Onregelmatig lopen, maar niet kreupel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Onregelmatig lopen, maar niet kreupel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 10:49

Ik rij sinds deze week op een paardje van een vrouwtje bij ons op stal.

Zij kan voorlopig niet meer rijden omdat ze met dit paard is gevallen, hij struikelde, en hierbij een verschuiving heeft aan een wervel in haar rug. Heel vervelend voor haar.

Het is een leuk paard, alleen loopt vaak onregelmatig.
Ik vind het zelf super irritant, en ben ook geneigd om hem op stal te zetten, omdat ik niet wist wat hij precies aan het doen was (eigenaresse was er niet).

Ik heb het er met haar over gehad. Ze zei dat als je 'm dan een keer een klap met de zweep gaf het over is. Ik zei al "dat is nou niet het eerste wat in me opkomt als ik voor de 2e keer op een 'vreemd' paard van een ander zit Clown "

Ook vertelde ze tegen een stalgenootje van me dat er vroeger een meisje op reed (ken haar ook hoor) die vooral met de teugels bezig was. Die had de teugel kort en strak. Hierdoor is hij erg terug in zijn gang, en loopt hij zwaar op de teugel.

Nu zat ik dus zelf te denken, is dit niet de reden waarom hij dan onregelmatig loopt, en vaak struikelt?

Hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Ik ga vanavond voor het eerst met hem in de les, maar mijn instructrise heeft ook wel eens tegen haar gezegd dat ze 'm op stal moest zetten omdat ie onregelmatig liep, maar dan (zoals ze zei) gaf ze 'm een keer een mep en deed ie gewoon normaal.

Hij is ook onderzocht, en heeft dus verder geen pijn wordt gezegd. (Tandarts, veearts, 'paardenfluisteraar' Clown )

Dee_Es

Re: Onregelmatig lopen, maar niet kreupel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:53

Mijn verzorgpaard liep ook altijd net iets onregelmatig maar niet echt kreupel. En als je eens flink doorreed (dus niet rustig aan doen maar gewoon lekker gaan dressuren) dan hield dat onregelmatig lopen ook gewoon op. De eigenaren dachten dus dat het aanstellerij was en de DA kon ook niks vinden. Nu zijn we erachter dat hij al jaren hoefkatrolontsteking heeft en hij dus altijd met pijn heeft gelopen.
Ik zou het paard dus heel goed laten onderzoeken of ik zou stoppen met erop te rijden. Straks is er wat mee aan de hand en dan heb jij er gewoon nog op gereden, dan voel je je toch flink banketstaaf.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:33

De vorige amazone kan er inderdaad een reden voor zijn.
Op de manege waar ik gereden heb liep ook een paard die stug was in de mond en ook terughoudend liep en het voelde idd ook als onregelmatig wanneer hij aan de teugel liep. Wanneer je dit paard losser liep in de voorhand kon hij zijn schouder veel vrijer bewegen en werd hij steeds losser in zijn hele lijf. Jammergenoeg kan je met een manegepaard niet trainen tot het moment dat je EN in goede houding kan rijden EN regelmatig en soepel loopt.

Wat mij het verstandigst lijkt is les nemen. Daarnaast nog een aantal dingen die je kan proberen om te kijken waar het vandaan komt en hoe je het misschien op kan lossen:
- proberen de mond steeds minder belangrijk te maken door de teugelhulpen (zoveel mogelijk) te vervangen door gewichts- en beenhulpen;
- het paard niet hoog aan de teugel rijden, maar lang en laag instellen, zodat het alle vrijheid houdt in zijn gangen en ook wat minder terughoudend gaat lopen;
- misschien een keer lekker voluit rijden op breed zandpad? als je m dan (redelijk) los kan laten in de mond kan je kijken of ie dan ook nog terughoudend is in de gangen of dat het komt door dat 'gepluk' van de vorige ruiter;
- een paar keer goed vooruit rijden (uitgestrekte gangen e.d.)
- heb je al gezien of hij/zij ook zo beweegt aan de longe? misschien beperkt zijn zadel wel zijn (schouder)vrijheid in de bewegingen. aan de longe kan je het paard zien bewegen in plaats van voelen en dat kan je nieuwe inzichten geven. belangrijk is dan om in eerste instantie zonder extra's te longeren, zodat je het hele paard kan zien en ook kan zien waar hij eventuele spanning heeft, hoe hij zijn spieren gebruikt e.d., zodat je een betere evaluatie kan maken van oorzaak, gevolg en wat er aan te doen. Ook bij het longeren kan het goed zijn, indien je te weinig zicht/ervaring hebt iemand erbij te roepen die goed naar paarden kan kijken en kan zien wat en waar het fout gaat.

Veel succes ermee!

Roomys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:03

het kan zijn dat je paard teugelkreupel is: je hebt op een teugel meer druk dan op de andere

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:02

Mijn vorige paard heeft dat ook, wordt het te moeilijk, gaat ie onregelmatig lopen, gooi je de teugels los, is het over, laat je hem lekker zijn gang gaan doet ie het ook niet.

ook deed ie het niet bij mij, maar bij anderen wel...
teugelkreupel dachten wij, maar dat vind ik zo'n vaag iets

Roomys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 19:02

Tries_en_Faf schreef:
Mijn vorige paard heeft dat ook, wordt het te moeilijk, gaat ie onregelmatig lopen, gooi je de teugels los, is het over, laat je hem lekker zijn gang gaan doet ie het ook niet.

Hoezo vind je dit vaag?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 09:07

Gister heb ik hem voor de les eerst even losgegooid, hij liep niet zuiver in de draf. In galop bokken, crossen en scheuren, niks aan de hand.

De eigenaresse zei dat ik er gewoon op moest gaan, het zou over gaan. En beetje bij beetje werd het inderdaad minder.

Helaas hebben mijn medelesgenoten nogal lompe knollen dus die vlogen dwars op en over me, aangezien deze slaat zat het me niet heel lekker, toen ben ik in de andere bak gaan rijden.

Hij liep fijn, alleen dat onregelmatige, maar toch niet kreupel.
Heel apart, vind het zo vreemd.

Roomys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:00

misschien stijfheid? heeft ze het al lang? het kan natuurlijk ook iets van spierpijn zijn he Knipoog

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:54

Ik vind het maar eng klinken. Mijn paard liep ook zo. En ook werd het beter als je wat langer reed. Wat bleek zij had zware hoefkatrol en atrose en beestje liep altijd met pijn. Ik heb me toen ook echt voor me kop geslagen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:35

Vandaag hoefsmid erbij geweest, zat een oud hoefzweertje in d'r hoef waar ze soms last van had. Dierenarts was er vandaag ook, en die zei dat ze niet kreupel was... Scheve mond
Maar toch vind ik het niet normaal dat een paard die geen pijn heeft onregelmatig loopt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:50

Ik blijf erbij dat als een paard onregelmatig loopt er dan altijd iets aan de hand is. Eerst uitvinden wat er aan de hand is, en dan kijken of het slim is om ermee te rijden.

Bij mijn paard is een hoefzweer weggehaald en hij heeft een kneuzing in de zool. Daarom loopt hij niet helemaal regelmatig nu. Maar ik moet van de smid voorzichtig met hem rijden omdat beweging nu beter is voor die hoef.

Normaalgesproken zou ik een onregelmatig paard dus niet berijden.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:54

Ik zeg ook niet dat ik rij Clown

Want lees mijn laatste zin: Maar toch vind ik het niet normaal dat een paard die 'geen' pijn heeft onregelmatig loopt.

Maar eens ff zien hoe of wat.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:55

Dat is ook niet normaal. Er is gewoon iets aan de hand, anders zou hij niet regelmatig lopen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:55

Inderdaad Ja

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:46

het kan natuurlijk teugelkreupelheid zijn maar ook dan heb je te maken met een overbelasting en een scheefgericht paard.
Daar zul je dan wat structureels aan moeten veranderen. rechtrichten!!!! en voorwaarts rijden. Van een hoefzweer kunnen ze lang last hebben.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:52

loopt ze misschien achter de teugel want hierdoor kan een paard ook onregelmatig aanvoelen, en dat ze vaak struikelt kan ook beteken dat ze teveel op de voorhand loopt.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 15:57

Ja maar wat is dan de oorzaak van teugelkreupelheid?

Rechtrichten ben ik mee bezig, hij loopt ook een beetje scheef. Voorwaarts rijden is moeilijk, maar het helpt wel!

Achter de teugel looptie niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:01

Laat eens iemand meekijken die heel goed kan zien of het paard scheef is. Mooier nog, erop laten rijden als je het zelf niet helemaal voelt. Ik ben het eens met oosterhoff dat een onregelmatig paard heel vaak voorkomt uit scheefheid. En zoals scum zegt, er is ergens iets niet in orde anders loopt hij niet onregelmatig. Daarbij rij je hem net, en een scheef paard rij je niet zomaar recht, daar gaat veel tijd inzitten.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:01

ik zet hier even een stipje neer Lachen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 16:11

@ Aerdenhout, dat daar tijd in gaat zitten sowieso. Gelukkig heb ik tot volgend schooljaar zat de tijd, en si het de bedoeling dat de eigenaresse dan weer gaat rijden.

Hoe bedoel je scheeflopen precies? Ik weet wel dat ie linksom een stuk stroever de bocht door loopt.

Kijk, en verder weet ik dat er íets mis is, ik probeer er alleen achter te komen wat Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:15

Mik_ schreef:
@ Aerdenhout, dat daar tijd in gaat zitten sowieso. Gelukkig heb ik tot volgend schooljaar zat de tijd, en si het de bedoeling dat de eigenaresse dan weer gaat rijden.

Hoe bedoel je scheeflopen precies? Ik weet wel dat ie linksom een stuk stroever de bocht door loopt.

Kijk, en verder weet ik dat er íets mis is, ik probeer er alleen achter te komen wat Lachen

kijk even op deze site om te begrijpen wat we bedoelen betreft de scheefheid
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=167

Een paard wordt tegeulkreupel als het beide teugels niet in gelijke aanleuning neemt. In dat geval is het paard eigenlijk altijd scheef. de eigenaresse loste dit op door meer vaart te maken dit is een deeloplossing je zult bewust moeten richten en buigen.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:45

Roomys schreef:
Tries_en_Faf schreef:

Hoezo vind je dit vaag?

Nou, omdat het volgens mij vrij snel op teugelkreupel gegooid wordt, maar wat is het nou precies, ik kon er niet echt duidelijk antwoord op vinden, waar het vandaan komt en wat het is. Mijnes had het alleen als je iets van hem vroeg, als ie lekker mocht hobbelen buiten was er niets, maar op de volte stelling, oid, ging ie hobbelen, dreef je hem vooruit, was het over. Volgens mij was het gewoon een vorm van verzet, want je moest hem altijd goed bezighouden, want bakkaubouters en tijgers die zaten onder alle zandkorrels en dat was heeeeel eng...
Na een osteopatische behandeling was het een tijd over, maar sloop er toch langzaam weer in. Dus het kon toch ook weer iets lichamelijks zijn, omdat het na de osteopaat over was, maar misschien kwam dat ook omdat wij anders reden na die behandeling, rustig aan, niet teveel vragen.
Ook bijrijdster op wedstrijd werdt tot twee keer toe de baan uit gestuurd, en op het losrijterrein was het prima, niets aan de hand.

Ook iets van spanning bij de ruiter dus, maar ze noemden het teugelkreupel, mja, kreupel was ie niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:03

Teugelkreupel...dat wil zeggen dat je paard aan een kant niet loslaat, dus vast zit, en ergens pijn krijgt als je hem vraagt op te rekken. Vandaar dat, als ze mogen lopen zoals het voor hun met minste last geeft, je dan ook eigenlijk nooit wat ziet aan zo'n paard. Jammer genoeg kunnen we het paard niet vertellen dat als de pezen, spieren opgerekt worden het alleen maar beter gaat naarmate ze weer langer worden. Het zit ook heel vaak in de eigen scheefheid, of handigheid, van de ruiter. Iedereen is of links of rechts handiger n.l. Dit is natuurlijk wel een hele simpele uitleg!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:10

er zijn idd paarden die als ze goed gereden worden helemaal niet meer onregelmatig zijn Pling sommige zijn gewoon lui, anderen jaren verkeerd gereden enz enz... maar als dit beestje 100 % gezond is en er geen last van heeft kun je altijd proberen om die onregelmatigheid er uit te rijden Haha!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 15:19

Ik heb nou net weer gereden, en hij liep fijner als eerst. Is ook niet gek na 8 weken niet gereden te hebben. Ik heb vooral veel voltes gereden, stelling gevraagd, beide kanten op. En dit allemaal in stap.
Hierna een rondje links gedraafd en een rondje rechts, en voor mijn gevoel liep hij al veel lekkerder.

Daarna heb ik hem lekker uitgestapt, ik merkte goed aan hem dat hij echt aan het werk was geweest, terwijl we echt alleen stapten.

Heel toevallig had ik die site al bestudeerd Knipoog oosterhoff. Hihi.

Verschillende symptomen van een niet rechtgericht paard slaan zeker op deze, hij loopt onregelmatig, hij schudt met z'n hoofd, en hij loopt niet gelijk op twee teugels... Pfoeee... Het houdt je in ieder geval bezig Knipoog