paard stapt enkel op hoefslag. anders --> achteruitlopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Clinnn_

paard stapt enkel op hoefslag. anders --> achteruitlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 12:42

Een paard waarmee ik sinds kort van een boer mag rijden wilt enkel op de hoefslag stappen. Een volte lukt soms nog net.
indien ik afwend of gewoon op de 4de hoefslag stap (omdat mijn zus met een nogal onstuimig paard galoppeerd) dan blokkeert hij en begint hij ineens heel hard achteruit te lopen.
Ik krijg hem terug op de hoefslag als hij een ander paard volgt.

Wie herkent dit?
Wat te doen?

Dustinlover

Re: paard stapt enkel op hoefslag. anders --> achteruitlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:59

Ik ken het probleem ook want heb dit ook met mijn pony(Die 1 jaar niet heeft gereden)zei dreigt dan een beetje met omhoog komen of te bokken. Ik probeer het gewoon zo op te lossen:
- Handen naar voren en been geven met je zweepje er een klein beetje bij.

Als dat uit eindelijk niet lukt dan ga ik gewoon net zolang door totdat ze bij het draad is en laat der maar met der kont daar tegen aan komen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt want ik ben nu al een stukje verder met der Lachen

Lieski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:28

Tja ik herken het maar een beetje , maar ik hoop dat ik je kan helpe Haha!
1 jaar terug ofzo deed mijn pony het ook , als ik de volte op wou gaan reageerde hij niet...
Ik heb toen een keer een prive-lesje genome en dat hielp,
dit moest ik doen..

-buitenbeen geven
-de instructrice ging ong. bij de E staan zodat hij niet verder kon over de hoefslag
-ik moest terwijl ik ietsjes buitenbeen gaf ook iets in mijn binnenbeugel gaan staan ( dat vond ik lastig Knipoog )

En ik zou ( zoals ik dus ook gedaan had ) een instructeur erbij halen , die kan je net wat beter helpen Knipoog

Ik hoop dat ik je er wat geholpe mee heb , en Suc6 Pling

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:34

Vaak weigerd een paard om op de volte te gaan, of om een volte te sluiten wanneer er teveel aan de binnenkant word gesjord. Vooral paarden die nog weinig gereden zijn en dus over nog weinig kracht beschikken gaan snel in protest.

Probeer je paard er aan de buitenkant bij de houden, hiermee kan je voor een groot deel voorkomen dat het paard over de buitenschouder wegloopt en dus is het voor het dier makkelijker om de volte te sluiten. Vaak word er nog teveel met de handen gewerkt en word er logica in gezien om het paard met de binnenhand naar binnen te 'sturen'. Het tegendeel is vaak waar, hierdoor komt alleen de hals vaak naar binnen en zwaait de rest van het lichaam uit naar buiten: Het zogenoemde 'over de buitenschouder weglopen'.
Probeer eerst voornamelijk grote voltes te rijden en dit op te bouwen naar kleinere, je rijd het paard nog maar sinds kort en ik durf er dus op de gokken dat het nog een deel van de bespiering mist waardoor het allemaal nog niet zo makkelijk gaat. Train rustig door dan zal je na een tijdje al merken dat het allemaal een stuk makkelijker gaat!

gjalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 07:49

misschien draven op de ?de hoefslag en terug naar stap en als hij weer achteruit gaat lopen proberen aan te draven en weer opnieuw.
in ieder geval succes

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 20:50

gjalt schreef:
misschien draven op de ?de hoefslag en terug naar stap en als hij weer achteruit gaat lopen proberen aan te draven en weer opnieuw.
in ieder geval succes

Tijdens het draven heb ik geen problemen het is juist in stap dat hij achteruit loopt. Ik denk dat je mijn probleem verkeerd begrepen hebt.

Valiente schreef:
Vaak weigerd een paard om op de volte te gaan, of om een volte te sluiten wanneer er teveel aan de binnenkant word gesjord. Vooral paarden die nog weinig gereden zijn en dus over nog weinig kracht beschikken gaan snel in protest.

Probeer je paard er aan de buitenkant bij de houden, hiermee kan je voor een groot deel voorkomen dat het paard over de buitenschouder wegloopt en dus is het voor het dier makkelijker om de volte te sluiten. Vaak word er nog teveel met de handen gewerkt en word er logica in gezien om het paard met de binnenhand naar binnen te 'sturen'. Het tegendeel is vaak waar, hierdoor komt alleen de hals vaak naar binnen en zwaait de rest van het lichaam uit naar buiten: Het zogenoemde 'over de buitenschouder weglopen'.
Probeer eerst voornamelijk grote voltes te rijden en dit op te bouwen naar kleinere, je rijd het paard nog maar sinds kort en ik durf er dus op de gokken dat het nog een deel van de bespiering mist waardoor het allemaal nog niet zo makkelijk gaat. Train rustig door dan zal je na een tijdje al merken dat het allemaal een stuk makkelijker gaat!

hij wilt niet weg lopen over zijn schouder of zo. Hij blokkeert gewoon en loopt achteruit.
Ik krijg hem dan terug op de hoefslag doordat mijn zus vlak voor me rijdt en dat hij haar volgt.

Maar ik wil er geen kuddedier in de bak van maken.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 00:09

ik zou ruimte geven van voren met me handen en been erbij word daarbij niet gereageerd dan meer been en constant zelf in je hoofd hebben dat je vooruit wil. anders een tik met de zweep. ongehoorzaamheid is het.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 00:18

wat dacht je van terug naar de basis, fijn grondwerk met het dier gaan doen... ik weet het, maar het werkt wel.