Help vz fries is verschrikkelijk sloom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ericc

Help vz fries is verschrikkelijk sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 10:35

Hallo allemaal,

Ik heb een vz fries die niet goed aan het been is.
Stappen gaat wel maar ik krijg hem gewoon niet in draf om het over galop nog maar niet te hebben.
Je kan hem wel gaan slaan maar aangezien ik daar niet zo van houd probeer ik het liever eerst op een andere manier.
Ik rijd wel met sporen maar ik heb het idee dat hij daar ook niet op reageerd.
Het is verder een hartstikke fijn beestje en de eigenares zij dat hij ooit goed was in dressuur en ook kur(en) op muziek heeft gereden maar hiervoor stond hij al een hele tijd stil en werd hij alleen nog voor de kar gezet.
Ik weet niet of ik hem andere voeding moet geven maar dan zou dat wel in overleg met de eigenares moeten omdat het niet mijn paard is.
Wat zouden jullie doen?

Groetjes Erik

Strepsel

Re: Help vz fries is verschrikkelijk sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:54

DAt is maf zeg.
Maar je geeft aan dat de fries in de dressuur heeft gelopen, dus dat bewijst dan wel dat deze door kan lopen.
Misschien moet je er even naar laten kijken door de DA.

Het kan ook nog zo zijn dat je hem teveel tegenhoudt vanvoren met je handen zodat ze wel voorwaarts wil, maar daar opgehouden word.
Ik weet het niet hoor, maar denk even met je mee Knipoog

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:08

vraag eens of de eigenaar je kunt helpen.
En anders kan je ook altijd les nemen, je instructeur weet misschien wel een oplossing.

Ik heb ook een fries (3,5) en die is echt niet sloom te noemen. Ik haal alle KWPN ers in. hahaha

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:12

heeft hij erg hoog in de dressuur gelopen? Ken een paardje wat zz-licht heeft gelopen en daarna in de manegelessen is gezet. Ook dit paard was erg sloom maar dat kwam omdat het gewend was geraakt aan verzameld lopen. Aangezien wij B-ruiters een paard niet verzameld kregen werd het gewoon megasloom. We kregen haar wel gewoon in de gangen maar ze was gewoon erg sloom

Lexmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:15

misschien even wat tips aan de eigenaar vragen..? deze kan je misschien zo helpen en zeggen wat je net iets anders kan doen. wat liep die in de dressuur?

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:00

Ik heb nu ergens anders prive les op kwpn ers dat gaat wel heel goed.
en ja friezen kunnen best snel zijn daarom wil ik dat ook met deze fries heel graag bereiken Knipoog
omdat ik weet dat hij het kan.
Zou hij er misschien gewoon geen plezier meer in hebben?
Hij word tegenwoordig wel veel gebruikt voor beginners misschien dat hij door al die fouten in de war is geraakt.
Ik weet niet precies hoe hoog hij heeft gelopen zal het is vragen
groetjes

Lexmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:03

oke, succes met je lessen! En hopen dat die weer wat voorwaartser wilt worden Lachen

Jessica15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:51

mijn vz fries is ook errg sloom mijn instructriese zegt dat ik veel overgangen moet rijden dus eerst het been er onder proberen te krijge.. die van mij liep toen ze 7 was in l2 een jaar en vanf toen alleen maar beetje buitenritten stappen enz... ze is nu bijna 14.. ik probeer haar nu ook op te pakken en het gaat steets beter... dus mijn tip naar jou is veel voltes rijden en overgangen...

gr jessica

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:01

Inderdaad veel overgangen rijden. In jou geval dus alleen van stap naar draf en terug.
En een andere tip is wellicht aan de longe.
Ik wens je succes, want friezen kunnen echt wel snel zijn, die van mij wint het ook van een aantal KWPN-ers !!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:15

rij je elke dag? dan zou je hem wat oppepend voer kunnen geven. waardoor hij een beetje pit krijgt. en meteen vanaf het begin goed voorwaarts rijden en elke keer als hij drijgt in te kakken een flinke dreun geven (been en/of zweep). en volhouden dan zal je zien dat het met de week beter gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:34

De sporen zou ik persoonlijk af doen, die moet je nl alleen gebruiken voor het verfijnen van de hulpen, en daar is het paard nog niet aan toe zo te lezen.
Probeer eens aan de longe wat meer op stem te laten lopen. Draf = draf, zo niet, tikje.. Na een tijdje hoef je alleen nog 'draf' te zeggen en dan zal hij meteen in draf springen. Zo heb ik het mijn luie tinker ook geleerd.
Daarna kun je dat onder het zadel gaan oefenen. Eerst met de stem erbij en de benen wat aandrukken.. Reageert hij niet dan geef je een klein tikje. En langzamerhand kun je de stemcommando's achterwege laten en steeds minder hard drukken met de benen, eventueel met een klikje met de tong ofzo.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:59

Ik heb ook eens een Fries gereden die zo mega sloom was. Je kon gewoonweg niet tot hem doordringen. Ik heb wel eens gehoord dat Friezen zich helemaal kunnen 'afsluiten' en dan kun je doen wat je wilt maar ze zijn dan gewoon niet te bereiken.
Ik neem aan dat wanneer dit met een paard gebeurt, hij niet goed in zijn vel zit. Laat hem eens heel goed nakijken.
Ik zou sporen ook thuislaten, die zijn niet bedoeld om een lui paard mee vooruit te schoppen. Als je daar geen adequate reactie van krijgt, stomp je hem alleen maar meer af, en is het einde zoek.
Idd kleine hulpen vragen ondersteund door stemhulp, geen reactie, meer been, evt een tikje met de zweep. Nog geen reactie, direct weer een tikje. Enz.

Hoelang rijd je hem al? Misschien begrijpen jullie elkaar nog niet zo goed. Of is hij heel erg eenkennig. Hoe gaat het tussen het paard en zijn eigenaresse, is de situatie dan ook zo?
Steek wat tijd in vriendjes worden en hou het rijden en de rest van het contact met hem leuk en afwisselend. Ik zou steeds korte stukjes rijden (al is het maar een kwartiertje), zorg dat hij plezier in het werken houdt! Gaat een oefening goed, lekker belonen en direct stoppen.

Succes Lachen

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:34

wat een onzin Bloos
als je het mij vraagt heeft dit helemaal niets met het ras te maken....
misschien dat friezen er aanleg voor hebben...

het paard is dood voor het been...?

Ik had het eerst ook heel erg, dat ik bij elke pas aan het drijven was...
de oplossing: ( voor mij teminste... )
veel overgangen maken, van stap naar draf... EEN! kuitdruk geven, geen reactie? tikken met een zweepje, hoe hard het moet hangt af of je reactie krijgt.
geen reactie op de zweep? harder... eigenlijk zo hard tot je paard wel reageerd.

en dit in alle overgangen. reageert je paard op deze overgangen dan kun je overgangen in de overgangen gaan maken.
snelle draf- langzame draf- pasje uitstrekken
langzame stap- snelle stap

en als je paard dan goed aan de hulpen staat heb je ook controlle over het tempo.
dit procces kan weken/maanden duren...
succes!

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:13

Naar mijn mening ligt het ook niet aan het ras. Vraag me inderdaad ook af hoe dit paard bij de eigenaresse zelf loopt ?

Hoe zit het met de conditie van het paard? Hoeveel regelmaat zit er in zijn werk? Krijgt hij de kans om ontspannen te lopen?

Je kan wel vanalles gaan roepen zoals na laten kijken en op ander voer zetten, maar zou eerst eens bovenstaand goed nagaan?

Sporen ook zeker achterwege laten, daar stomp je ze alleen maar mee af. Veel overgangen rijden, rechtuit laten lopen, geen stelling e.d. maar gas is alles! Geef je paard het vertrouwen dat hij mag lopen... En reageert hij na 3 keer niet op je been, geef hem eens een goede "schop" want blijven schoppen heeft totaal geen zin. Je zweep zou ik gebruiken om hem gewoon bij te tikken en niet om te straffen als hij niet wil lopen, want dan gaat die zweep alleen maar tegen staan. En je stem is super belangrijk. Gebruik die ook vooral veel tijdens het longeren!

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 15:16

Bedankt iedereen voor de reacties Knipoog

Eerst even dit: ik ben niet tegen het ras en zeg niet dat gelijk alle friezen sloom zouden zijn,
er zijn genoeg goede voorwaartse friezen. Tong uitsteken

En sporen gebruik ik al niet meer ik ben daar zelf ook niet zo voor.
Met longeren gaat het wel heel goed toen ik hem het eerst ging longeren begon hij gelijk te racen door de bak maar naardat hij uitgeraasd was ging hij echt mooi lopen.
en de eigenaresse heeft veel op hem gereden maar kreeg daarna meer belangstelling voor een andere fries.
Toen heeft hij een aantal jaar stil gestaan.(wel losgegooid en in de wei en wat licht koetswerk maar niet rijden)
Eind November kwam ik op die stal stage lopen en kreeg ik les op hem en daarna vroeg de eigenares aan mij of dat ik hem vast wilde verzorgen en dat doe ik nu nog steeds.

Groetjes

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:19

koop een zak haver en geef hem elke dag een flinke schep... wedden dat ie actie word Tong uitsteken

Maar goed het is je eigen paard niet, dus dat gaat wat moeilijk

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:22

Sloomheid is amper af te leren in mijn ogen, ik ken een Fries die je kon slaan, schoppen maar gewoon niet vooruit ging. Mijn Fries is niet rustig te krijgen. Misschien door buiten te gaan rijden en leuke dingen te gaan doen, hoe is je Fries zijn conditie? Hier kan het ook mee te maken hebben.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:41

Is het sloomheid, of is hij niet voor het been?

Inderdaad even kijken naar het voerschema. Als hij nog hetzelfde krijgt als toen hij op de wei stond, zal dat te weinig zijn.

Probeer ook je hulpen in fases te geven. Dan weet je paard ook waar hij aan toe is en zal sneller gaan reageren op de hulpen (omdat hij weet dat er dan toch de sterkste fase komt al shij niet reageert).

Begin met zelf actief zitten, denk aan de gang die je wilt hebben.
Daarna druk meet je benen. Je gehele benen, dus ook je bovenbenen.
Nog geen reactie dan trek je je hakken op (ziet er niet netjes uit) en geef je daarme druk.
Als laatste fase kan je dan (terwijl je dus die druk met je benen en hielen ook aanhoudt) gaan tikken. Eerst tegen je eigen been, dan tegen je paard en uiteindelijk gewoon een flinke tik op zijn kont.

Als je dit consequent volhoudt, zal je merekn dat je paard sneller zal reageren op je hulpen. Maar let er dan wel op dat je niet constant zit te drijven. En ook niet tegenhouden met je handen als je een hulp voorwaarts geeft.

Wat je eventueel ook zou kunnen doen is Traumeel geven. Doet een stalgenoot van mij met een erg slome fries ook en die gaat er echt goed van lopen. Ze zit gewoon veel beter in haar vel en heeft meer energie.