Mijn paard heeft wt nieuws verzonnen, fijn
. Drie week geleden ging ze heerlijk aan de teugel lopen, ik zat er ontspannen op zijn liep lekker. Ze accepteerde de druk van mijn hand, en alles was leuk een aarig. Vorige week maandag bij les was mijn instructrice helemaal blij geworden van mij. Paard liep zo ontsettend lekker
Maar het mocht niet lang blijven.. Sinds afgelopen week is mijn paard wel ontspannen tijdens het rijden maar na-geven of mijn hand accepteren hó maar.
Ik heb de teugels gewoon op maat zoals ik ze altijd heb, maar ze probeert álle, maar dan ook echt álle, mogelijk manieren te vinden waardoor zij tegen mijn hand in kan gaan lopen. Darbij gaat zij zichtzelf gigantisch vastpakken op links. Na lange tijd vragen kan ik er was stelling uitkrijgen.
Verder is ze wel netjes aan mijn been, buigt makkelijk om mijn benen. Voltes/wendingen op de rechterhand gaan wel lekker, daar neemt ze wel stelling aan en als ik op de volte vraag gaat het ook makkelijk. Maar links.. ze buigt wel om mijn been heen maar daarbij draait ze haar nek in zo'n kronkel dat ze naar buiten weet te kijken (beetje moeilijk uit te leggen).
Daarbij heeft ze momenten waarop ze soms ook aan beide kanten vast pakt en tegen de hand in is. Op zo'n moment zet ze ook een gigantische onderhals op (door luchtzuigen is die onderhals zo groot/sterk).
Vandaag met wedstrijd (onderling) had ik van 1 jurylid zelfs als tip mee gekregen dat ik verschillende bitten moet gaan uitproberen omdat ze tegen de hand in loop. Ik rijd haar nu op een dubbel gebroken watertrense (plat tussenstuk) en wil eigelijk niet wissel naar uitgebreide/ingewikkelde correctie bitten. Omdat ik er bijna helemaal zeker van ben dat het gewoon rijdtechnisch ook op te lossen is.
Hoe is het in jullie ogen goed op te lossen? Graag tips, maar ook dingen die ik juist níet moet gaan doen. Goede en slechte ervaringen met bitten zijn ook welkom
.Tatjana
Sommige bitten zorgen er namelijk voor dat je paard het bit niet kan vastpakken. Maargoed, de tips :