Kali de reus @ knallende les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Kali de reus @ knallende les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:30

Gisteren had ik weer les met Kali, de grote vriendelijke reus. Aangezien Kristel (Marengo_82) de les voor mij rijdt en dus toch daar was, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om haar te vragen een paar (120 Haha! ) foto's te schieten met haar nieuwe spiegelreflex camera.
Voor de eerste keer was Kali echt 'ambetant'. Ik rij hem nu sinds september en ik heb hem nog nooit zo geïrriteerd geweten Nagelbijten / Gniffelen Hij had helemaal geen zin, was aan het tegenwringen en zette zijn onderhals er goed onder. Na een (lange) tijd begon hij toch overtuigd te raken en uiteindelijk liep hij toch nog goed. We hebben vooral geoefend op de overgangen galop-stap, die goed beginnen te lukken!
Aan het einde wou m'n instructrice er nog een paar knallende middendrafjes uitkrijgen voor de foto, iets wat Kali meer dan graag doet. Hij zweefde zo ongeveer en ik had de slappe lach doordat ik niet meer kon lichtrijden Nerd
Op de foto's zie je dat ik vaak een vrij strenge binnenhand heb, maar dat komt omdat hij erg vasthield en helemaal geen zin had om los te laten. Verder moet ik soms wat op mijn onderbenen letten, schouders rechter houden en fierder zitten. Bij de middendraf zit ik vrij lomp en ineengezakt, maar dat komt zoals ik al zei omdat ik die onmogelijk kon uitzitten Vork
Hij mag ook nog wat ronder lopen, maar zoals ik al zei had hij er helemaal geen zin in en was de nummer één om die onderhals wat weg te krijgen. Daarbij is hij over het algemeen niet zo makkelijk rond en bij elkaar te rijden, maar als hij er wél zin in heeft, loopt hij ook ronder en meer bij elkaar.

Afbeelding
Wat denkt die wel, mij van de wei halen terwijl ik lekker sta te grazen en dan nog denken dat ik ga loslaten? Lekker puh Extreme duivel

Afbeelding
Nanananananaa, ik ben lekker sterker dan jooou Cool
(Ik heb vaak de neiging om hem vooruit te rijden als hij niet wilt loslaten, waardoor ik natuurlijk teveel energie teruggestuurd krijg naar mijn handen en er zo'n dingen van komen)

Afbeelding

Afbeelding
Zou ik misschien toch ...?

Afbeelding
Volte verkleinen

Afbeelding
Even uitpuffen is ook nodig Ja

Toen begon hij door te hebben dat het eigenlijk allemaal niet zo erg was ...

Afbeelding
Beetje fout moment, maar hier liep hij heeeel fijn Ja

Afbeelding
Naar achter zitten, Yasmine, naar ACHTER Bloos

Afbeelding

Afbeelding
Net gedaan met wijken, maar mooi plaatje Lachen

Afbeelding
Deze vind ik heel mooi Haha!

Afbeelding
Een beetje uitproberen met schouderbinnenwaarts op een volte, is nog nieuw voor mij, maar mooi binnenachterbeen! Denk niet dat het hier was, maar er was een moment dat het even heel goed ging, dat mijn binnenteugel helemaal los hing.

En toen was het tijd om hem een beetje te laten knallen in zijn middendraf Cool

Afbeelding
We beginnen kalm...

Afbeelding

Afbeelding
... but it gets better...
(Hier moest ik zo hard lachen om mijn instructrice die zat te roepen 'Jaaa! Dat moet ik hebben! Meer! Meer! MEER!' en omdat ik toen al bijna niet meer kon lichtrijden Clown )

http://img182.imageshack.us/img182/7760/dsc0881ke5.jpg
tot...

http://img147.imageshack.us/img147/7307/dsc0882yb7.jpg
Hij helemaal knalt Haha! Haha!

http://img147.imageshack.us/img147/2600/dsc0901sn1.jpg
En na de zware arbeid nog wat vw-nw uitdraven Lachen
Laatst bijgewerkt door Oscar op 12-04-07 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Maximaal 15 foto's per topic toegestaan, overige foto('s) vervangen door link(s).

Verosjaak

Re: Grote vriendelijke reus @ knallende les

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:33

hoi, leuke foto's hoor. Alleen jammer dat als ze met een spiegelreflex gefotografeerd heb dat je de beweging niet in de foto ziet. Voor de rest veel plezier nog met je paardje

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:33

Hahah wel grappig, mijn paard is maar 170, maar die valt ook niet uit te zitten.

Ziet er best nog fijn uit, al mag die vanmij nog wel mooier rond, iets minder lang en nog meer aan elkaar. maarja, dit is samen met elkaar veel makkelijker, dus ik zou zeggen train lekker door.

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:34

ziet er goed uit
misschien idee om je beugels gaatje langer te doen
maar ziet er mooi uit verder Knipoog
hij groot is hij

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:35

Op de 10de foto dacht ik even dat er een spiegel in de piste hing ( er stond echter een vos aan de andere kant van de omheining Haha!
Ziet er wel goed uit vind ik

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:36

Tarah5 schreef:
Ziet er best nog fijn uit, al mag die vanmij nog wel mooier rond, iets minder lang en nog meer aan elkaar. maarja, dit is samen met elkaar veel makkelijker, dus ik zou zeggen train lekker door.

Dat mag van mij ook Haha!
Maar hij is vrij moeilijk bij elkaar te rijden en zoals ik al zei was hij niet al te overtuigd om mee te werken gisteren. En over het algemeen is hij ook niet zo makkelijk rond te krijgen, maar daar wordt druk aan gewerkt!

Kali is zo'n 1.80, maar ik ben zelf vrij groot dus echt reusachtig lijkt hij niet Clown

En mijn beugels, ja dat weet ik... Normaal rij ik ook een gaatje langer, maar de laatste tijd staan ze wat korter omdat ik minder makkelijk kon lichtrijden met die lange, raar? Verward

Reggs

Re: Kali de reus @ knallende les

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:42

Kali lijkt wel een beetje op mijn bijrijdpaardje Hemingway Knipoog maardie probeert altíjd overal onderuit te komen Tong uitsteken
voor het beeld mag hij wat actiever met z'n achterhand, maar verder ziet het er goed uit!

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:49

Leuk hoor! Knappe reus Haha! Hij ziet er echt goed uit!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:55

Leuk paardje! Mijn enige opmerkingen zijn: beugels een gaatje langer, ik denk dat je dan wat makkelijker zit en zo nu en dan is je bovenlichaam uit balans ;de ene keer duikel je wat voorover en de andere keer hang je wat naar achteren.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:58

Het rijden ziet er goed uit en Kali zelf blijft ook nog steeds even knap.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:41

Leuke foto's Mien! Herkende je amper Huilen van het lachen
Hoe groot is hij eigenlijk? Want ik weet dat jij ook aardig lang bent, dus hij moet echt reusachtig zijn Clown

Ik vind jullie echt een leuke combinatie samen! Haha!

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:48

Ziet er leuk uit Haha!
Als ik jou beugels zo zien mogen die wel ietsjes langer??
Verder heel leuk Haha!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 16:59

Spirit schreef:
Leuke foto's Mien! Herkende je amper Huilen van het lachen
Hoe groot is hij eigenlijk? Want ik weet dat jij ook aardig lang bent, dus hij moet echt reusachtig zijn Clown

Haha Huilen van het lachen
Hij is rond de 1.80 maar ook heel breed. Net een ronddravende tank ofzo.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:06

Hmm.. tja, er valt zeker nog een hoop aan te verbeteren, probeer niet te veel terug te werken met je handen, probeer alles voorwaarts op te lossen, anders ga je van voor naar achter rijden in plaats van achter naar voor.

Mientjeuh schreef:
Ik heb vaak de neiging om hem vooruit te rijden als hij niet wilt loslaten, waardoor ik natuurlijk teveel energie teruggestuurd krijg naar mijn handen en er zo'n dingen van komen

Kijk, dit vind ik interessant, zou je dit eens uit willen leggen, want voor mij is dit dus omgekeerde logica. Als je paard vast houd is mij altijd geleerd dit voorwaarts op te lossen, waardoor je paard de hand op zoekt en uiteindelijk nageeft.
(dat nageven is overigens ook iets wat ik op geen enkele foto zie, je paard loopt op sommige foto's net in de aanleuning (dwz dat hij afbuigt) maar nergens geeft hij na (ontspant, loslaten, de hand durven te volgen)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:35

Hmm, even denken.
Met vooruit rijden bedoel ik, als hij op een goed tempo loopt hem nog harder voorwaarts te drijven zodat hij praktisch onder me uit loopt. Hij heeft van zichzelf al een goed tempo dus in principe is het niet nodig om hem nog méér te gaan vooruit rijden.
Op die foto waar dat bij staat waren we bezig met die onderhals weg te krijgen, met hem nageeflijk maken en hem mijn hand te laten volgen, maar op het moment van die foto maakte hij zich sterk en hield hij gewoon heel erg vast. Mij is altijd geleerd dat je op zo'n momenten even goed mag (moet) doorvragen en zodra hij loslaat, weer nageeflijk zijn. Doordat ik dan doorvraag, ben ik erg met m'n handen bezig (dat is ook deels nog een van mijn problemen, ik ben teveel met m'n handen en te weinig met mijn zit bezig), en als ik hem dan nòg harder laat lopen dan hij al gaat, 'botst' die energie terug op mijn handen, omdat ik daar op dat moment aan het doorvragen ben aangezien hij zo vasthoudt.

En je hebt gelijk, hij loopt nergens nageeflijk, maar dat vinden we allebei nog moeilijk. Of ja, allebei, als ik nageef heeft hij sterk de neiging om op mijn handen te komen hangen. Hij komt vaak ook vragen om steun, hangt dan op mijn handen, en bij mij wordt gezegd dat ik hem dan nog even harder aan het werk moet zetten. Ik ben ook nog bezig met het ontwikkelen van het gevoel wanneer na te geven, wanneer doorvragen.

Ik werk idd ook teveel met mijn handen terug en te weinig met mijn zit, dat weet ik. Maar dit is allemaal (vrij) nieuw voor mij. Ik rij hem nu iets meer dan een half jaar en dit is zeg maar het eerste paard dat ik rij dat al zo ver staat en al zoveel kent. Voor mij is het een leerproces waarin ik nog heel veel moet leren.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:42

Mientjeuh schreef:
Hmm, even denken.
Met vooruit rijden bedoel ik, als hij op een goed tempo loopt hem nog harder voorwaarts te drijven zodat hij praktisch onder me uit loopt. Hij heeft van zichzelf al een goed tempo dus in principe is het niet nodig om hem nog méér te gaan vooruit rijden.
Op die foto waar dat bij staat waren we bezig met die onderhals weg te krijgen, met hem nageeflijk maken en hem mijn hand te laten volgen, maar op het moment van die foto maakte hij zich sterk en hield hij gewoon heel erg vast. Mij is altijd geleerd dat je op zo'n momenten even goed mag (moet) doorvragen en zodra hij loslaat, weer nageeflijk zijn.
En je hebt gelijk, hij loopt nergens nageeflijk, maar dat vinden we allebei nog moeilijk. Of ja, allebei, als ik nageef heeft hij sterk de neiging om op mijn handen te komen hangen. Hij komt vaak ook vragen om steun, hangt dan op mijn handen, en bij mij wordt gezegd dat ik hem dan nog even harder aan het werk moet zetten. Ik ben ook nog bezig met het ontwikkelen van het gevoel wanneer na te geven, wanneer doorvragen.

Ik werk idd ook teveel met mijn handen terug en te weinig met mijn zit, dat weet ik. Maar dit is allemaal (vrij) nieuw voor mij. Ik rij hem nu iets meer dan een half jaar en dit is zeg maar het eerste paard dat ik rij dat al zo ver staat en al zoveel kent. Voor mij is het een leerproces waarin ik nog heel veel moet leren.

Het is in ieder geval goed dat je het probleem bij je zelf zoekt, bij veel ruiters zou dit anders zijn.
Maar inderdaad mij is ook geleerd dat je hem dan goed mag door vragen, máár dit moet je wel aanvullen met het been. Anders kan hij ook niet nageven. je bent niet sterker als een paard. Ga dat gevecht ook niet aan want dat verlies je, en inderdaad hoe meer weerstand jij geeft, hoe meer weerstand hij geeft, en dáárom moet je dat dan aanvullen met je been, zodra je voelt dat hij het bit dan los laat, en zijn kaak ontspant geef je na.
en dat is dus het tweede stuk wat ik dikgedrukt heb gemaakt. Dan geef je op het verkeerde moment na, óf je vult hem daar niet genoeg aan met je been. Kijk, als je paard nageeft hoor jij ook na te geven en dit aan te vullen met je been zodat hij daar ook na blíjft geven, die momenten zijn nog kort, en je zal vaak aan moeten blijven vullen met je been, maar naarmate de basis er beter in zit, zullen die momenten langer worden, en je minder hoeven aanvullen met je been. Totdat je na een tijd alleen hoeft te zorgen dat hij blijft lopen, wat eigenlijk ook 'automatisch' behoort te gaan, en af en toe controleren of je los kan laten en je paard de hand blijft volgen. Als hij zwaar word wat jij ook aangeeft, wil dat ook zeggen dat jij van te voren, téveel teugeldruk had, en hij al te veel op jouw steunde, te weinig op zijn eigen benen loopt, en te weinig doet van achter uit. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en je hier iets mee kan.

Succes ermee.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:49

Hier heb ik zeker iets aan Lachen
Hij kan het wel, maar ik nog niet helemaal. Aanvullen met mijn benen doe inderdaad helemaal niet genoeg, daar maakt mijn instructrice me ook altijd attent op. Ik ga het teveel bij mijn handen zoeken en ik gebruik mijn zit te weinig, dat krijg ik elke keer te horen en dat vind ik nog steeds erg moeilijk Bloos
Bedankt voor je tijd en de uitleg!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:50

Graag gedaan, wat ik zo kan lezen, wil je in ieder geval wel graag, dat in combinatie met zelfkennis en goede instructie is het halve werk. Het komt wel goed met jullie.
Succes!

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:41

Ziet er al goed uit hè Mien! Gisteren wou hij inderdaad niet zo goed meewerken.

Even een aanvulling nog, Kali is het paard van mijn zus. Ik rij hem dus ook wel eens regelmatig. Als je Kali teveel vooruitstuurt gaat hij echt weglopen onder jou en komt hij absoluut niet meer nageeflijk. De kunst bij Kali is om de goede combinatie te vinden tussen voorwaarts en niet té voorwaarts en dat is echt wel even zoeken.
Als hij geen zin heeft, is het ook verdomd moeilijk hem te motiveren en dan kan hij echt lang blijven tegenwringen. Het is echt geen gemakkelijk paard waar iedereen mee wegrijdt. Yasmine doet dat meer dan behoorlijk goed!

We hebben hem onlangs gemeten op 1m79 dacht ik, maar hij is vooral imposant, heel gespierd en heel breed. Mijn eigen warmbloed (de spiegel in de wei Tong uitsteken ) is groter dan hij maar ook veel fijner en eleganter gebouwd en komt dus niet zo imposant over.

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:45

verography schreef:
hoi, leuke foto's hoor. Alleen jammer dat als ze met een spiegelreflex gefotografeerd heb dat je de beweging niet in de foto ziet. Voor de rest veel plezier nog met je paardje

Ik ben nog maar een beginner Clown Dit zijn mijn eerste foto's van een gereden paard dus ik kan er eigenlijk nog niets van. Ik kan alleen mijn hond al wat mooi op de foto krijgen Vork
Hoe krijg je de beweging in een foto?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:16

uhmm, ja het is niet zozeer dat je een vage achtergrond heb, maar dat je als je de foto's ziet echt het gevoel heb dat het paard op dat moment aan het lopen is. Kijk even in mijn onderschrift in de link, daar staan wat voorbeeldjes in. Heb je trouwens een secondeknop of niet? ik maak namelijk 7 foto's in een paar seconde achter elkaar, dan heb je altijd een mooi bewogen foto. Klinkt wat vaag maar ik weet het niet beter te bewoorden

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:39

Als eerst, je mag een je beugels wel een paar gaten langer doen. Ja
Vind het wel een onwijs lekkerding! Lovers

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:10

Ja, ik denk ook je beugels langer, al snap ik dat het moeilijk is als je nog niet helemaal één bent met je paard!
Verder vind ik ook dat hij meer actief moet, eerst de motor, kun je het niet met je handen, dan maar geen afbuiging, komt vanzelf als hij actief loopt!
Je kunt beter niet teveelinwerken va voor, dan wordt hij niet beter maar slechter van achter.
Daarin natuurlijk duidelijk onderscheid tussen actief en rennen, dan probeert hij er onderuit te komen!
Jullie moeten gewoon heeeel veel oefenen, dan komt het wel goed! Knipoog
Veel succes, het is leuk om alles te leren, toch?!
Straks ben je echt een combi!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:13

Mien! Haha! Wat een gaaaaaf beest zeg! Hij is écht groot! Bloos!
Echt een mooi kleurtje heeft ie ook! Ja Ga zo door! Haha!

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:02

Dit is zijn echte kleurtje nog niet, zijn vacht groeit altijd tergend traag bij in de lente, hij heeft nog een glad geschoren velletje Knipoog

De secondeknop is druk gebruikt geweest (vooral bij de middendraf). Ik zal nog wat moeten oefenen.