Matador voor het eerst in Duitsland@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Matador voor het eerst in Duitsland@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 20:05

Vanmiddag heeft Barmat weer op Matador gereden. Het ging eigenlijk heel goed, hij was erg lief:

Afbeelding

Afbeelding

En toen ben ik er met de bibbers nog even op geweest. Vond het doodeng, maar volgens Barabara kon het wel. Dus:

Afbeelding

Wat een hoofdje he:

Afbeelding

kimmie261

Re: Matador voor het eerst in Duitsland@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:22

matador ziet er erg lief uit zo....

en barmat,voelde het naar meer???

knap paard is het hoor Ja

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 21:33

Matador was echt erg lief, Barmat vond ook dat er rust in zat, hij lijkt heel tevreden.

Ik vond het best heel eng om er op te gaan, maar ben blij dat ik het gedaan heb. Dat zit echt goed hoor!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:47

Jaaa... dat voelde wel naar meer hoor Ja

Matje is zo rustig en blij nu, hij is echt anders in vergelijk met twee weken geleden, een heel positief verschil.

Kan nu niet wachten tot de bak hier af is! Haha!

En dat Diablo er op gegaan is, vind ik helemaal super! En Matje was ook erg lief en rustig, dus ik durfde het wel aan Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:26

Hoe heten die hulpteugels of hoe je ze ook noemt die jij gebruikt en wat is de hoofdfunktie daarvan ? En is dat niet moeilijk rijden ?? Ik denk dat het hetzelfde effect heeft als een thiedemann of zie ik dat verkeerd ? Alleen dan heb je 1 teugel in de hand en verstellen onder het rijden is feitelijk niet mogelijk/makkelijk..
En zoals het op de foto lijkt gebruik je best een scherp bit toch ?
Wat is jouw ervaring daarmee? Of waarom heb je daarvoor gekozen ?

O ennne, is pure belangstelling en absoluut geen kritiek, ik probeer alleen wat ervaringen te "pikken".
Ik krijg als het goed is ook morgen een wat scherper bit binnen die ik alleen tijdens buitenritten wil gaan gebruiken zodat ik betere controle krijg.

Fijn dat het zo goed ging overigens dat is in ieder geval al weer een plus op je lijstje met minpuntjes Knipoog
Wie weet joh, valt het allemaal straks zo mee ! Even wat veiliheidsmaatregels treffen en even wat tijd gunnen om te wennen en probleem is misschien al weg grotendeels. Ja

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:35

Perrokai:

- die teugels die jij noemt is een zogeheten slofteugel, een hulpteugel dus. Hij werkt vrij scherp in, maar dat ligt volledig aan de ruiter die hem "bedient" zeg maar Lachen Een thiedeman bijvoorbeeld zet je op een bepaald niveau in, een slofteugel kan zo strak of los als een ruiter maar wil en is hiermee eigenlijk de moeilijkste en meest misbruikte hulpteugel allertijden....
Beginners raad ik zeker niet aan er mee te rijden, omdat verkeerd gebruik echt naar is voor je paard!

Ik rijd er (vandaag) mee omdat ik graag even wat extra controle wilde hebben, omdat dit de eerste keer is dat ik weer op Matador rij na een tijdje stilgestaan te hebben. Die slofteugel geeft mij meer controle als hij er ineens tussen uit piept zeg maar Knipoog

Het is niet moeilijker rijden dan met mijn stang en trens hoofdstel eigenlijk - ik heb de teugels ook op dezelfde manier in de hand - de normale teugel gaat zoals hij altijd hoort te zitten, tussen mijn ringvingers in, en de slofteugel pak ik langs de pink. Op deze manier werk je eerder in met de gewone teugel als met de slofteugel en dat is natuurlijk vriendelijker Lachen

Het bit is zo scherp als mijn handen natuurlijk, en ik heb heel bewust gekozen voor dit bit, op aanraden van de paardentandarts. Matador heeft zo'n enorm klein mondje! Hij heeft bitmaat 10,5cm, wat gelijk staat aan ponymaat, en je ziet op sommige foto's zelfs nog het bit een beetje uitsteken.... Het is een Myler bit, ongebroken trens. Hij is vrij smal/dun, dat klopt, maar omdat Matador's verhemelte vrij laag is, doe ik hem met een dikke trens echt veel pijn!

Ik heb lang moeten zoeken naar een goede trens en als je ziet hoe fijn hij hier op te rijden is..... Echt super! Mijn stang en trens zijn beiden ook heel dun/smal, om dezelfde reden, maar als ik daarmee rijd, dan merk ik gewoon dat het al een hele mond vol is Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:17

Aha ! Dat is heel duidelijk. Dan weet ik dat ik niet aan een slofteugel moet beginnen maar beter de Thiedemann kan gebruiken bij buitenritten (die ik nog moet gaan maken trouwens, had tot nog toe het lef niet). Helemaal omdat ik nog nooit uberhaupt met dubbel teugels of bitten gereden heb.
10,5 cm is iid klein, mijn paardje heeft al 13,5 en heeft helemaal geen grof hoofd zelfs. Myler bit zegt me niets, zal het eens opzoeken, een ongebroken trens is dan toch een stang ?? Blond
Ik heb een behoorlijk dunne enkel gebroken D-bustrens gekocht met koperrolletjes als ik het goed zeg.
(maak je straks ook mee dat je sommige dingen alleen nog in het duits weet, zoals Olivenknopf Gebiss mit Kupferrolle)
Ik heb hier inmiddels al drie bitten liggen en een liverpoolstang voor voor de wagen, maar dat is weer anders dan een stang die jij gebruikt denk ik.

Dat hupsen wat Mira doet trouwens dat doet mijn paard als hij enorm in paniek raakt voor zijn doen dan. Dan weet hij niet welke kant hij uit moet rennen en blijft hij op de plaats hupsen. Is wel lief van hem in principe want dat vind ik beter dan dat hij er vandoor schiet. Als ik ernaast sta doet hij dat ook, om niet over je heen te lopen als je voor hem staat. Maar dat is heel anders als bij Mira natuurlijk.

Ondertussen ben ik me nog steeds geestelijk aan het voorbereiden op mijn eerste buiterit op Sam, en moed verzamelen, terwijl ik weet dat hij eigenlijk best een eerlijk en braaf paard is.
Maar ja als je ouder wordt, wordt je voorzichtiger.....en ik heb natuurlijk 15 tot 20 jaar paardenpauze gehad. Daarvoor reed ik uitsluitend buiten, stom he.... Bloos

Met jullie komt dat echt wel weer goed hoor, dat weet ik bijna zeker......

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 23:20

Perrolkai, dat wat jij hebt, heb ik ook hoor. Vroeger kon het me allemaal niets schelen, maar nu.....ik ben heel voorzichtig geworden. En ik wil wel heel graag!

Gelukkig heb ik nu goede begeleiding en ondanks dat ik het nog steeds eng vind, probeer ik het toch. En het is leuk!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:40

O nog een vraagje, ik zie dat jij wat zwaarder bent net als ik overigens, kun jij goed doorzitten ? Ik niet namelijk, ook mede omdat Sam best hoog opgooit vanwege zijn friese bloed, dat is op Matador waarschijnlijk wel anders...heel de boel zwabbert en klotst mee bij mij, zo vermoeiend...

Diablo, ik wil ook zo enorm graag ! En eigenlijk is Sam best heel braaf, gaat ook probleemloos alleen het bos in. Ik moet gewoon een keer doorzetten of toch even wachten tot een meisje op een doodkalme pony hier uit het dorp meegaat. Maar vandaag of morgen als ik genoeg moed heb verzameld doe ik het gewoon een keer.
Aan de ene kant heb ik er liever iemand bij en aan de andere kant wil ik op mijn gemakje zelf even
"aanmodderen" zonder toeschouwers die de eventuele capriolen volgen, dat maakt dat ik wat minder gespannen ben. Ik heb verder enorm veel mensen die meedenken en helpen hier op de rijvereniging.
Daar ben ik echt zo blij mee, zonder hun had het een hele lange weg geweest naar het vertrouwen tussen Sam en mij.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:12

Nooit problemen met doorzitten eigenlijk... maar dat heeft denk ik meer met ervaring te maken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:31

Wat leuk dat je weer hebt gereden Ja
En rijd dat anders op zijn Duits?
Noem moet je hem natuurlijk anders toespreken Tong uitsteken

De 2e foto ziet er goed uit Barmat

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:34

Anders toespreken...??? Nee hoor, hier kennen ze het woord "frikandellen" ook Haha!

Maar het ging best aardig ja Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:36

Dat is makkelijk Ja
En is Barbeque ook hetzelfde?? Tong uitsteken

Fijn dat het na zo lang niet rijden weer lekker ging

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:38

Nee, BBQ heet hier Grill, ook makkelijk Tong uitsteken

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:21

Barmat schreef:
Nooit problemen met doorzitten eigenlijk... maar dat heeft denk ik meer met ervaring te maken Knipoog

Daar was ik al bang voor, maar ik blijf stug oefenen iedere dag en soms gaat het opeens en de volgende dag weer helemaal niet. Als hij te langzaam draaft loopt hij een soort van te dansen en dan word je gewoon omhoog gegooid en als hij sneller draaft dan gaat het beter.
Maar een echt dressuurruiter zal ik niet meer worden denk ik maar oefenen kan nooit kwaad.. Haha!
Wanneer ga je weer rijden op Matador ? Of komt hij binnenkort weer naar jou toe ?

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 05:27

Diablo schreef:
En toen ben ik er met de bibbers nog even op geweest. Vond het doodeng, maar volgens Barabara kon het wel. Dus:

mag ik vragen waarom je dan gen cap opdoet, is eigen keuze hoor, maar dat is dan het eerste wat ik zou doen Knipoog

ziet er verder leuk uit, leuk paard

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 06:32

Perrokai schreef:
Barmat schreef:

Daar was ik al bang voor, maar ik blijf stug oefenen iedere dag en soms gaat het opeens en de volgende dag weer helemaal niet. Als hij te langzaam draaft loopt hij een soort van te dansen en dan word je gewoon omhoog gegooid en als hij sneller draaft dan gaat het beter.
Maar een echt dressuurruiter zal ik niet meer worden denk ik maar oefenen kan nooit kwaad.. Haha!
Wanneer ga je weer rijden op Matador ? Of komt hij binnenkort weer naar jou toe ?

Als het goed is, komt hij binnenkort weer mijn kant op Ja

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 07:59

tassie schreef:
Diablo schreef:

mag ik vragen waarom je dan gen cap opdoet, is eigen keuze hoor, maar dat is dan het eerste wat ik zou doen Knipoog

ziet er verder leuk uit, leuk paard

Wat je zegt, eigen keus.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:17

Denk ook niet dat het dragen van de cap ineens alle bibbers wegneemt, maar wie ben ik Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:08

Jaaaa, ik ben vandaag voor het eerst op buitenrit gegaan en nog wel helemaal alleen ook! Met Cap, voor de zekerheid dus, nam niet de bibbers weg trouwens. En het viel eigenlijk allemaal best mee, was een heerlijk gevoel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 20:13

Perrokai schreef:
Jaaaa, ik ben vandaag voor het eerst op buitenrit gegaan en nog wel helemaal alleen ook! Met Cap, voor de zekerheid dus, nam niet de bibbers weg trouwens. En het viel eigenlijk allemaal best mee, was een heerlijk gevoel.

Goed gedaan! En nu vaker doen!