Paard pakt opeens vast op links..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Paard pakt opeens vast op links..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 16:14

Hoi

Mijn paard heeft wt nieuws verzonnen, fijn Frusty . Drie week geleden ging ze heerlijk aan de teugel lopen, ik zat er ontspannen op zijn liep lekker. Ze accepteerde de druk van mijn hand, en alles was leuk een aarig. Vorige week maandag bij les was mijn instructrice helemaal blij geworden van mij. Paard liep zo ontsettend lekker Lachen
Maar het mocht niet lang blijven.. Sinds afgelopen week is mijn paard wel ontspannen tijdens het rijden maar na-geven of mijn hand accepteren hó maar.

Ik heb de teugels gewoon op maat zoals ik ze altijd heb, maar ze probeert álle, maar dan ook echt álle, mogelijk manieren te vinden waardoor zij tegen mijn hand in kan gaan lopen. Darbij gaat zij zichtzelf gigantisch vastpakken op links. Na lange tijd vragen kan ik er was stelling uitkrijgen.
Verder is ze wel netjes aan mijn been, buigt makkelijk om mijn benen. Voltes/wendingen op de rechterhand gaan wel lekker, daar neemt ze wel stelling aan en als ik op de volte vraag gaat het ook makkelijk. Maar links.. ze buigt wel om mijn been heen maar daarbij draait ze haar nek in zo'n kronkel dat ze naar buiten weet te kijken (beetje moeilijk uit te leggen).
Daarbij heeft ze momenten waarop ze soms ook aan beide kanten vast pakt en tegen de hand in is. Op zo'n moment zet ze ook een gigantische onderhals op (door luchtzuigen is die onderhals zo groot/sterk).

Vandaag met wedstrijd (onderling) had ik van 1 jurylid zelfs als tip mee gekregen dat ik verschillende bitten moet gaan uitproberen omdat ze tegen de hand in loop. Ik rijd haar nu op een dubbel gebroken watertrense (plat tussenstuk) en wil eigelijk niet wissel naar uitgebreide/ingewikkelde correctie bitten. Omdat ik er bijna helemaal zeker van ben dat het gewoon rijdtechnisch ook op te lossen is.

Hoe is het in jullie ogen goed op te lossen? Graag tips, maar ook dingen die ik juist níet moet gaan doen. Goede en slechte ervaringen met bitten zijn ook welkom Lachen .

Tatjana

Anoniem

Re: Paard pakt opeens vast op links..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:38

Nouja, echt een ander bit lijkt mij niet nodig. Bit is namelijk zo scherp/zacht zoals jij jouw handen gebruikt Lachen
Maargoed, als je een ander bit wilt moet je dat uiteraard zelf weten Knipoog Sommige bitten zorgen er namelijk voor dat je paard het bit niet kan vastpakken. Maargoed, de tips :
Als 1e - blijf zelf echt ontspannen, maar je houding wel goed blijven houden Lachen
Gewoon eerst even warmlopen met een lang teugeltje. Wel zeer licht contact houden, maar niet in de mond gaan prutsen Knipoog
Doe dit ook in draf en galop, probeer wat figuren & overgangen te rijden met je zit & been. Als het goed is zal je paard na een tijdje zijn hoofd laten zakken (voorwaarts neerwaarts).
Dan kun je licht gaan opbouwen ; teugeltjes wat op maat maken, maar nog steeds niet in de mond gaan trekken/hangen enz.
Blijf figuren/overgangen rijden met je zit/been.
Laat je paard nog niet los ? Veel voltes gaan rijden, en wat stelling naar binnen vragen. Binnenbeen tegen de singel aan, met je binnenhand licht wat stelling vragen en buitenhand altijd contact houden Lachen
Laat je paard het hoofd wat zakken ? Geef dan met je binnenhand de ruimte om je paard te laten zakken maar houd met je buitenteugel contact en beloon met je stem Lachen (Daar maak je je paard trots mee, en het geeft vertrouwen.)
Zodra het neusje weer een beetje omhoog komt, consequent zijn en weer omlaag vragen.
Zo heel de tijd doorgaan Lachen Maar zelf wel áltijd blijven ontspannen, veel overgangen & figuren rijden.
Ook niet contstant rond blijven vragen, een keer met een lange teugel rondstappen zodat ze ook even kan ontspannen Lachen
(Gaan de voltes goed met rondvragen, kun je de rechte stukken gaan proberen. Zodra die neus er weer uitgaat, gelijk die volte op)

Veel succes ermee !
Xx

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 05:22

het kan zijn...dat ze last heeft van haken op de kiezen in dat geval een paardentandarts laten komen Knipoog

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 06:38

Als je paard pas sinds kort aan de teugel loopt, kan het heel goed zijn dat zijn spieren(die dat niet gewend waren) nu wat zeer beginnen te doen. Net als dat als je zelf gaat fitnessen. je houdt het best even vol, maar na een poosje krijg je spierpijn.

Ik zou even een stapje terug doen, een weekje lekker lang en laag rijden en hem niet doorvragen, dan hebben zijn spieren even de tijd om te herstellen en gaat het volgende week weer toppie! En zelfs beter dan eerst.
In ieder geval niet boos worden als ie dit doet.

Succes!

Heb je hem al door een tandarts laten nakijken? Want dat kan het evt ook zijn, maar omdat ik lees dat hij nog maar sinds kort aan de teugel loopt, denk ik eerder aan spierpijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 07:13

Ben het idd ook met de rest eens Ja

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 09:48

Zoals ik al zei ben ik zelf niet van plan om te gaan wisselen van bit, puur omdat ik eerst andere facoren wil uitsluiten (zoals rijdtechnisch, tanden ed).

Ik heb maandag even met mijn instructrice overlegd. Het is dus zo dat zij mijn rechterhand niet accepteerd, en links wel. Daarom krijg ik het gevoel dat ze zichzelf vast zet. Ik moet eerst zorgen dat ze rechts ook gaat aannemen en dan gaan we bezig met de druk op beide handen te verminderen.
Wat ook een factor kan zijn is dat zij laat wisselt en nog wat last ervan heeft. Ze wordt namelijk pas in mei 5.

PSI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:59

Lastig probleempje, maar goed van je dat je niet meteen naar een ander bit grijpt. Wat hierboven staat klopt allemaal, maar let er ook op dat je je paard goed recht kan stellen. Dus op rechte lijnen evenveel (of even weinig) druk in beide handen. Het kan ook helpen om dit in de voltes te doen, dus niet te veel concentreren op de stelling. En let er op dat je hem/haar niet met je binnenhand naar binnen gaat trekken. Los in de binnenhand, buitenhand begrenzen, druk met binnenbeen en op de momenten dat ze te veel naar buiten uitwijkt je buitenbeen er aan leggen. Is je paard wel fijn voor het been verder?
Succes!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:05

Ik zou ook even nakijken of je paard verder geen blessures heeft. Een kleine blessure linksachter die voor wat pijn, maar niet voor onrgelmatigheid zorgt kan er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat linksom lopen pijnlijk wordt en je paard het bit vastpakt om zo onder het werk uit te komen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:01

lijkt mij een wolfstand, ik heb hetzelfde gehad.. zou even het gebit na laten kijken.. anders wordt het verzet steeds erger en heb je kans dat er gevaarlijke situaties ontstaan