Hoe verruimen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odetje92

Hoe verruimen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 14:21

Mijn paard snapt niet hoe die moet verruimen tijdens de middendraf.
Ik zorg wel dat ze wat meer tempo maakt, geef haar ietsje meer hals lengte
en drijf met mn zit haar tot wat grotere passen, maar ze verruimt niet.

Hoe kan ik haar leren om haar passen te gaan verruimen en kan ik nog iets doen
aan hulpen om haar dit duidelijk te maken?

Urielle

Re: Hoe verruimen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:59

Niet meer ruimte geven.
Als je meer ruimte geeft, hebben ze de ruimte om te versnellen, lang te worden, op de voorhand te vallen.
Gewoon contact houden en bijdrijven tot je de grens bereikt. Die grens moet je steeds meer opschuiven. Galoppeert ze aan? Terugpakken en gelijk weer been eraan.
Probeer niet meer tempo te maken, het tempo moet gelijk blijven, maar de passen ruimer.
Balkjeslopen kan goed helpen.

Ik ben momenteel met hetzelfde bezig Knipoog

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:02

inderdaad steeds de grens opzoeken en natuurlijk belonen als ze het weer ietsje beter doet als de vorige keer Lachen
ook handig om het in de les te vragen dan kan je instructeur erop letten want die kan natuurlijk ook goed zien of ze echt verruimt of alleen sneller gaat.
op den duur ga je het wel voelen, maar altijd handig als iemand zegt of het goed gaat of niet Knipoog
veel succes

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 16:06

veel ruimte geef ik niet, dat beetje dat ik haar geef is om haar duidelijk te maken dat ze mag verlengen.
maar wat bedoelen jullie met die 'grens'? Verward

M_nimco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:11

hey, ik zat dus met hetzelfde probleem...
ik heb gewoon heel veel overgangen gereden en verzamelen en weer veruimen, dit moet je gewoon constant blijven doen en vaak herhalen. op het moment dat je voelt dat hij/zij echt 'vertrekt' vanuit de achterhand, moet je nog maar is even vragen of ze al een beetje veruimd. Knipoog succes ermee Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:21

Met balkjes draven kun je je paard wel helpen. Je maakt de afstand tussen de balkjes steeds iets groter, tot je paard duidelijk verruimt. Als dat goed gaat, haal je steeds meer balkjes weg, maar vraagt nog wel evenveel verruimde passen. Op een gegeven moment snapt je paard wat je bedoelt.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:27

even een abo,
mijn paard heeft hier ook nog wel moeite mee, en gaat ook liever sneller dan echt de passen veruimen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:39

Odetje92 schreef:
veel ruimte geef ik niet, dat beetje dat ik haar geef is om haar duidelijk te maken dat ze mag verlengen.
maar wat bedoelen jullie met die 'grens'? Verward

Wanneer je begint met het aanleren van het verruimen kun je heel duidelijk voelen dat je je paard tegen de grens aanrijdt. Ze verliezen balans of missen even de kracht om verder te gaan en gaan onregelmatig lopen of ze springen aan in galop omdat het even te moeilijk is.
In het begin kun je nauwelijks verruimen zonder dat je paard het moeilijk krijgt maar ze gaan steeds meer kunnen en door tegen de grens aan te rijden, blijf je dus verbeteren tot je paard straks echt sterk genoeg is om te gaan zitten en de voorhand vrij te maken.

Als het goed is hoef je geen ruimte te geven. Je geeft been bij en dan moet je paard aantreden, daar heeft hij geen extra ruimte voor nodig Knipoog Dan worden ze alleen maar lang en loperig.

Maar het is moeilijk. De mijne begint het nu te snappen maar die heeft wekenlang alleen aangegaloppeerd en werd alleen maar heel heet en lastig ervan.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:42

Ik had precies hetzelfde probleem. Ik ben naar buiten gegaan en op een lang zandpad maar naar voren wezen rijden. Op een gegeven moment snapte hij het eindelijk, en voila.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:57

Ik hou het even bij, Cloud gaat veel kleine pasjes nemen in plaats van een paard grote passen.

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:26

Volgens mij help het ook om stukken wat langerzamer te gaan (verzamelen) en dan verruimen zo moeten ze hun passen wel groter maken.. Maar geen langere teugel geven.. want als ze meer ruimte krijgen van voren zullen de passen ook versnellen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:31

tinka__ schreef:
Volgens mij help het ook om stukken wat langerzamer te gaan (verzamelen) en dan verruimen zo moeten ze hun passen wel groter maken.. Maar geen langere teugel geven.. want als ze meer ruimte krijgen van voren zullen de passen ook versnellen.

klopt idd, dit heb ik laast een geprobeerd en werkt ook goed, eerst heeel erg verzamelen (dat ze bijna tegen de stap aan zitten, maar nog wel actief blijven achter) en dan weg rijden en dus veruimen Ja

EmMyYy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:43

het moet ook gedeeltelijk in je paard zitte

Ster_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:19

Odetje92 schreef:
Mijn paard snapt niet hoe die moet verruimen tijdens de middendraf.
Ik zorg wel dat ze wat meer tempo maakt, geef haar ietsje meer hals lengte
en drijf met mn zit haar tot wat grotere passen, maar ze verruimt niet.

Hoe kan ik haar leren om haar passen te gaan verruimen en kan ik nog iets doen
aan hulpen om haar dit duidelijk te maken?

Je moet de pas verruimen dus niet sneller laten gaan!

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:05

Ik ben daar nu ook mee bezig met mijn netpas 4 jarige merrie, ik maak korte tempowisselingen, in de draf maar ook in de galop. zo leert ze balans te bewaren en te verruimen inplaats van sneller te gaan.

Veel suc6 ermee