kantelen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

kantelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 18:36

nou ik ben echt beetje ten einde raad.
paard wat ik zn 4/5x in de week rijd kanteld heel veel. ze kanteld als ik dr rij met lange teugel, 'gewone teugel'en als ik na gevelijk heb lopen.
ze heeft een bubbelgebroken watertrens in dr mond dus een red zacht bit. eerst dachten we dat het aan mijn handen lag, toen hebben we haar door getraind op hele kleine teugelhulpen maar ze blijft het doen. het rare ervan is dat ze het dus ook met lange tuegel doet...
iemand nog tips??
is dit nou pijn, jongegeit( ze is 7 maar zn een goed anderhalf jaa rpas onder zadel), puber gedrag of wat anders??
ohjah ik heb les...maar er word niks tot heel weinig van gezegt

Pashon

Re: kantelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:13

heb je der gebit al eens laten controleren? misschien past het zadel niet goed. Blokkade in de spieren. Ga eerst eens kijken of het geen pijn reactie van der is.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 12:33

gebit is net al gecontroleerd, zadel is op haar aangepast

xxMIERxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:23

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn verzorgpony. Ik ben benieuwd of er nog goede tips bijkomen. In mijn geval zou het best aan het zadel kunnen liggen, omdat deze tijdens het rijden naar voren schuift. Heb hier al vaak iets over gezegd, maar de eigenaar vind een nieuw zadel te duur Haar tanden zijn nog niet zolang geleden nagekeken en hier was gelukkig niets mee mis.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:38

je hebt een dubbelgebroken watertrens he, heb je met een plat of bol tussenstukje?
soms wil dat tussenstukje net verschil uitmaken.

en inderdaad misschien een spierenprobleem?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 17:41

bol stukje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:24

misschien ander bitje proberen?
met een bol stukje komt er meer druk op het gehemelte staan...
met een plat stukje heb je dat niet,sommige paarden gaan kantelen om die druk te ontwijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:28

Mijn paardje doet dat ook regelmatig. Oorzaak: spierpijn..
Dus goed losmaken, veel stelling.buiging het paard gewoon lekker los rijden. Scheelt bij ons al veel!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:57

De kans is groot dat je niet voldoende van achteruit rijd. Je moet echt tegen de hand aanrijden. Voldoende druk op beide teugels nemen er met het been tegenaan rijden en dan pas nageven als zijd at doet. De kans is ook groot dat jij nu op een van de teugels veel meer druk hebt dan op de andere. Welke kant kanteld ze op?
Het kan echt een hele hoop zijn. veel kan je rijtechnisch oplossen met metname rechtrichten.
er bestaan gevallen die je niet rijtechnisch kan oplossen en dan zul je op zoek moeten naar een goede osteopaat/chiropractor oid.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:00

Die van mij kantelde ook enorm. Lag ook aan mijzelf omdat ik mijn linkerhand liet zakken en hij daar gelijk gebruik van maakte om daarop vast te pakken. Een hele poos terug deed hij het ook en was hij ook moeilijk naar beneden te rijden. Toen had hij dus van alles met zijn gebit en daarna ging het een stuk beter.

Je zou kunnen kijken of het bit idd echt goed ligt, of ie niks met zijn tanden heeft, of het zadel wel goed ligt of dat ie idd helemaal vast zit.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 19:45

oosterhoff: ze kanteld allebei de kanten op. ze kanteld als ze aan de teugel loopt, echt goed actief loopt, niks aan het doen is, sjokken, lange teugel. maakt eignelijk niet uit ze doet het niet de hele tijd door.
ik ben al met stalgenootje gaan rijden(rij door de dracht alleen nog maar lekkere bosritjes((kantelen doet ze al een hele poos niet nu ze alleen drachtig is!!)) die heeft na me houding gekeken als ze kanteld maar zag niks raars)

bonnie-theun: zadel is op haar aangepast, gebit is net nagekeken was ook niks raars mee aan de hand...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:45

hmm, lastig zoiets Boos!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 00:13

Geen probleemen in de rug of hals spieren. Geen gebits problemen. misschien een appelbitje? als je stellig wilt zet je hand dan van de hals af niet omhoog of naar je toe zodat het voor het paard makkelijker is om je hand te volgen. contrastelling en vanuit daar rectrichten wil ook nog wel eens helpen. het kanook een balans probleem zijn.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 00:16

classiek voorbeeld om onder werk uit te komen, let goed op je buitenhand, dat je niet over je manenkam heen komt, en rijd veel lange rechte lijnen, totdat je er echt heel saai van word, maar rechte lijnen werken wel

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:34

smarty schreef:
classiek voorbeeld om onder werk uit te komen, let goed op je buitenhand, dat je niet over je manenkam heen komt, en rijd veel lange rechte lijnen, totdat je er echt heel saai van word, maar rechte lijnen werken wel

Ik vind onder het werk uit komen altijd zo'n banketstaaf benaming. Alsof je paard niet wil werken. Haha! Dat wil hij wel, maar ik denk dat hij het niet kan op dit moment.

Verkanteling van het hoofd heeft te maken met het verkantelen van de torso. Het is een soort krom zijn van het paard. Een paard heeft namelijk geen sleutelbenen om zijn torso recht te houden. Daar moet je met het ijden dus aandacht aan schenken. Ik zoek wel even wat achtergrondinformatie voor je.

http://www.equinestudies.org/knowledge_base/woody.html

Edit, link toegevoegd.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 20:30

dankej voor je link!!

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:09

Kantelen is een vorm van scheefheid. Het paard drukt aan één kant zijn hals tegen de teugel om zich van die zijde aan de druk te onttrekken.
Je kan proberen je hand aan die kant waar hij tegen de teugel drukt opzij te doen en iets omhoog, waarna je het contact hersteld en je hand weer naar de normale plaats terugbrengt.
Waarschijnlijk laat je paard zijn rug niet helemaal los. dus nog meer vw-nw rijden en oefenen op ontspanning. Laat het paard veel halsstrekken (blijf wel goed contact houden) ook in de draf en de galop.