10 jarige pony inrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_lieze_

10 jarige pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 19:54

halloo allemaal,

wie o wie kan mij helpen?! Tong uitsteken Ik heb een 10 jarige pony die nog nooit iets geleerd heeft, hij kan aan de longeer lijn lopen en aan de hand stappen en draven(dat heb ik hem al geleerd) maar hij heeft geen conditie en geen spieren in zijn lijf, maar als je aan mensen vraagt wat je het beste kan doen zeggen ze allemaal wat anders Verward de een zegt "ga er vast rustig op zitten en ga er op stappen" de ander zegt " ga rustig aan de longeer lijn stappen en draven" en ga zo maar door, weet iemand wat ik het best kan doen?! Haha!
wie o wie helpt mij?! Bloos

groetjes Lieze

arans

Re: 10 jarige pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:56

oee 10 jaar is wel oud.
Heb je een instructreur? want dat heb kje zeker nodig als je een Pony inrijd. Heb je meer ervaring? Doe je aan grondwerk?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:57

Tja je kan hem sterker maken door middel van longeren, dan kan je hem alert maken op stemhulpen en dergelijke.
Sommige mensen willen dat juist niet aan de longeerlijn omdat hij dan teveel conditie krijgt en dat moeilijk kan worden met inrijden (meteen al teveel praatjes krijgen enzo)

Ik ken de pony niet dus kan er moeilijk over oordelen

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:04

Tien is wel oud al, vaak gaat inrijden dan moeilijker als wanneer ze 3-4 of 5 zijn. Ik zou sowieso niet in je eentje gaan "proberen" dat gaat geheid mis. Zoek een goede instructeur met veel ervaring met jonge paarden beleren en doe voorlopig even niks zelf, ook niet longeren ofzo. Succes!

_lieze_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 20:10

arans schreef:
oee 10 jaar is wel oud.
Heb je een instructreur? want dat heb kje zeker nodig als je een Pony inrijd. Heb je meer ervaring? Doe je aan grondwerk?

Ja ik heb een Instructeur die helpt alleen die is nog al bang hij hoeft maar een bok te geven en weg is ze Tong uitsteken En ja ik weet het 10 jaar is erg jong maar we willen het toch nog even proberen, grond werk doen we wel! en ervaring heb ik niet super veel maar die instructeur wel!! Haha! Bloos

Lieze

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:11

Volgens mij hoort dit niet in harnachement Knipoog Ik tEM even... Ik zou er zowiezo even een goed ervaren iemand bij nemen, want 10 is erg oud Knipoog

_lieze_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:11

Karin_88 schreef:
Volgens mij hoort dit niet in harnachement Knipoog Ik tEM even... Ik zou er zowiezo even een goed ervaren iemand bij nemen, want 10 is erg oud Knipoog

nou oke, maar waar moet ik dit dan plaatsen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:12

Niets doen, dubbele topics worden niet gewaardeerd Knipoog
Een moddie verplaatst je topic zo als het goed is

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:15

tja, het inrijden, zou ik met goede begeleiding doen.
Dat hij 10 jaar is, zoveel maakt dat niet uit, het zal hoogtens zo zijn dat hij minder snel leert als een 3/4 jarige, maar voor de rest maakt het echt niet uit hoor! Lachen

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 04:28

ik rij nu ook een 9jarige pony in..Gaat prima! Gewoon alles goed opbouwen, net als met een jong paard. Lekker rustig aan.
Maar wat me een beetje ongerust maakt is dat je zegt dat je instructeur bang is?En waarom andere mensen vragen als je een goede instructeur hebt?
Ben je zeker dat je instructeur wel veel goede ervaring heeft met zadelmak maken?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 05:45

Ik heb toen der tijd een arabier merrie gekocht 11 jaar nooit wat mee gedaan. Heb veel paarden ingereden. Maar zij was echt makkelijk. We hebben haar bitloos beleerd, ging super. En daarna nog voor de kar ook bitloos ging perfect. Ze was veel minder speels.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:29

_lieze_ schreef:
arans schreef:
oee 10 jaar is wel oud.

Ja ik heb een Instructeur die helpt alleen die is nog al bang hij hoeft maar een bok te geven en weg is ze Tong uitsteken En ja ik weet het 10 jaar is erg jong maar we willen het toch nog even proberen, grond werk doen we wel! en ervaring heb ik niet super veel maar die instructeur wel!! Haha! Bloos

Lieze

Tijd voor een andere instructeur. Aan 1 die bang is heb je helemaal niets.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:47

in principe niet anders dan een jong dier inrijden
met het verschil dat een oduer dier uitgegroeid is

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 13:03

Oreo schreef:
Tien is wel oud al, vaak gaat inrijden dan moeilijker als wanneer ze 3-4 of 5 zijn. Ik zou sowieso niet in je eentje gaan "proberen" dat gaat geheid mis. Zoek een goede instructeur met veel ervaring met jonge paarden beleren en doe voorlopig even niks zelf, ook niet longeren ofzo. Succes!

Ik heb dus wel vaker oudere paarden ingereden. De oudste was welliswaar 'slechts' 9.5 jaar oud, maar 10 of 9.5 zal niet veel meer uitmaken. Meestal gaat de basis net zo snel als bij een jonger paard. Dus zadel erop en alle gangen kunnen rijden. De tijd die hier voor staat is gemiddeld genomen 1-3 weken, afhankelijk van het paard en de frequentie.

Rechtrichten duurt langer, een paard dat 3 jaar van z'n leven scheef heeft mogen lopen is sneller recht te maken dan eentje die dat 10 jaar heeft mogen doen.

Ik zou als ik een 10 jarige had deze net zo zadelmak maken als elk ander paard. Dus dat betekent even kijken of er gelongeerd kan worden. Bit in en halster erover en aan het halster longeren. dan zadel erop en laten uitbokken. En als dat goedgaat met ruiter. Eerst hangen, dan erop zitten en rond laten stappen. Vervolgens draf en galop. Klinkt allemal alsof die heel snel gaat, maar dit doe je natuurlijk niet in 1 keer. Sommige paardne heb ik in 5 keer zadelmak. Anderne heb ik zoals ik al zei 3 weken voor nodig.
Gewoon kijken hoe het gaat. En niet alleen doen, altijd zorgen voor hulp. Ik heb meer dan 30 paarden ingereden, longeren kan ik wel alleen, met een eerste keer zadel is hulp al handig (al kan dit nog wel alleen), maar erop stappen doe ik zeker niet alleen. Iemand die je vertrouwt en die het paard vertrouwt is gewoon belangrijk. Een verkeerde reactie van de ruiter of begeleider en je moet weer heel wat stappen terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:33

HAR --> RT-P.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:34

Ik denk dat het vooral ligt aan wat voor paard/pony je hebt.
Ik ben nu samen met mijn bijrijdster (wij doen aan mennen), een pony aan het inrijden van 16 jaar.
We kennen de pony erg goed, zijn een beetje bezig geweest met Natural Horsemanship, en het vertrouwen tussen elkaar/ons is erg groot.
Bij de pony die we nu inrijden is 10 jaar geleden ooit een zadel 'opgegooid' door mensen die meenden dat ze hem wel even zadelmak konden maken (mensen die niet dagelijks/wekelijks/maandelijks met hem omgingen). Dat eindigde in een flinke rodeoshow waarbij degene zich alleen maar druk maakte over haar zadel..... Daarna is er nooit meer een zadel opgelegd.
Maartje en ik werken nu bijna een jaar met deze pony en hebben toch de stap genomen, en hij doet het heel erg goed! Gaf niks om het zadel, we konden er de eerste keer meteen op, de tweede keer kon ie al los van de longe, en hij is super braaf. (ik vraag me dus echt af wat diegene 10 jaar geleden met hem uitgesppokt hebben...)
Het scheelt dat hij erg goed aan de stemhulpen is, dat kent ie al van voor de kar. Maar de buiging en stelling is echt nog bagger en daar willen we onder het zadel aan gaan werken.

Mijn tips: zorg voor een goede instructrice/ instructeur, die je goed op weg kan helpen. Een paard verkeerde dingen aanleren is makkelijker dan verkeerde dingen afleren.
Veel succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:06

Als ik logisch nadenk zou ik zeggen:
Een pony heeft bespiering en evenwicht en conditie nodig om jou goed te kunnen dragen anders kun je onnodige schade aanrichten. Je kunt het paard met werken aan de hand meer leren de achterhand te gebruiken. Pas als hij voldoende bespiering etc heeft zou ik erop gaan, ik zou ook dan pas opzoek gaan naar een passend zadel. Ik longeer zelf vrij weinig, vind al die rondjes op jonge leeftijd niet zo geweldig, maak liever veel rechte lijnen of doe een goede schouder binnewaarts op een volte. Als ik erop ga dan eerst met iemand ernaast die gewoon de zelfde oefeningen vraagt zonder ruiter en dan de ruiter zoveel mogelijk laten overnemen van de hulpen en dat dan uitbouwen naar het longeren en dan los. Jou pony is al ouder dus meer longeren zou in mijn ogen minder kwaad zijn. Wel is goed longeren iets anders als een paard rondjes laten huppelen of een paard de bak rond jagen met strakke bijzets. Misschien zou je daar een boekje over kunnen lezen als je daar nog neit zoveel verstand van hebt of eens een clinic volgen of gewoon lesgeven, mar wel van iemand met verstand van longeren