moet je de knoppen er weer goed op zetten als ze even stilstaat, maar dat is iets heel anders dan inrijden... mijn idee he Knipoog

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:59

Leuk zeg! weer een eigen paardje erbij! Ik zou je paard lekker in de wei doen en in het najaar weer lekker beginnen! Wij hebben V.Rose toen ze drie was gelongeerd met bijzet een paar keer per week en in oktober zadelmak gemaakt en dat is heel goed bevallen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:03

@NehnaDagmar: hihi, als het allemaal doorgaat kom je haar vast snel tegen Knipoog Wil wel voorzichtig wennen, niet gelijk tussen de andere paarden maar voorzichtig om de beurt en via tussendraadje kennis laten maken. Hihi, al die "kneusjes" bij ons moeten niet te gek gaan doen Tong uitsteken

@Dancer: Dank je wel Eveline, hoe lang hebben jullie haar gelongeerd en hebben jullie haar toen in de tussentijd doorgetraind of ook helemaal rust gegeven?

@Corine 1981: Vind je het echt zo vreemd?
Kijk, ik koop een paardje erbij om thuis lekker te kunnen rijden en trainen met mijn eigen paard. Dan wil je liefst morgen beginnen.
Als een paard nog onbeleerd is, dan kun je er niet 1, 2, 3 opstappen en stel je je daar op in. Je hoeft ook niet een stap terug te doen want het paard kent nog niets, dus alles wat je doet is nieuw. Dan neem je er makkelijker de tijd voor dat dat je een al kant en klaar 3 jarig paardje koopt waar je zo fijn op gereden hebt dat je denkt dat je er lekker mee door kunt rijden en in principe het najaar al mee zou kunnen starten in de wedstrijden (zonder intensief te hoeven trainen) als ik zou willen...

Dus het is een dubbel gevoel tussen wat beter is voor het paard, (langer wachten om het paard wat extra tijd te geven om uit te groeien en sterker te worden en de rug te sparen) en dat ik graag zo snel mogelijk aan het werk wil (met beleid) met een eigen paardje waarmee het nu klikt omdat ik daar ontzettend veel zin in heb en er niet voor niets haast mee heb gemaakt om de stap te nemen een eigen paardje aan te schaffen, ondanks de goede paarden die ik mag rijden...

Ik mag paarden van anderen rijden, dus het gaat niet om het niet kunnen rijden, maar om lekker eindelijk, na jaren andermanspaarden rijden en heen en weer rijden tussen huis en paarden, thuis lekker te kunnen trainen met een eigen paardje, in mijn eigen bak en met mijn eigen vriendinnen samen het bos in te gaan en niet meer steeds in de auto te hoeven stappen om ergens te komen... Mijn droom is uitgekomen en ik heb nu alles bij huis en vind het fijn om daar lekker bezig te zijn...

Wachten tot een paard 5 a 6 is, dat duurt me echt te lang...
En dan moet je maar afwachten hoe het gaat met beleren.
Vind zelf een 3,5 a 4 een mooie leeftijd om rustig te beginnen.
Een 5 of 6 jarige die net beleerd is zou ik gerust uitproberen en kopen als het klikt, maar een onbeleerde zou ik niet snel kopen omdat ik mensen ken die zulke paarden hebben gekocht, en achteraf viel het nog flink tegen omdat het karakter dan al een heel eind gevormd is, en daar liepen die ervaren paardenmensen toch ook wat tegenaan.

Bedankt voor jullie reacties Sphinxie en Felicity!

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:29

Citaat:
@Dancer: Dank je wel Eveline, hoe lang hebben jullie haar gelongeerd en hebben jullie haar toen in de tussentijd doorgetraind of ook helemaal rust gegeven?

Zij is in de zomer dat ze drie jaar was gelongeerd, zo'n twee a drie keer in de week, af en toe met een zadeltje, daarna hebben we haar in oktober verder zadelmak gemaakt!! V.Rose is wel een groot paard, vorig jaar was ze al 1.70m, dat merk ik nu ook nog wel, ze is nog steeds achter vrij slap en ik doe ook nog steed wel redelijk rustig aan.

Succes bij het maken je keuze, ik denk toch dat dat per paard verschillend is en dat je op paard en op je gevoel af moet gaan Knipoog

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:31

ik zou de laatste kiezen denk ik