paard blijft stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Falco

paard blijft stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 20:59

ik ben bijrijdster van een 7 jarige fries die altijd bij een boer gestaan heeft en voor de kar heeft gereden.
toen hij net op de manege kwam waar wij staan had hij nog nooit in een binnenbak gereden.
nu komt mijn probleem als hij op rechts rijd dan gaat hij in staking hij wil niet langs de muur op rechts en wat we ook doen hij blijft gewoon stilstaan ook als ik de zweep gebruik gaat hij nog niet 1 stap vooruit nu zei de instructrice probeer hem te rijden met sporen en de eerste keer dat ik met sporen reed ging hij heel braaf langs de muur en nu vandaag ging ik voor de 2de keer rijden en hij was niet vooruit te krijgen weer op rechts ook niet met me sporen.
weet iemand wat ik nu het beste kan doen en heeft iemand dit ook wel eens gehad.
ik ben wel iemand die niet opgeeft ik blijf net zolang proberen dat hij er wel langs gaat al is het maar 1 x

steffi87

Re: paard blijft stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:09

Blijven proberen sowisow... en vooral belonen als hij het wel doet!! Misschien kun je met hem aan de hand er langs gaan? Ik heb geen idee of het werkt, maar proberen kan geen kwaad toch?

Falco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 21:17

het probleem is dat hij gewoon stil blijft staan hij gaat niet voor of achteruit wat je ook doet of probeert dat is mijn grootste probleem op dit moment het maakt mij niet uit hoe hij langs die muur gaat als hij het niet op de hoefslag doet vind ik dat ook niet erg als hij maar wel voorwaarts is en dat is dus niet hij gaat stokstijf staan en blijft ook staan vandaar dat ik het hier vraag om te kijken of iemand dat ook wel eens heeft gehad en wat hij/zij toen gedaan hebt op het op te lossen maar bedankt voor je antwoord steffi87

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:15

Misschien met een zweep erachter staan zwaaien of iets lekkers voor zijn neus houden?En dan heel erg belonen met je stem etc. verder weet ik het ook niet.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:28

ik denk dat je gewoon veel geduld moet hebben. gewoon stil laten staan en wachten tot hij alles goed in zich op heeft genomen en ziet dat er niks aan de hand is.

slaan of boos worden helpt hier denk niet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:25

Nee, inderdaad, daar wordt hij niet werkwillender van. Probeer inderdaad eens aan de hand mee te nemen, of vraag iemand aan het einde van het probleemstuk met een emmer met een paar snoepjes/biksjes te rammelen.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:28

Probeer het eens buiten de les: eerst aan de hand erlangs wandelen en daarna longeren. Gaat dit goed dan erop (aan de longe) en vervolgens los. Iedere goede aktie uiteraard uitgebreid belonen.

Lieski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:53

inderdaad zal boos worden zowieso niet helpen..

aan de hand zou ik zekers wete doen, en dan rustig doorblijven praten en doen alsof je niet merkt dat je in dat gebied komt Knipoog
ook als ie stopt gewoon rustig doorblijven praten en steeds even vragen of hij wil.. Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:57

Ik denk (weet bijna zeker) juist dat hij juist jou aan het uitproberen is. Want als hij de 1ste keer met sporen er wel langs gaat, en dan opeens niet meer nadat hij het doorheeft, dan lijkt het er toch wel verdacht veel op dat hij jou uitprobeerd.
en dan mag je dus best boos worden.

Ik zou grote voltes rijden en dan als hij dat kleine stukje bij die muur wel langs de muur gaat/hoefslag raakt, belonen. en dat steeds uitbreiden (volte meer ovaal maken bv) of meer vierkant gaan rijden, zodat je steeds meer langs die muur gaat.

want ik neem aan dat hij niet bang is voor die muur, dus hem lief laten kijken heeft geen nut.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:12

Ik sluit mij aan bij bovenstaande tips over belonen, maar ik ben het ook eens met ThaGirl, hij probeert je uit.
Doe je sporen aan de kant (dat is geen dwangmiddel) en ga idd met hem aan de hand en aan de longe oefenen. Gaat hij er dan wel langs, maar tijdens het rijden nog steeds niet, vraag dan hulp. Een stalgenootje (of instructrice) kan hem aan de hand nemen terwijl jij erop zit, ook kun je afstappen en met hem langs de muur lopen.

Sta nooit toe dat je voor hem een andere route rijdt. Geef nooit toe. Al moet je afstappen en hem naar voren trekken, laat hem niet nogmaals winnen (trekken is natuurlijk niet letterlijk Bloos ).
Rijd iedere keer een stukje verder naar de muur toe, voor je afstapt of om hulp vraagt. Misschien kom je er op deze manier over een tijdje gewoon langs.

Anders... Tja, dan is hij je echt aan het uitproberen. Geef hem op zijn kop met je stem ("en nu is het afgelopen!"), geef hem een flinke schop en hem aan de voorkant langere teugels om hem die kant op te laten gaan. Werkt dat ook niet, laat dan iemand met een longeerzweep hem voort"jagen" (en houd je goed vast Clown , of stap af). Beloon in ieder geval elke centimeter (en dat bedoel ik wel letterlijk) vooruit. Iedere vooruitgang is immers vooruitgang.
Succes Haha!

Falco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 13:37

hoi ik weet dat hij aan het uitproberen is we hebben aan de hand langs de muur gelopen en ook voltes gedaan hij ging nooit staken maar de laatste keer dat ik er op zat staakte hij dus niet meer vooruit te krijgen we hebben echt van alles geprobeerd en de ene dag rijd hij er wel langs en de andere heeft hij er gewoon geen zin in en als hij er wel langs gaat beloon ik hem echt de eigenaars van dit paard rijden daarom alleen maar buiten of in de buitenbak en ik blijf echt in de binnenbak proberen net zolang tot hij wel langs de muur gaat want ik geef echt niet toe maar het is wel frusterend hoor als hij stokstijf blijft staan ik heb echt alles geprobeerd maar als hij niet loopt dan doet hij het gewoon niet zoiets heb ik nog nooit gehad vandaar dat ik hier misschien wat tips kon krijgen. maar bedankt allemaal voor jullie reacties.
zaterdag ga ik het weer proberen en maar hopen dat hij dan wel loopt

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:59

Hij is je inderdaad aan het uitproberen. Het klinkt misschien raar, maar ik zou niets doen. Gewoon blijven staan. Gèèn been geven, helemaal niets zeggen; ga maar aan je komende vakantie denken oid Clown Haha! Maar hij mag dan ook niet voor- of achteruit of opzij. Hij moet wachten totdat hij het meer dan zat is Gaaaap en als hij dan uit zichzelf naar voren wil mag dat dus niet. Dan moet hij toch nog (even) echt stil blijven staan. Pas daarna geef je been en mag hij weer voorwaarts, recht vooruit. Het kan zijn dat het heel lang duurt, maar ik zou het lang vol houden, 20 min. minstens. Als het een flegmatiek paard is werkt het waarschijnlijk niet, maar je kunt het allicht eens proberen. Succes.

Falco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 18:55

Hoi allemaal,
ik heb afgelopen dinsdag een priveles genomen van een uur want ik wist hoelang het ging duren voordat hij langs de muur zou gaan lopen hihihihi en het heeft geholpen hij reageert totaal niet op je rechterbeen en zodra je hem dus been geeft voor de muur gaat hij staken en steigeren en bokken dat deed hij dus ook met de priveles maar ik heb hem na de nodige bokken en steigeringen toch langs de muur gekregen en daarna liep hij als een zonnetje en afgelopen zaterdag zonder de instructrice gedaan en hij ging in 1 x keer goed dus ik hoop dat ik het ergste nu wel gehad hebt, dit wilde ik jullie even laten weten.
bedankt voor jullie tips allemaal