Mijn paard hangt in de teugels hoe leer je het af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Mijn paard hangt in de teugels hoe leer je het af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 18:08

Heej ik heb een vraagje aan jullie en ik wil graag jullie antwoord weten!
Ik heb een leasepaard en na eindelijk een jaar of 2 krijg ik haar een beetje aan de teugel. Maar als ze aan de teugel loopt een kwartiertje, 20 minuten begint ze gelijk in de teugels te hangen. Dan geef ik een klein schopje, dan laat ze 5 seconden los en begint ze weer te hangen. En als ik een zacht tikje geef doet ze het weer.. Heeft iemand misschien goede tips voor mij??

xxx

Nibbit

Re: Mijn paard hangt in de teugels hoe leer je het af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:10

Niet terug trekken, je hand ontspannen en been geven.
Iedere keer weer als ze begint

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:13

Ben het met Nibbit eens Pling
Als ze gaat hangen, meteen weer been geven, je handen ontspannen en steeds weer kneetjes geven.
Steeds maar weer proberen, totdat ze een keer ophoudt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:20

Het klinkt makkelijker dan het is trouwens, maar je moet gewoon volhouden, aandacht er goed bij houden.

Na ongeveer 10 minuten zou ik het paard ook weer even aan een lange teugel laten stappen, even de spanning weg, en dan weer verder rijden. (dan kun je zelf ook even ontspannen)

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:25

je moet hem scherp aan het been maken. Heel consequent zijn en niet genoegen nemen met geen reactie. Niet voortdurend benen erbij. Maar 1 keer been is reactie (en blijft reactie). Veel overgangen en tempowisselingen rijden.
Probeer hem niet alleen maar snel te laten gaan, maar actief voorwaarts. zo komt hij vanzelf wel van voren en kan hij van achter een beetje gaan dragen zodat hij zich niet op die voorhand stort.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:28

hej het gata niet over dit probleem ofzo hoor maar,ik had vanavond les met mijn haflinger en toen zij die mevrouw die me les geeft ze is kreupel en ik kwam thuis we gingen kijken en er was niks aan de hand het vald me wel op ,dat we in de buitenbak voro het eeerst ging ridjen komt het daardoor door ofzo weet iemand wat het is ofzo groetjes

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:32

romylisa schreef:
hej het gata niet over dit probleem ofzo hoor maar,ik had vanavond les met mijn haflinger en toen zij die mevrouw die me les geeft ze is kreupel en ik kwam thuis we gingen kijken en er was niks aan de hand het vald me wel op ,dat we in de buitenbak voro het eeerst ging ridjen komt het daardoor door ofzo weet iemand wat het is ofzo groetjes

ik denk dat je beter even een eigen topic kan aanmaken....
BTW let even op je typgebruik

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:35

veel naar voren rijden

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:49

Als het paard hangt moet je weer voorwaarts van de hand af rijden.
En inderdaad niet te lang ook eens durven te ontspannen het rijden moet voor jullie allebei leuk blijven

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:57

Als ze pas kort heeft geleerd om aan de teugel te lopen is het heel goed mogelijk dat haar spieren dat nog niet zo lang kunnen volhouden. Het kan dus heel goed dat ze gaat hangen uit vermoeidheid.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:57

het paard moet zijn achterhand wat meer gebruiken, veel overgangen rijden zodat hij zijn achterhand er wat meer onder zet.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 06:37

Weten jullie misschien hoe je kan voelen dat ze haar achterhand gebruikt??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 06:42

Als een paard de achterhand goed gebruikt merk je dat als het goed is vanzelf. Het paard gaat dan echt lopen, wordt iets lichter in de hand, je kan beter zitten...

Een paar pasjes achterwaarts en daarna weer voorwaarts weg stappen of draven wil ook goed helpen om de achterhand sterker te maken.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:12

Ik reed wel eens een paard dat ook ontzettend op je hand ging hangen omdat dat lekker makkelijk was. (alleen dit paard had/heeft een slecht evenwicht dus als je hem zo door liet sukkelen had je wel eens kans dat is onderuit ging, tenminste, ik heb gehoord dat dat ooit eens is gebeurd).
maar, bij dat paard reed ik ook veel overgangen, veel been , en zodra het echt ging hangen opende ik m'n handen.
hierdoor kon hij dus niet echt gaan hangen omdat hij op moest passen om neit te vallen zodra ik m'n handen opende.
met als gevolg dat ie dat risico liever niet nam en gewoon lekker op z'n eigen beentjes ging lopen.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 17:29

Bedankt voor jullie tips! Het gaat al stukken en stukken beter, ook dankzij jullie! Heel erg bedankt hea! Nog verder iemand tips!? Vanaaf ga ik misshcien foto`s maken zet ik er dan nog wel op!