geen rem buiten, ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

geen rem buiten, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 16:25

Mijn paard is de laatste tijd weer erg sterk buiten. Als ze een open vlakte oid ziet dan wil ze het liefst meteen in galop wegstuiven. Ook als ik gewoon wil wegdraven gooit ze haar hoofd in de lucht en gaat slingeren, bij voorkeur rent ze dan de struiken in of tegen een boom aan. Het is gewoon echt gevaarlijk zo, de rem is dan totaal zoek.
Ik rij haar met een tiedeman, dan kan ze toch nog haar hoofd in de lucht gooien, zelfs met een slof trekt ze gewoon de teugels uit mijn handen.
In de bak gaat het wel want dan kan je haar gewoon op de volte zetten.
Ik denk erover om haar met een ander bit te rijden, iets wat scherper inwerkt zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Ik wil haar dan gewoon met een los teugeltje rijden en dat het bit alleen inwerkt als ze er weer eens vandoor stuift.
Heeft iemand tips welk bit geschikt zou zijn.

Cyruss__

Re: geen rem buiten, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:26

ligt eraan met wat voor een bit je nu rijdt?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:28

ik rij met een pessoa buiten .. met een dubbele teugel dan .. een op de "trensring"en een op de onderste ring (wel een met 4 ringen..) dan kan de de onderste teugel erbijpakken als ze er vandoor gaat Knipoog

Cyruss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:29

ik zou niet gelijk over gaan naar een pessoa, zou dan eerst voor een Dtrens gaan

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:32

pessoa heeft geen andere inwerking als een trensje tot ze er vandoor gaat Knipoog dus "gelijk overgaan" is niet zo'n grote stap .. alleen is ze zo makkelijk terug te nemen als het fout gaat Knipoog

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:33

ik zou ook een pessoa gaan rijden maar denk er goed over na want als je hem op die onderste ringetjes hebt dat je dan een hefboom effect hebt en dat doet pijn in je paard zijn mond

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:34

je hoeft die hefboom ook niet te lang vast te houden .. ik hoef mn teugels daarvan alleen maar op maat te nemen.. meer niet .. daarna laat ik ze weer los Knipoog

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:40

dan nog heeft het paard hefboom effect in zijn mond

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:35

dat heeft hij bij een normaal tensje evengoed als je m op t trensring heb zitten Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:40

smurffie schreef:
ik rij met een pessoa buiten .. met een dubbele teugel dan .. een op de "trensring"en een op de onderste ring (wel een met 4 ringen..) dan kan de de onderste teugel erbijpakken als ze er vandoor gaat Knipoog

Zo doe ik het ook.

En verder; als ik op een buitenrit mijn paard niet meer kan stoppen, gaat veiligheid voor dan heeft ze maar even pijn (ook als ik hard trek blijven de oortjes naar voren het zal dus wel meevallen Knipoog )

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:45

een stipje ik hem namelijk hetzelfde probleem

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 20:37

pessoa dacht ik ook aan. en dan met 2 teugels bv, 1 op de gewone ring en de andere verder naar onder voor de rem. Ik rij haar nu op een bustrens. Heb ook al een keer een appelstangetje geprobeerd maar daar kon ze niet goed tegen, kreeg er gewoon bloed van in haar mond.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 20:38

een vriendin van mij heeft haar trouwens met een hackemore gereden, dat ging best goed, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:40

Misty is ook erg druk buiten, rijd nu buiten met Hackamore.
Gaat opzich wel goed, maar een echte handrem zou er nooit echt op komen. Ik gebruik de hack er meer voor dat ik haar mondhoeken niet kapot trek ofzo (wat een keer met de cross wel het geval was Boos! )

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:42

pelham stang met dubbele teugel, dus niet met het pelham riempje, dan kun je nl. niet goed "doseren"

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:44

Geen scherper bit nemen. Misschien zal het in het begin helpen maar later zal ze ook dat bit gaan vastpakken en alsnog gaan rennen en dan moet je weer een scherper bit nemen straks.

Ik zou wat grondwerk gaan doen, zorgen dat ze beter op je hulpen komt te staan en dus zeker geen scherper bit nemen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:44

ik ben helemaal niet voor 'het lukt niet dus ik neem een ander bit' Het zou even goed kunnen dat dit aan jou ligt.

Ik ken je probleem; Mijn paard heeft het namelijk ook gehad. Maar met goed toezicht (mensen die er iets van af weten) en goede rijtechnische hulp kom je ook een heel eind. Mijn advies is: Los dit dressuurmatig op, niet met een ander bit. Want als je paard eenmaal de rem kwijt is: Zal ze ook niet gaan stoppen voor een scherper bit. En daarmee maak je haar/zijn mond alleen maar harder door.
Welke tips ik heel hard heb toegepast, (en nu af en toe nog altijd moet toepassen) zijn vooral:
-In je zadel gaan plakken, zithulpen dus.
-Met teugels nog altijd je paard z'n bewegingen volgen (!)
-Eventueel op de volte zetten
-Lukt dat niet: stelling links, stelling rechts nemen. Dat remt af, maar doe dit niet telkens; zo krijg je ook wel eens paarden die niet meer recht willen/kunnen galopperen.
-Gaat dat niet (wat ik al raar zou vinden) eventueel parkeren tegen een boom/hek/struik.

Maar vooral: oefenen oefenen oefenen. Bij mij waren er erg grote maïsvelden waar wij op gingen, en galoperen maar! Gaat ze er vandoor? Terug nemen, desnoods in draf, of een cirkel volte maken. Is de snelheid op het einde van de volte niet gedaald: rijd eens constant die volte; en draf, en galop, en draf en galop, en volte verkleinen en vergroten. Heb je een rustig hand galopje? Neem dan weer je lange stuk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:49

Controleer eerst of je tuig goed past. Geef haar op een veilige plek de ruimte om wat stoom af te blazen, liefst in de bak zonder ruiter.

Hoeveel krachtvoer krijgt je paard?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 20:54

dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zit hulpen reageerd ze niet op, teugels ook niet. Ze is enorm sterk, zelfs een gigantische ruk aan de teugel helpt niet. Ja kan het bit helemaal door haar mond heen trekken daar heeft ze maling aan. Tegen een boom parkeren is levensgevaarlijk want daar loopt ze gewoon tegenaan. Ik heb nl. al een keer een aanvaring met een lantaarnpaal gehad. In de bak gaat het dressuurmatig best goed, maar buiten dan wil ze gewoon hard, meer uit joligheid. Het enige wat helpt is op een volte trekken, maar dat kan niet altijd omdat je soms op een smal pad rijd bv.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:56

ik ga met soet mee!

sterker nog.. ik heb mijn vorige verzorgpony op een iets zachter bitje gezet!

mijn vorige verzorgpony nam ook het bit tussen de kiezen en rénnen, maar heb 's winters geen bak en 'moest' toch rijden.. dus hup, naar buiten, rennen? op de volte! en dat zit erin gestámpt ondertussen.. ze kwam op m'n zit, en stemhulp, terug, zelfs weinig teugel.. Heb toendertijd een eigen hoofdstel gekocht en ook een bit, was dat bitwisselen een beetje zat dus een dubbelgebroken trensje gekocht en eraan gehangen, ze loopt/liep er súper op, heel relaxed, ze liep eerst ope en enkelgebroken trensje.. Beide wel dik, en het is op zich geen wereld van verschil, maar dubbelgebroken is - wta mij verteld is - toch zachter..

maargoed, dit rijtechnisch oplossen, en eventueel kun je haar ook de one-rein-stop leren, zie hier *klik* leren, maar dat is écht je uiterste noodrem!

*edit* zie nu je bovenstaande post.. maar als ze daar maling aan heeft, tóch proberen, alles valt op te lossen met genoeg geduld hoor! dus óók dit.. anders es aan een instructrice vragen?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 21:04

Ze heeft nu een heel zacht bitje, maar dan zit er dus geen rem op. Het is verder een heel rustig paard, schrikt echt nergens van en hoeft ook geen stoom af te blazen. Als je blijft stappen is er ook niets aan de hand. Zodra ik ga draven wil ze hard. Het ligt denk ik niet aan mij, want bij anderen doet ze het ook, ook bij iemand die z-dressuur rijd en echt wel weet wat ze doet. Zo'n pessoa bit leek me wel handig omdat je die dan alleen laat inwerken als ze hard wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:10

Het bit IS geen rem.

Maar daar was je dus zelf ook al achter.

Advies van mijn kant:
Terug naar de basis, grondwerk, leidoefeningen (ook aan de hand wandelen), aan jullie verstandhouding en vertrouwen werken, etc. Met rust, zachtheid, begrip en respect.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:15

Heel goed gezegd, JoviBan!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:22

mijn ijslander is ook niet een van de makkelijkste.
het grappige is dat zins ik bitloos rij ze veel makkelijker te stoppen is.
met bit idd kop omhoog en rennen maar, ook met d'r mond open en gewoon door gaan.
nu zonder bit is ze niet gelijk over de zeik als ik haar terug neem en heeft kop omhoog ook weinig zin, omdat ze niet onder het bit uit kan komen. ja ze probeerde het wel in het begin, maar dacht toen volgens mij " oh dit heeft geen zin nu" dus is het er langzaam uit gereden.

en idd stelling vragen bij al maar iets versnellen van je paard als je dat niet gevraagd hebt.
het is zeker niet helemaal weg, maar ben er zeer tevreden over.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 06:20

Mijn paard was toen ik haar net had ook zoals het paard van de TS.
(alleen reed ik toen niet met hulpteugels,wel met pessoabit)
Ik had geen bak,en kon alleen naar buiten,maar als ze de kolder had dan gingen we,en hard ook.
Ik reed met korte strakke teugel,en rukte en plukte regelmatig in haar mond,omdat ze gewoon net deed of ze niet luisteren wilde.
(ik dacht toen: wie niet horen wil,moet maar voelen)
Iemand zei tegen me dat ik het eerst moest leren vanaf de grond,dus naast haar lopen,en dan oefenen met rennen en stappen,(draf en stap) en veel overgangen moest maken naast het paard,en als mijn paard mij overal goed zou volgen,dus draven als ik ging rennen,en stappen als ik liep,halthouden als ik stilstond,dan pas mocht ik er weer op,en gaan rijden.

Dat oefenen ging na een tijd goed,ze volgde mij,en lette ook echt op wat ik deed,en het rijden ging meteen ook beter.
Ik hoefde niet meer te rukken en te plukken aan het bit,en de druk was van de teugels.
Ik ben veel gaan rijden,en buiten ook veel overgangen gereden.
Zodra ik dacht dat het niet zou gaan bleef ik thuis,en ging weer naast haar oefenen.

Dat heeft zo geholpen,dat was het begig van de relatie die ik nu met haar heb.
Ik rij nu buiten zonder bit,soms met halster,soms met touwhalster,bitlooshoofdstel enz.
Maakt geen verschil met het rijden met bit,behalve dat ze nu meer op mij let,en niet meer op wat ik met dat bit aan het doen ben.
Ze is dus veel rustiger,ontspannender,let richt haar aandacht op mij.

Ik zeg niet dat je zonder bit moet gaan rijden,maar er is een andere oorzaak van jullie probleem dan een harde mond of een fout bit.
Het probleem zit hem in de basis,in de communicatie tussen jullie samen.
Jij wil iets,en als zij er niet van overtuigt is,dan lukt dat niet.
Ze doet wat ze wil,en houd geen rekening met jou als ruiter.
Het heeft ook geen zin om haar te straffen met een slof of streng bit,je wil haar medewerking hebben toch? dus dan moet je samen-werken,en niet tegen-werken.
Werk daar aan,en dat zal misschien een tijd duren,maar als het zover is,dan kan je de hele wereld met je paard aan! Pling