HELP!! paard wil niet meer naar de bak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beli

HELP!! paard wil niet meer naar de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 20:59

hallo,

Ik heb een 18 jarige KWPNer. Sinds gister wil hij niet meer bij zijn vrieninnetje weg en als ik richting de bak wil lopen gaat hij volgas achteruit en draaien. Als er iemand naast loopt, loopt hij wel mee. Nu ben ik niet van plan om de rest van de tijd er naast te gaan lopen of om dit aan iemand anders te vragen. Hij is ook bijna niet te hanteren als ik m aan de hand mee neem uit de paddock of het land(als hij bij zijn vriendin weg moet).
Ik denk dat het te maken heeft met voorjaar is zijn bol en met een gebrek aan respect/vertrouwen in mij.
Ik zit zelf te denken aan NH maar weet niet wie ik daar voor moet hebben. Ik zoek dan iemand die mij echt kan helpen en echt heel veel ervaring heeft zo maar even wat proberen is niet wat ik van plan ben.
Weten jullie misschien iemand in de omgeving haarlem/hoofddorp of hebben jullie andere oplossingen hoor ik het graag.

Thanks Isabelle

Beli

Re: HELP!! paard wil niet meer naar de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 21:17

Niemand?

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 22:15

kan iemand mij helpen?

MiJn_PaArDjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:22

Ik weet ook niets of niemand in de buurt (woon namelijk in België) maar je kan ze misschien voor even uit elkaar zetten 1 à 2 weken en ze dan weer bij elkaar zetten en zo af en toe bij elkaar weg halen. Heb ik bij de mijne ook, ook omdat ze altijd allebei er tegelijk uit moeten en dan altijd bij elkaar zijn, vroeger zetten we ze gewoon bij een ander paard zodat ze niet te gehecht aan 1 paard worden. Alvast veel succes ermee.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 22:26

het is wel zo dat hij reserve vrieninnetjes heeft maar als ik naar de bak moet dan moet ik langs de paddocks en het land als hij dan een van zijn dames ziet zet hij geen stap meer vooruit. dit is ineens sinds gister. daarvoor werd hij wel heel druk maar liep hij wel door

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:47

ik herken dit ook

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 05:17

is een van de merries mischien hengstig?
misschien helpt t als je en zweepje meeneemt zoat je hem van achter bij kunt sturen?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:24

ellepel schreef:
is een van de merries mischien hengstig?
misschien helpt t als je en zweepje meeneemt zoat je hem van achter bij kunt sturen?

nu je het zegt mijn ruin doet heel erg eigenwijs,maar er is wel een hengstige merrie in de buurt kan dat dan

anjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:08

ik denk dat je het probleem alleen maar erger maakt met een zweepje!
als het aan het vertrouwen/respect ligt wordt dat er ook niet beter op door een zweepje mee te nemen.

het kan idd ook door de hengstigheid van de merrie komen, maar als het paard niet alleen wil zijn kun je hem steeds heel even, een paar minuten maar, weghalen en weer terug brengen. dan went hij aan alleen zijn.
succes Knipoog

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 22:04

Ja hij staat wel eens alleen. laatst hadden ze een merrie naast m weg gehaald toen heeft hij serieus 5 uur lopen rennen en gillen. hij was zijknat toen ik op stal kwam.
een van die merries is nu idd hengstig. maar hij doet het ook bij die ander die niet hengstig is...... zweep is niet de oplossing. dan draait hij gewoon heel hard de andere kant op.
vandaag heeft mijn bijrijdster gereden. ik ben er naast gaan lopen naar de bak en er was niets aan de hand. toen ze bij de uitgang ging halthouden, denderde hij gewoon door haar heen en ging hij weer volgas achteruit en draaien. hij kijkt ook niet waar hij heen loopt als hij achteruit gaat en dat maakt het wel eng.
toen ik m aan de teugel mee nam was het weer goed. echt vaag...

anjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:45

het klink heel raar idd, snap er niks van...
ik heb geen ervaring met hengstigheid en dergelijke (wij hebben 3 ruintjes zonder merries erbij) dus kan ik niks over zeggen
succes

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:00

Beli schreef:
Ja hij staat wel eens alleen. laatst hadden ze een merrie naast m weg gehaald toen heeft hij serieus 5 uur lopen rennen en gillen. hij was zijknat toen ik op stal kwam.
een van die merries is nu idd hengstig. maar hij doet het ook bij die ander die niet hengstig is...... zweep is niet de oplossing. dan draait hij gewoon heel hard de andere kant op.
vandaag heeft mijn bijrijdster gereden. ik ben er naast gaan lopen naar de bak en er was niets aan de hand. toen ze bij de uitgang ging halthouden, denderde hij gewoon door haar heen en ging hij weer volgas achteruit en draaien. hij kijkt ook niet waar hij heen loopt als hij achteruit gaat en dat maakt het wel eng.
toen ik m aan de teugel mee nam was het weer goed. echt vaag...

dit doet de mijne ook volgas achteruit en niet meer voorwaarts te krijgen niet meer een het been.is jouw paard ook een ruin dan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:24

je zou hem ook kunnen halen en bijvoorbeeld alleen wat eten geven en weer terug. Ik heb dit ook wel gehad met pony's maar dat werd altijd langzaamaan minder ze merken namelijk dat ze niet voor eeuwig worden gescheiden en we haalden ze ook vaan expres uit elkaar, soms een dag apart, soms alleen voor een poetsbeurtje etc, dat wisselen we dan altijd veel af en dan wordt het meestal op wat langere termijn minder, wel blijft het maatje meestal nog tijden bij het hek wachten, maar idioot gedrag blijft meestal weg

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 21:14

@ emaartje: JA het is ook een ruin

@lailapri : ja nou dat blijf ik ook gewoon doen. Maar ookal is het een groote vreetzak als hij z'n meissie's niet ziet heeft hij geen oog voor z'n voer.

Vandaag had hij zich weer ergens aan opengehaal bij zijn borst. Echt hoe ouder hoe gekker

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:43

Ja weet het mijn merrie van 30 vertoont af en toe nog zulk gedrag Tong uitsteken maar flipt dan helemaal, maar bij haar weet ik gewoon dat ik het moet negeren en wachten tot ze rustig is en dan haar zin geven, dan is het weer een tijdje over Tong uitsteken gewoon een slim oud wijf, maar zou ik met jou paard denk ik niet aandurven Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:46

haal er iemand bij die je kan helpen, gewoon een goede instructeur.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:59

als hij wel achterwaards wil is het misschien een optie op hem achterwaards de bak in te laten gaan. tis even niet zo leuk voor hem, maar daardoor leert hij wel dat het achterwaards gaan geen goeie optie was om uit de bak te blijven..

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 23:06

Ik heb een goede instruteur gelukkig.

Ik was op weg achterwaarts maar het is echt een heel eind en dat doet hij dus ook niet.

maar het gaat gelukkig al een stuk beter