Terug van het beleren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Terug van het beleren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 14:20

Binnenkort ga ik waarschijnlijk twee paardjes rijden voor een eigenaar.
Ze worden allebei een aantal weken weggebracht om (professioneel) beleerd te worden. Ik ben alleen erg benieuwd hoe ze terug gaan komen. Ik hoop wel dat ik even kan gaan kijken en een rondje sturen voor ze naar huis komen.
Ik ben benieuwd naar ervaringen met paarden die weg zijn geweest om ingereden te worden. Hoe ga je aan de slag? Kon je zo verder? of waren er nog dingen die thuis niet bleken te gaan? Heb je goede ervaringen? Of juist mindere? Wat mag je verwachten van een gerenomeerde africhtingsstal?

Anoniem

Re: Terug van het beleren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:29

Ik heb bij een springruiter gestaan die ook veel beleerde voor anderen, en hij vroeg de eigenaar of toekomstige ruiter altijd express een paar keer te komen rijden als hij erbij was als het paard nog bij hem in training stond.
Dan weet je heel zeker dat de verwachtingen op elkaar afgestemd zijn, en dat je het paard ook weer vertrouwd uit handen geeft. Ik vond dat een nette manier van zaken doen.

Hij is er helaas niet meer, en dat is onder meer een groot verlies voor de jonge paarden in de sport.

Overigens was er gewoon af te spreken wat het paard moest kunnen na zijn training. De ene eigenaar vindt zadelmak, harder/zachter en links/rechts genoeg, terwijl de ander vindt dat een paard pas ingereden is als het B-proef of -parcourswaardig is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 15:51

De eigenaar had het over een week of 4-6, die kijkt er meer financieel naar zegmaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:53

Dan zou ik gewoon afspreken dat je elke week even een keertje komt kijken, en desnoods de laatste 2 weken wat lesjes met het paard bij die trainer neemt. Dat werkt in de praktijk wel heel fijn.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:21

Het licht inderdaad aan de verwachtingen van de eigenaar hoe het paard terugkomt.

Mijn vorige verzorgmerrie (niet al te makke Oldenburg-merrie) is op 3,5 jaar voor 2 mnd beleerd bij De Nieuwe Heuvel (te Lunteren) omdat er niks mee gebeurde. Een jaar nadat ze daar weg was gegaan ben ik met haar aan het trainen gegaan (dochter vorige eigenaar deed er niks mee en laatste eigenaar heeft er een 1/2 jaar over gedaan iemand ervoor te zoeken) en alle 'knoppen' zaten er nog wel op, maar moest natuurlijk verfijnd worden enzo. Het viel mij niks tegen wat zij nog wist na 1 jaar! Terwijl ze maar 2 mnd onder het zadel was gereden!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:25

Ik heb er zelf niet voor gekozen.

Maar mijn oude verzorgpaardje is ook ergens anders ingereden, ik weet niet meer waar dat was, maar dat is niet helmaal goed gegaan, ze heeft daar 2 maanden gestaan en toen ze terug kwam was er niks meer mee te beginnen, het eninge wat ze deed was bokken, en keihard weg rennen. Waar het aan gelegen heeft weten we niet, de eigenaar ging wel elke week een x kijken en toen ging alles goed. Of het ooit nog goedgekomen is weet ik ook niet, want ze is daarnaar verkocht...