[Film]Zion (Gribaldi x Sultan) voor het eerst op HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

[Film]Zion (Gribaldi x Sultan) voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 14:58

Zaterdag hebben mijn man en ik een videocamera gekocht, zodat we de vooruitgang van Zion op flim kunnen vastleggen. Vandaag heb ik Zion gelongeerd, en mijn man heeft het gefilmd.

Zion aan de longe

Hij heeft nogal moeite met de bochten in galop, daar besteden we nog niet zo veel aandacht aan. Hij heeft nog wat last van zijn logge lijf en moet duidelijk nog balans vinden. Hij reageert wel heel braaf en daar ben ik al dik tevreden mee. Dit was btw de eerste keer dat we hem in de buitenbak longeerde. Normaal longeren we 1 à 2 keer in de week binnen. Filmpje is ongeveer 30 mb en duurt 9 minuten.
Enjoy Haha!

SuMii

Re: [Film]Zion (Gribaldi x Sultan) voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:22

Hahaha leuk filmpje hoor met die muzieke erbij zo! Hij is groot geworden he, en kan ze nog steeds goed wegzetten?! Was gisteren helemaal vergeten om eerlijk te zijn, maar kom echt snel langs Knipoog)

Lisanne_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:07

Wat een leuk paard.
Hij heeft mooie gangen.
Hoe oud is hij?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 18:44

Hij wordt volgende maand 3. Dan gaan we ook beginnen met inrijden. Ik kan bijna niet wachten Knipoog

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:37

Zion!! Go jij! Go jij!
Hij is echt leuk Erleyne Ja
Leuk filmpje ook hoor, ziet er leuk uit.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:49

Mooi filmpje! Het ziet er netjes uit! Hij loopt erg leuk! Ja

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:50

Zie ik het nou goed en heb je je longe aan zijn bit vast? Zou ik nog niet doen hoor, hij heeft duidelijk moeite met zijn balans en je moet hem af en toe best wel terug op de volte trekken. Dit komt wel allemaal in zijn mond terecht!

Voor de rest vind ik dat je de volte best klein maakt en je longe erg kort houd. Daardoor wordt jij ook snel in de rondte getrokken en ik vind het zelfs een beetje gevaarlijk, omdat ik zie dat hij wel eens een beetje naar je wil bokken. Als hij wil, kan hij je zo raken. Blijf zelf op 1 plek om je as draaien om hup lang die longe! Ik zou dan wel een longeerzweep bij je pakken, want dan is het een stuk moeilijker om hem op die grote volte te houden. Daar is immers de longeerzweep voor.

Uhm verder denk ik eigenlijk heel de tijd als ik hem zie lopen: KOM VOORWAARTS! Ik zie een beetje zweverig drafje en galopje, maar niet echt een mooie voorwaartse draf en al helemaal geen voorwaartse galop. Een jong paard moet altijd voorwaarts denken! Zo kan hij zijn balans veel beter zoeken en wordt hij pas echt sterker. Op deze manier ontwikkelt hij niets. Het kan goed zijn dat hij als reactie hierop gaat vliegen, maar ook dit gaat over. Die confrontatie zul je toch een keer aan moeten gaan.

Ik vind het wel een superleuk paard, en hij laat al erg mooie gangen zien! Ja

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 13:11

De longe zit inderdaad aan het bit vast, daar zijn we sinds kort me begonnen, ik doe hem nog wel eens slag door de neusriem, dus dat niet alles in zijn mond terecht komt.
Ik ben het met je eens dat hij meer voorwaarts moet, ik ben nog veel te voorzichtig met hem. Ik heb trouwens wel een longeerzweep bij me, alleen die zie je denk ik niet zo goed. Het probleem op het moment is, dat hij wel moet bewegen, maar niet mag vliegen. HIj is nog aan het herstellen van een verrekt bandje in zijn knie en bovendien hoest hij nog steeds, dus mag hij niet in het zweet. Vandaar ook de wat kleinere volte.
Ik ga je tips bespreken met mijn instructrice, maar ik denk dat ze wat het voorwaartse betreft het wel met je eens is.

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:48

erleyne schreef:
De longe zit inderdaad aan het bit vast, daar zijn we sinds kort me begonnen, ik doe hem nog wel eens slag door de neusriem, dus dat niet alles in zijn mond terecht komt.

Toch zou ik een paard wat nog regelmatig een snok aan zijn hoofd te verduren krijgt, puur omdat het nou eenmaal nog niet zo makkelijk op een volte loopt, niet lastig vallen met een longe aan zijn bit. Het is gewoon niet fijn te noemen.

erleyne schreef:
Ik ben het met je eens dat hij meer voorwaarts moet, ik ben nog veel te voorzichtig met hem. Ik heb trouwens wel een longeerzweep bij me, alleen die zie je denk ik niet zo goed. Het probleem op het moment is, dat hij wel moet bewegen, maar niet mag vliegen. HIj is nog aan het herstellen van een verrekt bandje in zijn knie en bovendien hoest hij nog steeds, dus mag hij niet in het zweet. Vandaar ook de wat kleinere volte.
Ik ga je tips bespreken met mijn instructrice, maar ik denk dat ze wat het voorwaartse betreft het wel met je eens is.

Ik snap dat je voorzichtig moet zijn met die knie (ik wist ook niet dat dit aan de orde was, ja nu je het zegt Knipoog ), maar een voorwaartse draf en galop brengt hem als het goed is niet in het zweet als je het kort en bondig houdt. Hij heeft ook meer aan 3 rondjes goeie voorwaartse galop als 30 rondjes dat zwerige loopje van hem. Lekker een stukkie voorwaarts galopperen zorgt er ook voor dat evt. slijmen die zijn hoest veroorzaken, lekker loskomen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:03

@Lotje85: als de longe om de neusriem doet, komt de snuk niet op het bit, maar op de neusriem Lachen Dus dan heb je hetzelfde effect als bij een halster Knipoog Ik doe het ook altijd zo. Niet alleen met de jonge paarden, maar bij alle paarden die ik aan de longe train Lachen

@Erleyne: het ziet er goed uit! Hij mag inderdaad wat voorwaartser Lachen Je zou bijvoorbeeld meer tussendoor kunnen stappen om te voorkomen dat hij te veel doet en gaat zweten. Zo hou je ook de tempocontrole Knipoog

Ben reuze benieuwd hoe hij het straks onder het zadel doet!!

Mijn eigen merrie train ik sinds een aantal weken ook aan de longe, maar dan wel met bijzet Lachen Zij wordt maandag weggebracht om zadelmak te maken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 15:15

Ik heb het gezien in je profiel Pletje, ziet er goed uit.
Als Zion helemaal zijn balans gevonden heeft, dan gaan we ook eens beginnen met bijzet. Maar voorlopig is dat even niet aan de orde, eerst zo maar eens de rondjes draaien Knipoog en weer een beetje op krachten komen. Ik ben benieuwd hoe jou Z'tje het doet onder het zadel. We hebben er hier nog een staan, die is al wat verder. Die wordt al gelongeerd met bijzet. Maar die is ook 10 cm kleiner, dus veel beter in balans. Grappig hoe ze nog verschillen in hun ontwikkeling.

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:19

Pletje123 schreef:
@Lotje85: als de longe om de neusriem doet, komt de snuk niet op het bit, maar op de neusriem Lachen Dus dan heb je hetzelfde effect als bij een halster Knipoog Ik doe het ook altijd zo. Niet alleen met de jonge paarden, maar bij alle paarden die ik aan de longe train Lachen

Op zoiets doelde ik ook indd. Of je nou een halster, kaptoom of neusriem gebruikt, maakt mij niets uit Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:29

@Erleyne: Dankjewel! Haha!

Als ze zo jong zijn en in training komen dan zie je inderdaad goed hoe verschillend paarden per individu kunnen zijn Ja Wij zien het ook al bij onze tweejarige hengsten; de 1 is echt nog slap en slungelig en de ander heeft al veel meer balans en power Lachen De laatste is inderdaad ook wat kleiner.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 15:56

Lotje85 schreef:
Pletje123 schreef:

Op zoiets doelde ik ook indd. Of je nou een halster, kaptoom of neusriem gebruikt, maakt mij niets uit Knipoog

Dan komt het dus op hetzelfde neer, want ik doe hem ook nog een slag op de neusriem ( overigens die ik dat bij de volwassen paarden niet meer, alleen bij die jonkies om de snokken op te vangen ).

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:56

Leuk paard! Kan al lekker lopen. Haha!
Ik vind dat zijn balans al wel redelijk is. Hij loopt best al op zijn eigen benen. Dat wordt vanzelf beter. Verder zou ik als ik jouw was de longe inderdaad langer laten (zeker in galop). Dat is voor je paard ook beter ivm. korte bochtjes en zijn spieren. Dat meelopen met je paard is goed hoor.
Veel succes met hem verder! Jullie zijn op de goede weg! Knipoog