Komt de verzameling te vroeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mysterieus

Komt de verzameling te vroeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 23:53

Sinds een aantal dagen ben ik veel tempowisselingen, overgangen en schijnovergangen aan het rijden met mijn paard. Nou begint ze na een halfuurtje te ” verzamelen”. Alleen wordt ze daarbij soms wat trager in het achterbeen, wel blijven ze ondertreden. Ze krijgt dus geen buitenboordmotor, maar vertraagt. De aanleuning blijft over het algemeen goed. Soms is ze nog een beetje aan het zoeken, maar het is natuurlijk ook nog erg zwaar. Ze is goed aan me been en blijft los daar het lijf lopen.

Nou is mijn vraag: komt de verzameling te vroeg en moet ze eerste sneller in het achterbeen of kan ik haar best af en toe in de verzameling rijden en proberen in de verzameling het achterbeen actiever en sterker te krijgen?
Wie weet hier meer over……

Anoniem

Re: Komt de verzameling te vroeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:59

trager worden is niet hetzelfde als verzamelen.
Waarom denk je dat je paard gaat verzamelen?

Voor verzameling blijft een paard altijd snel over de benen. En wanneer de verzameling erg zwaar voor ze is dan nemen ze vaak zelf al een iets lager tempo. De meters die je naar voren maakt worden omgezet naar boven maar daarbij mag je niets verliezen aan impuls.

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 07:17

Ik ga me er ook even in mengen...
Het is erg lastig om uit te leggen wat je bedoelt zo op een forum.
Ik sta bij Mysterieus op stal en ik denk dat ze bedoelt dat haar paard in het rijden zelf een stapje verder aanbied. Haar paard gaat zich meer van de grond afdrukken en zich in het lichaam meer oprichten. Daar komt haar paard iets in terug. Wat logisch is omdat ze omhoog gaat lopen ipv naar voren. Maar zoals ze zegt wordt haar paard iets trager in het achterbeen.
Is het nou zo dat je je paard hier weer uit moet rijden naar basis toe of moet ze gewoon sterker worden in die manier van lopen?

Ik hoop dat ik het goed gezegd heb zo en anders kan Mysterieus er weer een correctie/toevoeging aan geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:08

Dat klinkt als zweefdraf en dat is nooit goed.
Tempowisselingen zijn prima en idd maakt het paard sterker. Hij moet echter altijd weer naar voren willen. Als je zelf een denkt dat je paard een goede verzamelde draf toont dan moet je elk moment kunnen uitstrekken, is hij dan achter het been dan heb je zeer waarschijnlijk geen verzameling maar een zweefdraf.

Mysterieus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 09:46

Sizzle schreef:
Dat klinkt als zweefdraf en dat is nooit goed.
Tempowisselingen zijn prima en idd maakt het paard sterker. Hij moet echter altijd weer naar voren willen. Als je zelf een denkt dat je paard een goede verzamelde draf toont dan moet je elk moment kunnen uitstrekken, is hij dan achter het been dan heb je zeer waarschijnlijk geen verzameling maar een zweefdraf.

Even kort, want ik moet zo weg.

Zoals je boven kan lezen, is me paard voor me been. Ik rijdt haar vanuit de "verzameling" ook zo weer weg en weer terug. Dit is geen probleem.

Ik kom hier later nog even op terug. Ik zal dan uitleggen hoe het precies gaat.

Mysterieus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 15:21

Het blijft moeilijk om het zo uit te leggen, maar ik zal me best doen.

Nadat ik me paard heb los gereden, neem ik me teugels op maat. Ik rijdt mijn paard sinds kort meer in de oprichting en dat gaat goed. Ook ben ik de laatste tijd fanatiek bezig om nog meer impuls te krijgen. Ze moest nog vlugger aan me been en ook moest ze sneller in het achter been. Daarom ben ik heel veel overgangen gaan rijden en wordt ze dus ook sneller in het achterbeen. Ze gaat dus niet harder, maar zet echt haar achterbeen eronder. De eerst keer dat ik veel (meer dan anders) aan het schakelen was, kwam ze opeens echt in de oprichting. Ze werd een stuk groter voor me en nam iets meer lengte in de hals. Een paar passen leek het of ze begon te stampen met haar voorbenen en toen liep ze weer normaal verder. Ik bleef gewoon wat tempo wisselingen rijden en toen gebeurde dit weer, maar toen begon ze echt te zweven. En dit bleef zo 5 minuten doorgaan. De verbinding met de teugels blijft normaal, ze loopt helemaal los door het lijf, steek haar neus er iets uit en het lijkt of ze voor gewoon een paar centimeter omhoog komt, maar ze vertraagt soms in het achterbeen. Dus nou vraag ik me af of ze niet sterk genoeg is om constant actief te blijven en moet ik terug naar de basis of kan ik haar best de laatste 5 min zo laten lopen dat ze daar sterker in kan worden.

Mijn paard is bijna 6 en ik heb dus nog alle tijd en we gaan al snel genoeg. Ik dwing het ook niet af, maar ze bied het zelf aan zoals meisje333 al zegt. Maar ik heb nu zoiets van HELP! WAT NU???

Ik weet hoe de verzameling voelt. Ik heb een Z2 paard gehad waar alle “knoppen” op zaten, maar die kocht ik dat hij ook Z2 liep. Ik heb dus nooit zelf een paard naar de verzameling gereden. Vandaar ook mijn vraag.

Bedankt voor de reacties zover.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:37

Ik zou proberen die stukjes die goed gaan steeds even te bereiken en misschien iets te kunnen uitbreiden. Als je paard echt traag wordt, kun je hem er beter weer even uit rijden en dan weer opnieuw proberen. Dan heb je even een onderbreking, kunnen de spieren evt weer even bijkomen en door de herhaling wordt ze ook sterker. Tussendoor wel regelmatig even echt ontspannen laten, anders verzuren ze snel...

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:40

Ik zou m er ook uitrijden als je m trager voelt worden. Weer even die activiteit opwekken en die wederom proberen te behouden in het terugrijden. Ik denk dat het een kwestie van tijd en training is dat ie actief blijft over een langere tijd. succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:10

joyce B schreef:
Ik zou proberen die stukjes die goed gaan steeds even te bereiken en misschien iets te kunnen uitbreiden. Als je paard echt traag wordt, kun je hem er beter weer even uit rijden en dan weer opnieuw proberen. Dan heb je even een onderbreking, kunnen de spieren evt weer even bijkomen en door de herhaling wordt ze ook sterker. Tussendoor wel regelmatig even echt ontspannen laten, anders verzuren ze snel...

Ben het met Joyce eens.

Mysterieus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 22:57

Jullie reacties bevestigen wel hoe ik er een beetje over dacht. Dus verzamelen kan/mag, maar wordt ze trager er weer uit rijden en inderdaad ook opletten dat ze bij het terug rijden actief blijft. Ik zou dan ook goed moeten opletten dat het niet te zwaar voor haar is, natuurlijk tussendoor altijd weer even naar de ontspanning en haar de tijd geven om sterker te worden. De laatst paar dagen heeft ze het ook niet aangeboden en dan ga ik ook niet net zo lang rijden tot ze wel gaat verzamelen. Het is leuk als ze het doet en doet ze het niet is het ook goed.

Prettig om te weten dat er meer mensen hetzelfde over denken. Dat geeft toch weer een beetje rust. Het is natuurlijk een gaaf gevoel als je paard gaat verzamelen, maar het moet er wel de tijd voor zijn en ik wil haar zeker niet overvragen. Uiteindelijk trekt ze dan wel aan de bel, want het is en blijft een Jazz merrie Clown , maar ze gaat toch wel erg ver voor me en het is dan aan mij om haar daar een beetje in te beschermen.